Digitan Kolin tv-asemalta on välitetty tv- ja radiolähetyksiä 50 vuoden ajan – Digitan valtakunnallisen infrastruktuurin käyttötarkoitus muuttuu ja kehittyy

Kolin tv-asemalta lähetettiin ensimmäinen TV1:n lähetys 27.11.1967 ja ensimmäiset ULA-lähetykset käynnistyivät 29.11.1967. Nykyisin Kolin radio- ja tv-asemalta välitetään 19 tv-kanavaa ja 9 radiokanavaa.
Kolin radio- ja tv-asema. Kuva: HeliFoto

Tänä vuonna 50 vuotta täyttävän maston merkitys on kasvanut entisestään, sillä Digitan valtakunnallista infrastruktuuria hyödynnetään moniin eri tarkoituksiin. Koko maan kattavan infrastruktuurin merkitys kasvaa entisestään.

”Olemme Digitassa ylpeitä historiastamme ja korkeista mastoistamme. Mastot ovat Digitan toiminnan perusta. Niiden kautta välitämme huikeimmat ja tärkeimmät radio- ja televisioelämykset myös Kolin alueella 145 000 tv-katsojalle ja radion kuuntelijalle”, sanoo operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala Digitasta. ”Myös antenni-tv ja radio kehittyvät median kuluttamisen muutosten mukana. Digita kehittää yhdessä asiakkaidensa kanssa internetin ja perinteisen television yhdistäviä hybridipalveluja, jotka rikastavat katselukokemusta sekä tarjoavat Digitan asiakkaille aivan uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, jatkaa Ala-Hautala.

”Verkkoinfrastruktuuriamme hyödynnetään myös muussa tiedonsiirrossa ja myös esineiden internetin eli IoT:n sovelluksissa”, kertoo Ala-Hautala. Digitan korkeisiin mastoihin ja kaksisuuntaiseen LoRa-teknologiaan perustuva IoT-verkko mahdollistaa verkkoon kytkettyjen laitteiden toiminnan kustannustehokkaasti ja yksinkertaisesti. ”Olemme myös jo pitkään tarjonneet infrastruktuuriamme mobiilioperaattoreille sekä erilaisia turvakriittisiä tietoliikenneverkkoja tarvitseville toimijoille”, avaa Ala-Hautala Digitan verkkojen monipuolisuutta.

Lisätietoja:
Markus Ala-Hautala, operatiivinen johtaja, p. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi

Kuva: HeliFoto

Kolin radio- ja tv-asema. Kuva: HeliFoto

Digita välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan Data Center-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.