Digitan maanlaajuista antenni-tv-verkkoa valmistellaan vauhdilla Ylen HD-lähetyksiä varten – 31.3. HD on saatavilla 90 prosentille suomalaisista

Digita ja Yle sopivat vuoden 2019 lopulla Ylen HD-muotoisten kanavien Yle TV1 HD, Yle TV2 HD, Yle Teema & Fem HD jakelun käynnistymisestä Digitan maanlaajuisessa antenni-tv-verkossa. Lähetykset käynnistyvät 31. maaliskuuta 2020, jolloin HD-verkko kattaa jo 90 prosenttia väestöstä. Koko maan kattavaksi HD-verkko rakennetaan 1.6.2020 mennessä. Tällöin myös alueelliset uutislähetykset siirtyvät antenniverkossa HD-aikaan.

Digitan verkkoa on rakennettu kovalla vauhdilla. Tällä hetkellä lähettimet on käynnistetty jo Anjalankosken, Espoon, Eurajoen, Haapaveden, Joutsenon, Jyväskylän, Kruunupyyn, Kuopion, Lahden, Lapuan, Oulun, Tampereen Tammelan ja Turun tv-asemilta. Jatkossa uusia lähettimiä käynnistyy noin viikon välein. Projektin aikataulua voi seurata osoitteesta www.digita.fi/HD2020.

Uudessa B-kanavanipussa on tällä hetkellä saatavana Estradi HD -kanava kanavapaikalla 39. Hakemalla kanavat uudelleen ja tarkastamalla näkyykö Estradi HD -kanava, varmistuu samalla, että Ylen HD-muotoiset kanavat näkyvät jatkossa.

Mitä tehdä jos Estradi HD -kanava ei näy?

Omakotitaloissa ja pientaloissa ei yleensä tarvita antennijärjestelmän muutostöitä. Mikäli pientalon antennijärjestelmä on kunnossa ja televisiossa on Antenna Ready HD -valmius, riittää tv-vastaanottimien kanavahaku sen jälkeen, kun lähettimet on käynnistetty alueella.

Mikäli yhteisantennikiinteistöissä Estradi HD -kanavaa ei näy kanavahaun jälkeen ja lähetin, jonne UHF-vastaanottoantenni on suunnattu, on käynnistetty, sekä vastaanottimessa on jo Antenna Ready HD -valmius, on hyvä olla yhteydessä taloyhtiön isännöitsijään antennijärjestelmän tarkastamiseksi.

Suosittelemme, että yhteisantennikiinteistöjä hoitavat isännöitsijät ottavat yhteyttä paikalliseen antenniurakoitsijaan, jotta mahdollisesti tarvittavat antennijärjestelmämuutokset tai – uusinnat voidaan tehdä. Oman tv-vastaanottimen HD-valmiuden voi tarkastaa nettiosoitteesta www.toimiikotelkkarini.fi.

Median yhteydenotot

Yle, Olli Sipilä, päällikkö, mediateknologia, puh. +358 40 543 1480, olli.sipila(a)yle.fi

Digita, Teppo Ahonen, johtaja, videojakelupalvelut, p. +358 40 563 0299, teppo.ahonen(a)digita.fi

Antennitelevisio ja radio varmistavat suomalaisten tiedonsaannin myös poikkeustilanteissa22.3.2020 08:00:00 EETTiedote

Koronaviruksen leviäminen on vaikuttanut laajasti viime viikolla suomalaisten arkeen, ja poikkeuksellinen tilanne on nostanut Suomen tv- ja radioverkot entistä merkittävämpään rooliin koko kansan tiedonvälityksen turvaamisessa. Digitan tarjoama maanlaajuinen verkko varmistaa, että kaikki suomalaiset iästä ja asuinpaikasta riippumatta saavat ajankohtaista tietoa myös poikkeustilanteissa.