Digitan valtakunnallisten radio- ja tv-verkkojen käytettävyys vuonna 2017 jälleen huippuluokkaa – suomalaisen tiedonkulun tukiranka toimii erinomaisesti myös haastavissa olosuhteissa

Digitan radio- ja tv-verkkojen käytettävyydelle on asetettu erittäin korkeat käytettävyysvaatimukset viranomaisten toimesta, sillä yhtiön tehtävänä on turvata tiedonkulku yhteiskunnassamme myös poikkeusolosuhteissa.

”Vuonna 2017 Digitan radio- ja tv-verkkojen keskimääräinen käytettävyys oli 99,99 %, kertoo Digitan operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala Digitan verkkojen luotettavuudesta. ”Vahvuutenamme on ainutlaatuinen infrastruktuuri ja monipuolinen osaaminen niin verkkojen suunnittelussa, rakentamisessa, valvonnassa kuin ylläpidossakin sekä laitteiden säännöllisessä huollossa”, jatkaa Ala-Hautala. Digitan palvelukeskus valvoo valtakunnallisia verkkoja 24/7 vuoden jokaisena päivänä, ja maanlaajuinen oma ylläpito-organisaatio pystyy nopeasti reagoimaan poikkeamiin.

Radiosta kuulee uutiset myös poikkeusoloissa

Alkuvuoden 2018 runsaat lumisateet, ja niitä seurannut vaikea tykkylumitilanne, ovat aiheuttaneet pahoja sähkökatkoksia eri puolella Suomea, erityisesti Kainuun alueella. Digitan radio- ja tv-verkot ovat toimineet näissä haastavissa olosuhteissa normaalisti muutamaa yksittäistapausta lukuun ottamatta.

”Digitan 38 pääasemalla ei ole ollut lainkaan tv-verkon lähetyskatkoksia alkuvuoden aikana. Keskeisimmät järjestelmämme ovat varmistettuja, lisäksi pääasemat on varustettu varavoimakoneilla, jotka käynnistetään aina poikkeavien sääolosuhteiden vallitessa. Kainuun tilanteeseen olimme varautuneet mm. toimittamalla varavoimakoneita muilta huoltoalueiltamme täytelähetinasemille”, kertoo Ala-Hautala.

Digita kantaa vastuuta koko yhteiskunnan tiedonkulusta kaikissa tilanteissa. Radio pystyy välittämään tietoa ja viranomaisten ohjeita myös pitkien sähkökatkosten aikana. ”Kotona kannattaakin aina pitää saatavilla paristokäyttöinen radio, myös autoradiosta voi kuunnella uutiset”, muistuttaa Ala-Hautala.

Digita Oy, operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala, p. 0400 549 023,
markus.ala-hautala(at)digita.fi

Ensimmäinen valtakunnallinen televisioviikko: kanavia vapaasti katsottavissa ja hyviä televisiotarjouksia11.2.2019 09:00:32Tiedote

Television merkitys on suuri, ja siksi televisio ansaitsee oman nimikkoviikkonsa. Ensimmäinen valtakunnallinen Televisioviikko järjestetään 11.-17.2.2019. Televisioviikon aikana, perjantaista sunnuntaihin 15.-17.2., katsojat voivat tutustua ilmaiseksi maksu-tv:n tarjontaan. Televisioviikon järjestävät televisioyhtiöt, operaattorit ja kaupan toimijat. Myös Teosto on mukana Televisioviikon toteutuksessa.