Digitan valtakunnallisten radio- ja tv-verkkojen käytettävyys vuonna 2017 jälleen huippuluokkaa – suomalaisen tiedonkulun tukiranka toimii erinomaisesti myös haastavissa olosuhteissa

Digitan radio- ja tv-verkkojen käytettävyydelle on asetettu erittäin korkeat käytettävyysvaatimukset viranomaisten toimesta, sillä yhtiön tehtävänä on turvata tiedonkulku yhteiskunnassamme myös poikkeusolosuhteissa.

”Vuonna 2017 Digitan radio- ja tv-verkkojen keskimääräinen käytettävyys oli 99,99 %, kertoo Digitan operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala Digitan verkkojen luotettavuudesta. ”Vahvuutenamme on ainutlaatuinen infrastruktuuri ja monipuolinen osaaminen niin verkkojen suunnittelussa, rakentamisessa, valvonnassa kuin ylläpidossakin sekä laitteiden säännöllisessä huollossa”, jatkaa Ala-Hautala. Digitan palvelukeskus valvoo valtakunnallisia verkkoja 24/7 vuoden jokaisena päivänä, ja maanlaajuinen oma ylläpito-organisaatio pystyy nopeasti reagoimaan poikkeamiin.

Radiosta kuulee uutiset myös poikkeusoloissa

Alkuvuoden 2018 runsaat lumisateet, ja niitä seurannut vaikea tykkylumitilanne, ovat aiheuttaneet pahoja sähkökatkoksia eri puolella Suomea, erityisesti Kainuun alueella. Digitan radio- ja tv-verkot ovat toimineet näissä haastavissa olosuhteissa normaalisti muutamaa yksittäistapausta lukuun ottamatta.

”Digitan 38 pääasemalla ei ole ollut lainkaan tv-verkon lähetyskatkoksia alkuvuoden aikana. Keskeisimmät järjestelmämme ovat varmistettuja, lisäksi pääasemat on varustettu varavoimakoneilla, jotka käynnistetään aina poikkeavien sääolosuhteiden vallitessa. Kainuun tilanteeseen olimme varautuneet mm. toimittamalla varavoimakoneita muilta huoltoalueiltamme täytelähetinasemille”, kertoo Ala-Hautala.

Digita kantaa vastuuta koko yhteiskunnan tiedonkulusta kaikissa tilanteissa. Radio pystyy välittämään tietoa ja viranomaisten ohjeita myös pitkien sähkökatkosten aikana. ”Kotona kannattaakin aina pitää saatavilla paristokäyttöinen radio, myös autoradiosta voi kuunnella uutiset”, muistuttaa Ala-Hautala.

Digita Oy, operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala, p. 0400 549 023,
markus.ala-hautala(at)digita.fi

Päivitys tiedotteeseen: Digitan antenni-tv-verkon lähetykset toimivat taas normaalisti20.7.2018 19:21Tiedote

Digitan antenni-tv-verkon kaikkien kanavanippujen tv-kanavilla koko maassa ilmeni häiriöitä perjantaina 20.7. klo 18.32 alkaen. Häiriöitä oli myös kaupallisten radioiden lähetyksissä. TV- ja radiolähetykset ovat palautuneet normaaleiksi klo 19:40 lukuun ottamatta Tampereen alueen A-kanavanippua, jossa lähetetään muun muassa Ylen tv-kanavat. Lisäksi kaapelioperaattori- ja IPTV-jakelussa ovat vielä poikki seuraavat kanavat: Nelonen, Nelonen HD, Hero, Jim, Liv. Lisäksi poikki on Yle TV 1 muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla. Häiriöiden syynä oli tietoliikennevika. Digita pahoittelee häiriöistä aiheutunutta haittaa Median yhteydenotot: Digita Oy, operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala, p. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi. Tiedote, Digita 20.7.2018 klo 19:21 Häiriöitä Digitan antenni-tv-verkossa koko maassa Digitan antenni-tv-verkon kaikkien kanavanippujen tv-kanavilla ilmenee häiriöitä koko maassa. Häiriö on alkanut perjantaina 20.7.2018 klo 18:32. Häiriöitä esiintyy myös

Hippos tuo kumppaneidensa kanssa ravit takaisin televisioon - heinäkuussa nähdään päivittäin raveja antenni-tv-verkon Estradi-kanavalla13.6.2018 14:02Tiedote

Hippos yhteistyökumppaneidensa kanssa tekee heinäkuussa kokeilun, jossa ravit näkyvät päivittäin antenni-tv-verkossa Estradi-kanavalla. Lähetys Estradilla on sama, minkä Veikkaus lähettää TotoTV:stä. Studiolähetykset ovat ruudussa keskiviikkoisin ja lauantaisin –muina päivinä ravit nähdään suoraan radalta. Lähetykset alkavat 30.6. Suur-Hollola-viikonlopun lauantaista. Ponsse Oyj, Lähitapiola ja Hevosurheilu-lehti ovat mukana tukemassa hanketta.

Samsungin uusiin televisioihin hybridiominaisuus - kodeissa jo yli 350 000 hybridi-tv-vastaanotinta12.6.2018 10:44Tiedote

Digita on panostanut viime vuosina voimakkaasti uudentyyppisten hybridi-tv-palveluiden kehittämiseen. Esimerkkeinä HbbTV-teknologian (Hybrid broadcast broadband TV) mahdollistamista sovelluksista ovat muun muassa syksyllä 2017 ja keväällä 2018 musiikkiohjelmien yhteydessä ollut äänestysmahdollisuus. Hybridi-tv-laitteiden määrä on kasvanut voimakkaasti suomalaisissa tv-talouksissa. Hybridi-tv-palveluita aktiivisesti käyttäviä televisioita on nyt yli 350 000, joka on yli 2,5 kertainen määrä vuodentakaiseen verrattuna. Hybridi-tv-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Digitan antenni-tv-verkossa sekä Telian Kaapeli-TV:ssä.