Digi- ja väestötietovirasto

Digituen lähtökohta on asiakkaan tarve - profilointi syvensi tietoa yrittäjien digiosaamisesta

Jaa

Digi- ja väestötietovirasto on kehittänyt kevään 2021 aikana toimintamalleja yritysten ja yhteisöjen digihaasteiden ratkaisemiseksi. Toimintamallikokeiluilla haettiin ratkaisuja viranomaisten välisen verkostotyön ja asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi. Samalla syvennettiin tietoa siitä, millaista digitukea yritykset ja yhteisöt tarvitsevat ja millaisia esteitä digiin siirtymiselle on.

Yksi keskeisistä havainnoista oli se, että digitaidot ja digituen tarve jakautuvat tasaisesti yrittäjien erilaisten digiprofiilien kesken. Yrittäjille muodostettiin neljä profiilia: digitaitajat, kokeilunhaluiset, digimaailmaan rohkaistavat ja alkuun tuettavat, sen perusteella, miten he hyödyntävät digivälineitä ja -palveluita. Digiprofilointi kohdentui aloittaviin yrittäjiin ja se tehtiin yhteistyössä Uusyrityskeskusten kanssa.

"Digituen tarjoamisen ja kehittämisen kannalta syvennetty tieto on merkittävä, jotta tukea voidaan kohdentaa oikein. On tärkeää myös ymmärtää, että hajonta digitaidoissa on suurta." kertoo suunnittelija Mirva Gullman Digi- ja väestötietovirastosta.

Digituen asiakaslähtöisyys kehittämisen keskiöön

Digitukea kehitetään verkostoissa, joissa kohtaavat digipalveluja tuottavat viranomaiset, järjestöt, yritykset ja yhteisöt. Asiakas ja asiakkaan tarpeet ovat digituen kehittämisen lähtökohta. Näin tuki on sekä laadukasta että kohdentuu oikein. Yritysten ja yhteisöjen haasteet digipalveluiden ja -laitteiden kanssa ovat moninaisia.

"Meillä on paljon kokemusta digituen kehittämisestä verkostoissa, mutta nyt ensimmäistä kertaa kutsuimme koolle yrityksille ja yhteisöille digipalveluja tarjoavat viranomaiset jakamaan tietoa ja kehittämään ja määrittelemään digituen sisältöjä yhdessä. On tärkeää ymmärtää asiakkaan tarve ja tilanne kokonaisvaltaisesti, jolloin asiakas ei jää palveluntarjoajien väliin vaan saa aina tarvitsemansa tuen", kertoo projektipäällikkö Minna Piirainen Digi- ja väestötietovirastosta.

Myös digipalvelujen tuottajat tarvitsevat ajantasaista tietoa käyttäjien tarpeista ja osaamistasosta oman toimintansa kehittämiseksi. Verkostokokeilun tuloksena vahvistui tarve toimijoiden välisestä kehittämisfoorumista. Jatkossa siinä keskitytään myös digituen asiakaslähtöisyyden vahvistamiseen.

Digiosaamisella kohti onnistumisia -webinaari 21.5.2021 klo 9-11

Digi- ja väestötietovirasto järjestää tänään 21.5.2021 klo 9-11 Digiosaamisella kohti onnistumisia -webinaarin, jossa kevään toimintamallikokeilujen tuloksia avataan yhdessä digipalvelujen tuottajien ja yrittäjien ja yhteisöjen kanssa. Webinaarissa käsitellään yritysten ja yhteisöjen kohtaamia digiosaamisen liittyviä haasteita ja ratkaisuja. Webinaariin ehtii vielä mukaan ja sen tallenne julkaistaan lähiviikkoina Suomidigi.fi-sivustolla.
Digi- ja väestötietoviraston digituen tehtävä laajentuu vuoden 2022 aikana kattamaan elinkeinotoimintaa harjoittavien digituen koordinaation sekä alueellisten verkostojen koordinaation.


Lisätietoja

Projektipäällikkö Minna Piirainen, Digi- ja väestötietovirasto, puh 0295 535 280, etunimi.sukunimi@dvv.fi
Suunnittelija Mirva Gullman, Digi- ja väestötietovirasto, puh 0295 535 229, etunimi.sukunimi@dvv.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)http://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Verotusyhtymät voivat nyt valtuuttaa omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa – siirtyminen Katsosta helpottuu19.5.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Verotusyhtymien sähköistä asioimista ja siirtymistä Katso-palvelusta Suomi.fi-valtuuksiin on sujuvoitettu. Suomi.fi-valtuudet on sopinut Verohallinnon kanssa, että jatkossa verotusyhtymärekisterin tietoja on mahdollista hyödyntää valtuuksien vahvistamisessa. Tämä mahdollistaa sen, että verotusyhtymien osakkaat voivat vahvistaa valtuutukset yhtymän puolesta itsepalveluna.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme