DIMECC Oy:lle taas uusi huippuohjelma D4V: Tavarat siirtymään itseohjautuvasti tehtaalta asiakkaille

DIMECC on käynnistänyt Design for Value (D4V) -ohjelman yhdessä yritysten ja tutkimuslaitosten kanssa. D4V on valtava teollinen investointi digitaalisen murroksen hyödyntämiseen yritysten liiketoiminnassa ja eurojen kotiuttamiseen Suomeen. Ohjelman keskeisiä tavoitteita on luoda autonominen tehtaalta kuluttajalle -kuljetusketju, tuoda autonomiset laivat Itämerelle vuoteen 2025 mennessä ja taata itseohjautuvien järjestelmien tietoverkkojen turvallisuus.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 3.3.2017

F-Secure on eräs D4V:n osallistuja. Yrityksen tavoite on kehittää uusia liiketoimintamalleja autonomisiin järjestelmiin ja sisällyttää niihin kokonaisvaltainen tietoverkkoturvallisuus.

– F-Securen rooli D4V:ssa on määritellä ja mukauttaa tietoverkkojen turvallisuutta prosessien ja teknologioiden sisällä. F-Securen uusia ja tulevia tietoverkkojen turvallisuuspalveluita, kuten F-Secure Rapid Detection Service, hyödynnetään. Systeeminen muutos etenee vauhdilla ja DIMECC on vaikuttavin tapa toteuttaa sitä, toteaa F-Securen tietohallintojohtaja Jari Still.

D4V-ohjelma haastaa tehokkaasti nykyiset liiketoimintamallit ja toimijoiden roolit arvoketjussa. Digitaalinen murros muuttaa ovelta ovelle -toimitusketjun nopeasti mm. tuotanto- ja kuljetusekosysteemeissä, joissa autonomisilla järjestelmillä on olennainen rooli. D4V:n on määrä tuoda mm. Itämerelle autonomiset laivat vuoteen 2025 mennessä.

– DIMECC D4V mahdollistaa kokonaisten arvoverkkojen systeemisen muutoksen. Vaikka yksittäisiä projekteja ja toimia on jo meneillään, kokonaisvaltaisia arvoverkkomuutoksia ei ole vielä nähty. Ilman D4V:ta tällainen jäisi merilläkin vain haaveeksi, kertoo Rolls-Royce Marinen teknologia- ja innovaatiojohtaja Sauli Eloranta.

Ohjelma on suunniteltu kolmivuotiseksi ja sen laajuus on 19M€. Suomessa toimivia organisaatioita on mukana 18kpl ja kansainvälisiä yhteistyötahoja 11kpl. DIMECC D4V:n julkisen rahoituksen (n. 50%) myönsi Tekes.

– Meillä on vuosien kokemus yritysvetoisten TKI-ohjelmien luomisesta. Seuraavan sukupolven PPP-malli, joka kattaa tutkimustoiminnan lisäksi käytännön muutostyön toteuttamisen, avaa alustamaiselle innovaatioekosysteemillemme laajoja mahdollisuuksia. Luomme TKI-toiminnan osumatarkkuudella ja tehokkuudella 100 000 työpaikkaa Suomeen, painottaa DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Ülo Parts, EVP Operations, DIMECC Oy, +358 50 483 7311, ulo.parts@dimecc.com

Harri Kulmala, CEO, DIMECC Oy, +358 40 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Jari Still, CIO, F-Secure Oyj, +358 40 545 4441, jari.still@f-secure.com

Sauli Eloranta, SVP Technology Management & Innovation, Rolls-Royce Oy Ab, +358 40 580 8664, Sauli.Eloranta@rolls-royce.com

Åkerlundinkatu 8

DIMECC Oy on digitalisoituvan valmistavan teollisuuden avoin innovaatioekosysteemi. DIMECC yhdistää parhaan osaamisen teollisuudesta ja tutkimuksesta. DIMECC on Euroopan tehokkain innovaatioalusta, jonka hallintokulut ovat olleet vain 3,5 prosenttia. Se on Euroopan ennätys. Yritysten arvioiden mukaan yksi DIMECC-ohjelmiin sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin yli 20-kertaisesti. Se on ainutlaatuisen korkea luku. Ylivertaisen tuottavuuden luo yli 400 organisaation ja 2000 ihmisen osaaminen, jonka DIMECC kokoaa yhteen Suomen hyväksi.

Pole Position of Data Economy at Sight for Manufacturing Companies - The Intelligent Industry Ecosystem to Create the World's Smartest Industrial System7.1.2020 11:00:00 EET | Press release

The Intelligent Industry Ecosystem of top Finnish companies intends to make Finland the global leader of intelligent industrial solutions. Cooperation is the foundation for solutions since no single company alone can deliver top results at the system level. Intelligent Industry aims to create the world's most advanced intelligent autonomous systems, amongst other top objectives, with new joint financing from the participating companies and Business Finland.

Suomea ajetaan datatalouden paalupaikalle: Intelligent Industry -ekosysteemin tavoitteena maailman älykkäin teollisuusjärjestelmä20.12.2019 10:24:20 EET | Tiedote

Suomalaisten kärkiyritysten Intelligent Industry -ekosysteemi aikoo tehdä Suomesta globaalin johtajan älykkäiden teollisten ratkaisujen kehittäjänä. Ratkaisut syntyvät ekosysteemityönä, koska mikään yksittäinen yritys ei yksin pysty huipputuloksiin järjestelmätasolla. Intelligent Industry tähtää mm. maailman edistyksellisimpiin älykkäisiin autonomisiin järjestelmiin yritysten ja Business Finlandin uudella yhteisellä rahoituksella.

Finland’s Top Industry Strives to be the Global Leader in Utilizing Data10.9.2019 16:45:03 EEST | Press release

The Intelligent Industry Ecosystem of top Finnish companies pursues growth through better utilization of data and AI, leading to tens of thousands of new jobs. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto and SSAB, among others, launched today the new InDEx Programme, financed by Business Finland and the companies themselves. Opportunities for SME’s and startups are huge, assesses the Programme Facilitator, DIMECC Ltd.

Suomen teollisuus tähtää datan hyödyntämisessä maailman kärkeen – syntymässä jopa 65 000 työpaikkaa10.9.2019 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten huippuyritysten Intelligent Industry -ekosysteemi tavoittelee kymmeniin tuhansiin uusiin työpaikkoihin johtavaa kasvua datan ja tekoälyn hyödyntämisellä. Mm. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto ja SSAB käynnistävät tänään Business Finlandin ja yritysten itsensä rahoittaman InDEx-ohjelman. InDExin mahdollisuudet pk-yrityksille ja startupeille ovat valtavat, arvioi ohjelmaa johtava DIMECC Oy.