DNA aloittaa Viasat Ultra HD -kanavan lähetykset kaapeliverkossaan ensimmäisenä Suomessa

DNA toi ensimmäisenä suomalaisena operaattorina kaapeliverkkoonsa tarjolle Viasat Ultra HD -kanavan. Urheilua esittävä 4K Ultra HD -kanava näkyy kaikilla niillä DNA:n kaapeliverkon asiakkailla, joilla on tilattuna jokin Viasatin urheilupaketti ja UHD-/4K-valmiudella varustettu vastaanotin. Uusi DNA TV-hubi mahdollistaa 4K Ultra HD -ohjelman katselun ja tallennuksen.

Viasat Ultra HD on Pohjoismaiden ensimmäinen Ultra High Definition- eli 4K UHD -tarkkuudella lähetettävä urheilukanava. Viasat Ultra HD -kanavan ohjelmistossa on mm. valikoitujen urheiluliigojen parhaita otteluita sekä RedBull TV:n tuottamaa urheilu- ja lifestyle-ohjelmaa.

Viasat Ultra HD on tästä päivästä lähtien kaikkien niiden DNA:n kaapeliverkon asiakkaiden seurattavissa, jotka tilaavat DNA:lta jotakin Viasatin urheilukanavapaketeista ja joilla on 4K Ultra HD -katselun mahdollistava vastaanotin. Kanava on lisätty automaattisesti nykyisten tilaajien paketteihin, ja se sisältyy myös kaikkiin uusiin tilauksiin. Viasat Ultra HD löytyy DNA:n kaapeliverkossa kanavapaikalta 360. Kanava on tarjolla aluksi puolen vuoden kokeilujakson ajan, minkä jälkeen DNA päättää jakelun jatkosta mm. asiakaspalautteen perusteella.

”Urheilu 4K Ultra HD -tarkkuudella on huikaiseva kokemus, joten Viasat Ultra HD on erittäin tervetullut lisäys tarjontaamme. Kaapeliverkkomme kodeissa 4K Ultra HD -televisioita on jo runsaasti. Uskonkin, että Viasat Ultra HD -kanavasta tulee laadukkaasta tv-kuvasta nauttivien urheilufanien suuri suosikki”, sanoo johtaja Mikko Saarentaus DNA:n viihdeliiketoiminnasta

DNA lähettää Viasat Ultra HD -kanavan kaapeliverkossaan, ja se on aina katsottavissa huipputarkkuudella. Kaapeliverkossa tapahtuvan lähetyksen etu laajakaistan kautta katsottaviin 4K Ultra HD -sisältöihin on se, että lähetys on aina huippulaatuinen, eikä siihen vaikuta laajakaistan nopeus tai yhtäaikaisten katsojien määrä.

”Kaapeliverkossa katselu on siirtynyt pääosin jo teräväpiirtoon, ja olemme ylpeitä voidessamme viedä katselun uudelle tasolle, eli 4K Ultra HD:hen ensimmäisinä Suomessa”, Saarentaus sanoo.

4K Ultra HD -lähetyksissä kuvan laatu on neljä kertaa teräväpiirtolähetystä tarkempi. Suurempi tarkkuus vaikuttaa laadun lisäksi myös kuvan värikkyyteen.

”Olemme erittäin ylpeitä siitä, että voimme yhdessä DNA:n kanssa olla tuomassa ensimmäisenä Suomessa urheilun 4K Ultra HD -kanavaa maksu-tv-markkinoille. Urheilua katsotaan edelleen pääosin isolta ruudulta ja kuvan tarkkuus on varsinkin nopeatempoisessa urheilussa todella isossa roolissa. Mitä tarkempi kuva, sitä parempi katselukokemus, niin yksinkertaista se on", sanoo Viasatin toimitusjohtaja Mathias Norrback.

Viasat Ultra HD -kanavan katselu DNA:n kaapeliverkossa edellyttää 4K Ultra HD -televisiota. DNA toi äskettäin myyntiin uuden sukupolven digiboksin, DNA TV-hubin, joka mahdollistaa myös 4K Ultra HD -lähetysten katselun ja tallentamisen. DNA TV-hubi on Android TV -laite, joka yhdistää digiboksin, nettisovellukset, pelit ja musiikin yhdeksi kokonaisuudeksi sekä tuo älypuhelimista tutun sovelluskauppamaailman myös televisiolle.

DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja maksu-tv-toimija. DNA:n kaapeliverkossa on yli 600 000 taloutta. Verkko palvelee pääkaupunkiseudun lisäksi myös Oulun, Kuopion, Lahden, Porin, Turun, Raision, Rauman ja Lohjan alueilla.

Viasat Ultra HD -urheilukanavan ohjelmisto

• Viasat Ultra HD -kanavan lajeina ovat mm. jalkapallo (Serie A, La Liga, Valioliiga ja Champions League) ja jääkiekko (NHL). Ottelut selostetaan pääosin englanniksi.
  • Viasat Ultra HD -kanavalla on myös live-ottelulähetys noin kerran viikossa. Tulossa livenä mm.:
    - lauantaina 16.9. klo 17:10 La Liga GETAFE - BARCELONA
    - sunnuntaina 17.9. klo 17:55 Valioliiga MANCHESTER UNITED - EVERTON
    - tiistaina 19.9. klo 22:55 La Liga BARCELONA - EIBAR
    - lauantaina 23.9. klo 17:10 La Liga ALAVÉS - REAL MADRID
  • Osa ohjelmista ei esitysoikeussyistä näy Suomessa.

Viasat Ultra HD -kanavan seuraaminen DNA:n kaapeliverkossa

• Kanavanumero DNA:n kaapeliverkossa on 360.
  • Kanava on tarjolla katsottavaksi kaikille niille DNA:n kaapeliverkon asiakkaille, jotka tilaavat DNA:lta jotakin Viasatin urheilukanavapaketeista: Viasat Kulta, Viasat Urheilu, Viasat Jääkiekko, Viasat Jalkapallo tai Viasat Golf.
  • Katseluun tarvitaan 4K/UHD-televisio sekä 4K/UHD-virittimellä varustettu digiboksi tai televisioon liitettävä CI+ -kortinlukija. Äskettäin myyntiin tullut DNA TV-hubi on varustettu 4K Ultra HD -virittimellä. Jos haluat myös tallentaa 4K Ultra HD -lähetyksiä, voit tehdä sen DNA TV-hubiin liitettävälle kovalevylle. Lisätietoa: www.dna.fi/dnatv-hubi.
  • Viasatin kanavapakettitarjontaan voi tutustua osoitteessa www.dna.fi/viasat.

Android TV, Google Play logo, Google Cast and YouTube are trademarks of Google Inc.
DNA, DNA TV ja DNA TV Hubi ovat DNA Oyj:n rekisteröityjä tavaramerkkejä.

Mikko Saarentaus, johtaja, viihdeliiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 549 0374, mikko.saarentaus@dna.fi
Mathias Norrback, toimitusjohtaja, Viasat Finland, puh. 0400 411301, mathias.norrback@viasat.fi

Erika Miramo, Head of Marketing & PR, Viasat Finland, puh. 040 5485777, erika.miramo@viasat.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2016 oli 859 miljoonaa euroa ja liiketulos 91 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,8 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business ja @DNA_Palvelu sekä Facebookissa.

Modern Times Group (MTG) ja Viasat Finland Oy: Oy Viasat Finland Ab on osa kansainvälistä, kuudessa maanosassa toimivaa Modern Times Group (MTG) mediakonsernia, johon kuuluu maksu- ja ilmaistelevisioita, radioita, online-palveluita ja tuotantoyhtiöitä. MTG:n Viasat Broadcastingiin kuuluu ilmais- ja maksutelevisiokanavia, jotka ovat saatavilla Viasatin oman satelliitin kautta, televisiolähetysverkoissa (kaapeli, satelliitti ja IPTV) ja netissä. Modern Times Group on kasvuyritys ja se on listattu Tukholman Nasdaq OMX -pörssissä.
Suomessa Viasat lähettää kanavapakettejaan oman satelliitin kautta sekä kaapeli- ja laajakaista-tv- ja antenni tv -lähetyksinä. Suomessa Viasat aloitti lähetykset vuonna 1996. Lisätietoja www.viasat.fi

Study: Finnish companies need to improve their preparedness for cyber threats15.3.2024 10:00:00 EET | Press release

Rapidly evolving artificial intelligence, the ever-changing global situation, and hectic everyday life are challenging the cyber security of businesses and citizens on a daily basis. According to a Nordic survey commissioned by DNA’s parent company Telenor and conducted by the Norstat Group, Finnish business leaders recognise these challenges, but companies are insufficiently prepared for cyber threats.