DNA avasi 5G-verkon Nurmijärvelle

DNA on avannut nopean 5G-verkon Nurmijärvelle. Verkko kattaa ison osan kunnan suurimmista taajamista ja täydentää osaltaan nopeasti kasvavaa Uudenmaan 5G-peittoa. Verkkoa rakennettaessa myös 4G-verkko vahvistuu merkittävästi.

Kuva: DNA

”On ilo päästä toivottamaan Nurmijärven asukkaat lämpimästi tervetulleiksi nopeiden 5G-palveluidemme pariin. Nyt aluksi verkko palvelee erityisesti kunnan suurimpia asutuskeskuksia, eli Kirkonkylää ja Klaukkalaa sekä osittain myös Rajamäkeä, mutta tulee laajenemaan tulevaisuudessa myös muille alueille”, DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari kertoo.

Nurmijärvellä avatut tukiasemat tarjoavat 5G-kuuluvuutta ainakin seuraavilla alueilla: Kalkeri, Kuonomäki, Lepsämä, Lintumetsä, Einola, Parkkimäki, Puontila, Klaukkala, Harjula, Simola, Syrjälä, Vanhamylly, Isokallio, Alhonniittu, Toreeni ja Väinölä.

Suomessa DNA:n 5G-verkon kuuluvuusalue kattaa jo yli 1,6 miljoonaa ihmistä, ja verkkoa rakennetaan yhä tauotta. Nurmijärven lisäksi DNA:n 5G-palvelut ovat nykyisellään tarjolla jo Espoossa, Heinolassa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Järvenpäässä, Kaarinassa, Kauniaisissa, Keravalla, Kuopiossa, Lahdessa, Liedossa, Naantalissa, Nokialla, Oulussa, Pirkkalassa, Porissa, Raahessa, Raisiossa, Raumalla, Ruskolla, Seinäjoella, Sipoossa, Tampereella, Turussa, Tuusulassa, Vaasassa, Vantaalla, Ylivieskassa ja Ylöjärvellä.

Näiden 32 paikkakunnan lisäksi DNA:n 5G-verkko yltää paikallisemmalla peitolla jopa 45 muun kunnan alueelle. 5G-yhteyden voi siis saada paikoittain jopa 77 paikkakunnalla. DNA tiedottaa uusista 5G-paikkakunnista vasta silloin, kun verkko palvelee kattavasti niiden tiheimmin asutuilla alueilla. Vielä loppuvuoden aikana DNA:n 5G-verkko on tarkoitus avata Kangasalle.

Vuoden 2021 aikana verkko tullaan tuomaan ainakin Hollolaan, Kirkkonummelle, Kokkolaan, Kotkaan, Kouvolaan, Lohjalle, Mikkeliin, Orimattilaan, Porvooseen, Raaseporiin, Riihimäelle, Saloon ja Vihtiin. Uusien paikkakuntien lisäksi jo olemassa olevaa 5G-peittoa laajennetaan ensi vuonna etenkin Espoossa, Helsingissä, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Kauniaisissa, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Porissa, Raumalla, Seinäjoella, Sipoossa, Vaasassa ja Vantaalla.

DNA:n 5G-verkon peittokartta ja lisätietoa verkossa on saatavissa osoitteessa www.dna.fi/5G. Peittokartan päivittymisessä on viivettä, minkä vuoksi aivan uusimmat tukiasemat eivät välttämättä vielä näy.

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n koko vuoden ja joulukuun 2020 myydyimmät puhelimet ja älykellot sekä tietokoneet – vuosi oli poikkeuksellinen myös laitteiden myynnin osalta4.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Poikkeuksellinen vuosi näkyi myös laitteiden myynnissä. Laadukkaiden laitteiden sekä yhteyksien merkitys kasvoi vuoden aikana entisestään. DNA:lla 5G-puhelimien myynti kehittyi merkittävästi – joulukuussa niiden osuus oli jo lähes 50 % puhelimien myynnistä. Älykellojen myynti kaksinkertaistui ja kannettavien tietokoneiden lisäksi myös pöytätietokoneiden myynti kasvoi vuoteen 2019 verrattuna.

A significant difference in the amount of data transferred with 5G and 4G, although the use is driven by the same logic — but expert expects this to change30.12.2020 10:15:00 EETPress release

Much has been said about the potential of 5G, but we have not had much evidence of consumers’ actual 5G behaviour until now. DNA’s data comparison* shows how big of a difference there actually is in the amount of transferred data depending on whether the consumer’s internet or mobile subscription has a 3G, 4G or 5G connection.

5G:llä ja 4G:llä siirretyn datan määrissä valtavia eroja, mutta käyttöä ohjaa sama logiikka – asiaan on kuitenkin tulossa muutos, sanoo asiantuntija30.12.2020 10:15:00 EETTiedote

5G:n mahdollisuuksista on puhuttu paljon, mutta kuluttajien toteutuneesta 5G-käyttäytymisestä ei tähän asti ole ollut paljoakaan näyttöä. DNA:n datavertailusta* käy ilmi, kuinka suuria erot siirretyn datan määrässä todellisuudessa ovat sen mukaan, onko netti- tai mobiililiittymän kuluttajalla käytössään 3G-, 4G- vai 5G-yhteys.