DNA avasi 5G-verkon Ylivieskassa – väestöpeitto lähestyy 1,5 miljoonaa

DNA on avannut nopean 5G-verkon Ylivieskassa. Uuden mobiilitekniikan palvelu kattaa suurimman osan keskusta-alueesta, ja 5G-verkkoa rakennettaessa vahvistetaan myös 4G-verkkoa.

Kuva: DNA

Nyt avatut tukiasemat tarjoavat 5G-kuuluvuutta laajasti Ylivieskan keskustassa ja sen ympärillä, eli ainakin Hollihaan, Kaisaniemen, Niemenrannan, Puuhkalan, Toivonpuiston, Hakalahden, Koskipuhdon, Kiviojan ja Alpuminkankaan alueilla.

”Tuntuu hienolta päästä toivottamaan Ylivieskan asukkaat DNA:n 5G-palveluiden pariin. Palvelu on ensivaiheessa tarjolla keskusta-alueella ja laajenee tulevaisuudessa. Samalla tehdyt päivitykset vahvistavat jo ennestään nopeaa 4G-verkkoamme alueella”, DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari kertoo.

DNA:n kattavat 5G-palvelut ovat Ylivieskan lisäksi tarjolla Espoossa, Heinolassa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Kauniaisissa, Kuopiossa, Lahdessa, Liedossa, Nokialla, Oulussa, Pirkkalassa, Porissa, Raahessa, Raisiossa, Raumalla, Ruskolla, Seinäjoella, Sipoossa, Tampereella, Turussa, Vaasassa, Vantaalla ja Ylöjärvellä.

Näiden lisäksi DNA:n 5G-verkko yltää paikallisemmalla peitolla jopa 39 muun kunnan alueelle, mikä tarkoittaa, että DNA:n 5G-yhteyden voi saada jopa 65 paikkakunnalla. Näillä 39 paikkakunnalla verkkoa on kuitenkin pääasiassa rakennettu Koti 5G -asiakkaiden tarpeista lähtöisin, eli esimerkiksi pientaloalueet edellä. DNA tiedottaa uusista 5G-paikkakunnista silloin, kun verkko palvelee myös niiden tiheimmin asutuilla alueilla.

DNA:n 5G-verkon peitto lähestyy hyvää vauhtia 1,5 miljoonaa suomalaista, ja tavoitteeseen päästään tulevan kahden kuukauden sisällä. Verkkoa laajennetaan erityisesti jo nykyisillä 5G-paikkakunnilla, mutta avauksia tehdään samalla myös aivan uusiin kohteisiin. Loppuvuoden aikana 5G-verkko on tarkoitus avata ainakin Järvenpäähän, Kaarinaan, Kangasalle, Keravalle, Naantaliin, Nurmijärvelle ja Tuusulan Hyrylään.

DNA:n 5G-verkon peittokartta ja lisätietoa verkossa on saatavissa osoitteessa www.dna.fi/5G. Peittokartan päivittymisessä on viivettä, minkä vuoksi aivan uusimmat tukiasemat eivät välttämättä vielä näy.

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n marraskuun 2020 myydyimmät puhelimet ja älykellot – jo yli puolet puhelinmalleista 5G-laitteita1.12.2020 08:00:00 EETTiedote

Kuluttajien kiinnostus 5G-puhelimia kohtaan kiihtyi marraskuun aikana: marraskuun myydyimpien puhelinten listalla jo yli puolet laitteista ovat 5G-laitteita, ja listalla nähdään peräti seitsemän uutta mallia – kaikki 5G-malleja. Marraskuun älykellohankinnoissa tarjouskampanja näkyi myös vahvasti, ja kuluttajat ovat tehneet aktiivisesti kellohankintoja eri hintaluokista.