DNA, Ericsson ja Erillisverkot testasivat viranomaispalveluiden priorisointia 4G LTE -verkossa

Testien perusteella viranomaispalveluiden vaatima dataliikenteen nopeus ja laatu voidaan taata kaupallisessa 4G LTE -verkossa.

DNA, Ericsson ja Erillisverkot testasivat miten kaupallinen LTE-verkko voi palvella turvallisuutta ja järjestystä ylläpitäviä viranomaisia tilanteissa, joissa viranomaistietoliikenteen sujuvuus täytyy turvata erityisin keinoin. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi videomuotoisen tilannekuvan jakaminen kriisipaikalta tai ryhmävideopuhelut. Testitapauksina käytettiin liikenteen dynaamista priorisointia ja liikenteen altapurkua.

Dynaaminen priorisointi tarkoittaa, että viranomaisliittymille taataan joustavasti se määrä kapasiteettia, jonka ne kulloisessakin tilanteessa tarvitsevat. Yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa, että viranomaisten liikenne käyttää samaa taajuuskaistaa kuin muutkin liittymät, mutta jos verkko kuormittuu, niin viranomaisliikenne saa kapasiteettia siten, että muun liikenteen kulkua rajoitetaan.

Altapurku toteutetaan tiputtamalla muuta liikennettä kokonaan pois kansalaisia turvaavan viranomaisliikenteen tieltä verkon poikkeuksellisessa kuormitustilanteessa. Altapurku on siis dynaamista priorisointia radikaalimpi toimenpide.

"Testi vahvisti arviotamme, että viranomaisliittymille voidaan taata niiden vaatima nopeus ja palvelun laatu myös kaupallisessa verkossa. Dynaaminen priorisointi kaupallisessa mobiiliverkossa olisi yleinen etu, koska siten viranomaisilla olisi aina käytössään se määrä kapasiteettia kuin kulloinkin tarvitaan. Poikkeustilanteissa kaistaa voidaan jakaa tarpeen mukaan enemmän tai kokonaan viranomaiskäyttöön, minkä jälkeen kaista vapautuu jälleen asiakkaiden käyttöön", toteaa DNA:n tekninen johtaja Tommy Olenius

"Dynaamisen priorisoinnin ja altapurun onnistuneet testaukset tuottavat keskeistä tietoa viranomaiskäyttäjien, viranomaispalvelua tuottavan toimijan sekä verkko-operaattorin kannalta.  Viranomaisyhteyden priorisointi ja palvelun saannin etuoikeutuksen toimivuus nykyisten 4G LTE -mobiiliverkkojen ruuhkatilanteissa on edellytyksenä toimintokriittisten viranomaisviestintäpalveluiden toteuttamiselle kaupallisissa verkoissa”, sanoo liiketoimintajohtaja Sami Orakoski Suomen Erillisverkoista.

”Kaupallisen 4G-teknologian hyödyntäminen viranomaiskäytössä on Suomelle erinomainen ratkaisu. Tämän myötä suomalaiset viranomaiset saavat nopeasti käyttöönsä maailman huippuluokkaa olevat laadukkaat, luotettavat ja kattavat mobiiliverkot, joissa sekä peitto että kapasiteetti on valmiiksi huippukunnossa ja kehittyy jatkuvasti. Lisäksi standardoitu 4G- sekä tuleva 5G-teknologia mahdollistaa erilaisten päätelaitteiden ja tulevaisuuden palveluiden joustavan hyödyntämisen myös viranomaiskäytössä ilman erillisiä viranomaisverkkoinvestointeja. Suomi voi olla tässä suhteessa myös hyvä esimerkki muulle maailmalle hyvästä yhteistyöstä viranomaisten ja kaupallisten toimijoiden välillä”, sanoo toimitusjohtaja Olli Sirkka Suomen Ericssonilta.

Priorisointia ja altapurkua toteutettaisiin niissä poikkeuksellisissa tilanteissa, joissa yhtäaikaisen liikenteen määrä tukiaseman alueella ylittää sen kapasiteetin. Tällaisia poikkeustilanteita voi ilmetä esimerkiksi suurissa yleisötilaisuuksissa. Normaalitilanteissa viranomaiskäyttö ei heikennä muiden asiakkaiden kokemaa palvelun laatua millään tavalla.Viranomaisten dataliikenteen priorisoinnilla erityistilanteessa ei ole hätäpuheluiden läpimenoon heikentävää vaikutusta.

Viranomaispalveluiden testit tehtiin DNA:n kaupallisessa 4G LTE -verkossa 19.5.2017 yhdessä Ericssonin ja Erillisverkkojen asiantuntijoiden kanssa. Testeissä verrattiin viranomaisliittymän parametreillä olevien ja muiden liittymien käyttäytymistä verkon eriasteisissa ruuhkatilanteissa.

tekninen johtaja Tommy Olenius, DNA Oyj, puh. 044 220 3240, tommy.olenius@dna.fi

liiketoimintajohtaja Sami Orakoski, Suomen Erillisverkot -konserni, puh. 040 514 0000, sami.orakoski@erillisverkot.fi

Ericssonin viestintä: puh. 044 299 2556, milla.nummenpaa@ericsson.com
Erillisverkkojen viestintä: puh. 040 756 0850, mari.suokari-parssinen@erillisverkot.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2016 oli 859 miljoonaa euroa ja liiketulos 91 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,8 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business ja @DNA_Palvelu sekä Facebookissa.

Study: Finnish companies need to improve their preparedness for cyber threats15.3.2024 10:00:00 EET | Press release

Rapidly evolving artificial intelligence, the ever-changing global situation, and hectic everyday life are challenging the cyber security of businesses and citizens on a daily basis. According to a Nordic survey commissioned by DNA’s parent company Telenor and conducted by the Norstat Group, Finnish business leaders recognise these challenges, but companies are insufficiently prepared for cyber threats.