DNA ja tunnetut suomalaiset yritykset ottavat IoT-loikan

DNA:n järjestämässä #iotnextlevel-kisassa on tavoitteena kehittää kolmelle alansa eturivin yritykselle niiden liiketoimintaa merkittävästi tehostava IoT-ratkaisu. DNA:n tavoitteena kisan järjestämisessä on tuoda esineiden internetin mahdollisuuksia yhä näkyvämmin esille ja syventää omaa ymmärrystään yritysten IoT-tarpeista.

Omaan liiketoimintaansa liittyvää haastetta ovat ratkomassa Finnsementti, Martela ja Snellman Pro. Jokainen niistä nimeää haasteen, jota kolme eri asiantuntijatiimiä alkaa ratkoa. Tiimien ehdotuksista valitaan toukokuun aikana yritykselle parhaiten sopiva ratkaisu, jota kokeillaan yrityksessä tämän jälkeen. Tuotetun ratkaisun yritykselle tuoma hyöty alkaa olla nähtävissä siis jo syksyn aikana. Valinnan tekee yrityksen johdosta ja riippumattomista asiantuntijoista koostuva raati.

"Kiitän kovasti Finnsementtiä, Martelaa ja Snellman Prota mukaan lähtemisestä. IoT:n eli esineiden internetin tekninen valmius kehittyy nopeasti, ja IoT:stä tulee olemaan paljon etua niille, jotka osaavat nämä mahdollisuudet hyödyntää," toteaa kisan pääsuojelija, DNA:n yritysmarkkinoinnin johtaja Paula Miettinen.

DNA mahdollistaa kisan tuottamalla tarvittavan tekniikan ja muut puitteet. Kumppanikseen kisan fasilitointiin DNA on valinnut Industryhackin, jonka noin 500 yrityksen asiantuntijaverkosto koostuu tekniikan, liiketoiminnan ja palvelumuotoilun huippuammattilaisista. Keskenään kisaavat asiantuntijatiimit valitaan Industryhackin verkoston jäsenistä.

Yritykset kisaan valinneen raadin muodostivat Kasvuryhmän Anni Iso-Mustajärvi, start-up sijoittaja ja Industryhack Oy:n hallituksen puheenjohtaja Inka Mero sekä Teknologiateollisuus ry:n digitalisaatiojohtaja Ville Peltola. Valinnat kohdistuivat Finnsementtiin, Martelaan ja Snellman Prohon, koska IoT:n mahdollisuuksien nähtiin voivan hyödyttää niiden liiketoimintaa aivan erityisesti.

Oleellisen datan poiminta, ruokahävikki ja työympäristöt

Finnsementin antama haaste koskee tuotantodatan laajaa mittausta ja analysointia, sekä näihin perustuvan ennakoivan huoltotyökalun rakentamista. Hyvä ratkaisu edellyttää älykkyyttä löytää kussakin tapauksessa oleellinen data ja mitattavat suureet.

Snellman Pron antama tehtävä koskee ammattikeittiöiden hävikin sekä kustannusten vähentämistä ruokaratkaisujen valmistusprosessia älykkäällä optimoinnilla.

Martelan antama haaste koskee työympäristöjen tehokkuuden määrittelyä ja kasvattamista reaaliaikaisen seurannan, analysoinnin ja älykkään ohjauksen avulla.

Mehiläisen hoivaliiketoimintaa kehittävä ja kasvuryhmän operatiivisena johtajana toiminut Anni Iso-Mustajärvi summaa: ”IoT:n samoin kuin koko digitalisaation pitää lähteä asiakkaan tarpeista, jotta siitä on aidosti hyötyä ja kilpailuetua. DNA:n tapa kääntää perinteinen kisa-asetelma niin, että yritykset pääsevät itse antamaan haasteen, on mielestäni juuri oikea tapa edistää asiaa. Odotan tältä kisalta paljon."

Lisätietoa kisasta:

www.dna.fi/iotnextlevel

Lisätietoa medialle:

Paula Miettinen, yritysmarkkinoinnin johtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 1500, paula.miettinen@dna.fi

Anna Korpela, Service Manager, Industryhack Oy, puh. 050 3848 911, anna@industryhack.com

Industryhack on suomalainen kasvuyritys, joka auttaa yrityksiä ja julkisen sektorin organisaatioita digitalisoitumaan yhdistämällä nämä yli 3000 it-alan ja palvelumuotoilun ammattilaisen verkostoon.

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA Nextfourin mukana toteuttamassa ensimmäistä Suomessa kehitettyä NB-IoT- ja LTE-M-yhteyksiä tukevaa IoT-sovellusalustaa13.4.2018 09:00Tiedote

Nextfour Groupin ja DNA:n yhteistyön tuloksena on syntynyt ensimmäinen Suomessa kehitetty LTE-M- ja NB-IoT-tekniikoita tukeva sovellusalusta. Tehokas ja asiakkaan tarpeen mukaan skaalautuva alusta on välttämätön, jotta IoT-palveluita tarjoavat yritykset saavat parhaat mahdolliset IoT-palvelut tarjottavakseen. Matkaviestinverkkojen kehittyminen 5G-tasolle lisää tehokkaan palvelualustan merkitystä entisestään, sillä 5G-verkot mahdollistavat entistäkin tehokkaampien IoT-ratkaisujen tarjoamisen entistäkin laajemmin.