DNA jatkaa digitaalisen yhdenvertaisuuden tukijana

DNA jatkaa yhteistyötä hyväntekeväisyyskumppaneidensa HelsinkiMission, Hope - Yhdessä & Yhteisesti ry:n ja SOS-Lapsikylän kanssa. DNA:n osalta yhteistyön tavoitteena on vahvoja ja osaavia järjestöjä tukemalla edistää digitaalista yhdenvertaisuutta kansallisesti.

DNA jatkaa yhteistyötä HelsinkiMission, Hope - Yhdessä & Yhteisesti ry:n ja SOS-Lapsikylän kanssa. DNA:n osalta yhteistyön tavoitteena on edistää digitaalista yhdenvertaisuutta.

DNA haluaa olla tänäkin vuonna mukana mahdollistamassa HelsinkiMission, Hopen ja SOS-Lapsikylän työtä Suomen lasten, nuorten, perheiden ja senioreiden hyväksi. Järjestöt ovat tulleet läheisiksi myös DNA:n henkilökunnalle.

- Digitalisoituminen on hieno asia, mutta osa suomalaisista on vaarassa jäädä siitä ulkopuoliseksi. Monelle palveluiden siirtyminen verkkoon jopa aiheuttaa lisää arjen hankaluuksia. Haluamme tehdä voitavamme sen eteen, että mahdollisimman moni pystyy nauttimaan digitalisaation ja älykkäiden laitteiden tuomista mahdollisuuksista, sanoo DNA:n viestintäjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck.

Kumppanuus SOS-Lapsikylän kanssa on jatkunut jo vuodesta 2011, ja vuonna 2020 yhteistyö kohdentuu SOS-Lapsikylän Ylitse-ohjelmaan ja sijaishuollosta itsenäistyvien nuorten digitaalisen valmiuksien ja taitojen parantamiseen. DNA tukee SOS-Lapsikylän toimintaa rahallisesti, ja yhteistyö mahdollistaa muun muassa sen, että monille Suomessa kaikkein heikoimmassa asemassa oleville lapsille ja nuorille pystytään hankkimaan nykyaikaiset älylaitteet. Esimerkiksi vuonna 2018 DNA lahjoitti 10 euroa jokaisesta DNA Kauppaan marras-joulukuun vaihteessa kierrätykseen tuodusta puhelimesta SOS-Lapsikylälle. Kampanjan tuloksena SOS-Lapsikylälle lahjoitettiin kaikkiaan 72 000 euroa laitehankintoihin.

HelsinkiMissiota DNA tukee rahallisesti senioreiden yksinäisyyden vastaisessa työssä. DNA:n tukea ohjataan senioreiden digiapuun, eli henkilökohtaiseen apuun, jonka tarkoitus on auttaa niitä senioreita, jotka kokevat tarvitsevansa parempia digivalmiuksia. HelsinkiMission kouluttamat vapaaehtoiset tekivät vuoden 2019 aikana lähes 200 digiapukeikkaa, joissa vapaaehtoinen auttaa keikka-apua pyytänyttä senioria hänen ilmoittamassaan digi- ja älylaitteisiin liittyvässä pulmassa tarvittaessa vaikka seniorin kotona.

Hope ry:n kanssa DNA on sopinut vähävaraisten lapsiperheiden hyväksi tehtävistä laitelahjoituksista. DNA:n tuki ohjataan Hopen ilmoittaman tarpeen mukaan, ja sillä mahdollistetaan Hopen työtä vähävaraisten perheiden hyväksi. DNA lahjoittaa Hopelle vuosittain satoja älypuhelimia.

Älylaitteen - ja sen käyttötaidon puute eriarvoistumisen syynä

DNA:n maaliskuussa 2019 julkaisemaan digitaaliseen tasa-arvoon keskittyneeseen tutkimukseen*) vastanneista 1029 henkilöstä noin 40 prosenttia katsoo, että omassa lähipiirissä on joku, joka on jäänyt joko yhteiskunnan tai sosiaalisten suhteiden ulkopuolelle digitalisoitumisen vuoksi. Syrjäytyneeksi koetaan useimmiten joku sukulainen, ja sen syynä pidettiin osaamisen puutetta. Vastaajista yli puolet uskoi, että laitteiden puuttuminen tai osaamisen puute johtavat Suomessa eriarvoistumiseen.

Lisätietoja:

*) DNA:n ja Nepan tutkimus digitaalisesta yhdenvertaisuudesta, lehdistötiedote 25.3.2019: https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=69854743

viestintäjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck, DNA Oyj, puh. 044 040 1671, vilhelmiina.wahlbeck@dna.fi

DNA:n viestintä: puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

HelsinkiMissio on vuonna 1883 perustettu poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton sosiaalialan järjestö, joka haastaa suomalaiset tekoihin yksinäisyyttä vastaan. Se tekee työtä ammattilaisten ja vapaaehtoisten voimin lapsiperheiden, nuorten, senioreiden ja erityisryhmien parissa. Työn ytimessä on yksinäisyyden lievittäminen. Arviolta 400 000 suomalaista kokee itsensä yksinäiseksi. Yksinäisyys heikentää terveyttä ja kerää ympärilleen muita ongelmia, kuten huono-osaisuutta. Siten se on inhimillisen kärsimyksen lisäksi myös merkittävä yhteiskunnallinen haaste.

Hope - Yhdessä & Yhteisesti ry toimii vapaaehtoisvoimin yhdessä yhteiseksi hyväksi. Vuonna 2009 perustettu järjestö avustaa vähävaraisia ja kriisin kohdanneita lapsiperheitä 20 paikallistoimijan voimin ympäri Suomen. Avun muotoina ovat konkreettiset vaate- ja tavaralahjoitukset sekä harrastustuki ja vapaa-ajan elämykset. www.hopeyhdistys.fi

SOS-Lapsikylän tavoitteena on lisätä lasten ja perheiden hyvinvointia Suomessa ja maailmalla. Tarjoamme yhteisöllistä perhehoitoa sekä räätälöityä tukea perheille. Toimimme myös kehittämiskumppanina kunnille ja maakunnille lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämiseksi. SOS-Lapsikylä on toiminut Suomessa vuodesta 1962 ja se on kansainvälisen SOS Children’s Villages -järjestön jäsen. Järjestöllä on toimintaa yli 130 maassa.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä.

DNA:n myydyimmät puhelimet ja älykellot maaliskuussa 20201.4.2020 08:00:07 EESTTiedote

Maaliskuusta muodostui hyvin poikkeuksellinen kuukausi myös laitekaupan kannalta. Hyvän alkukuun jälkeen markkinassa myytiin puhelimia selvästi vertailuajankohtaa vähemmän, kun poikkeustilanne vei asiakkaiden aikaa muilta asioilta. Apple ja Samsung ottivat tuttuun tapaan eniten listasijoituksia älypuhelimien Top 15 -listalla, mutta ykköspaikkaa kuukaudesta toiseen hallussaan pitänyt Samsung sai nyt luovuttaa kärkisijan Applelle. Apple pitää kärkeä hallussaan myös älykellojen Top 10 -listalla.

DNA:n 5G laajentunut Tampereella ja Tampereen seudulla31.3.2020 08:30:00 EESTTiedote

DNA:n 5G-verkko Tampereella ja Tampereen seudulla on laajentunut. 5G-palvelut ovat saatavilla muun muassa Tampereen keskustassa, Tammelassa, Lielahdessa ja Hyhkyssä. Lisäksi Ylöjärvellä ja Nokialla on avattu lukuisia 5G-tukiasemia. Alkuvuoden mittaan 5G-verkon rakennustyöt jatkuvat ja laajenevat myös muualle Tampereen seudulle. Yhteyksien toimivuus varmistetaan jatkuvalla verkkojen ylläpidolla ja kehityksellä myös tämänhetkisessä poikkeustilanteessa.

Etätyöt näkyvät DNA:n verkkoliikenteen jatkuvana kasvuna ja kiireaikojen muutoksena – myös tietoturvasta hyvä huolehtia poikkeustilanteessa20.3.2020 13:02:59 EETTiedote

Muutoksia DNA:n verkkojen datankäytön määrässä alkoi näkyä jo viikko sitten torstaina. Tämän viikon alussa moni vetäytyi etätöihin, mikä nostatti mobiilidatan käyttöä entisestään. Koulujen sulkeutuminen keskiviikkona lisäsi jälleen etätöiden ja -opintojen määrää ja nostatti paluusuuntaista mobiilidataliikennettä peräti 87 prosentilla DNA:n matkaviestinverkossa. Lisääntyneen netinkäytön myötä myös tietoturvaan ja netikettiin on syytä kiinnittää huomiota.

DNA:n 5G laajentunut Turun seudulla – matkaviestinverkkojen liikenne kasvussa19.3.2020 08:00:00 EETTiedote

DNA:n 5G-yhteydet Turussa ja Turun seudulla ovat laajentuneet. 5G-yhteyksiä on otettu lisää käyttöön muun muassa Turun keskustassa, Moisiossa, Raisiossa, Ruskolla ja Liedossa. Tämänhetkinen poikkeustilanne on kasvattanut liikennettä DNA:n matkaviestinverkoissa. 5G- ja 4G-verkkojen jatkuva ylläpito ja kehitys varmistavat kuitenkin yhteyksien toimivuuden myös liikenteen kasvaessa.

DNA laskee urheilukanavapakettien hintoja väliaikaisesti ja tarjoaa elokuvia ja sarjoja pakettien tilaajille18.3.2020 19:03:12 EETTiedote

Koronaviruksen aiheuttama tilanne vaikuttaa myös maksukanavien urheilusisältöihin. Useimmat urheilutapahtumat on siirretty myöhemmäksi ja sarjoja on keskeytetty. DNA on ilmoittanut laskevansa tilapäisesti useimpien urheilukanavapakettien tilaushintoja nykyisillä tilaajilla. Lisäksi sisällöltään muuttuneiden pakettien tilaajille on avattu urheilutauon ajaksi runsaasti muuta ohjelmatarjontaa – elokuvia ja sarjoja – koko perheelle.

DNA:n 5G-yhteydet laajentuneet pääkaupunkiseudulla - matkaviestinverkkojen toimivuus varmistetaan myös poikkeusoloissa17.3.2020 16:28:36 EETTiedote

DNA:n 5G-verkko on laajentunut pääkaupunkiseudulla Sipooseen, Espooseen sekä uusille alueille Helsingissä ja Vantaalla. Espoossa 5G-yhteydet on otettu ensimmäisenä käyttöön Tapiolassa ja Otaniemessä. Jatkuvalla 5G- ja 4G-verkkojen ylläpidolla ja kehityksellä DNA pyrkii varmistamaan yhteyksien toimivuuden myös poikkeustilanteessa. DNA:n verkkoihin on varattu kapasiteettia myös kasvavia käyttöpiikkejä huomioiden, ja verkonhallinta on hajautettu eri sijainteihin toimintavarmuuden takaamiseksi.