DNA Oyj

DNA kokeilee rekrytointia ilman CV:tä ja hakemuskirjettä – Duunitorin saama hakijapalaute puhuu nykyaikaisen hakutavan puolesta

Jaa

Erinomaisena työpaikkana useasti palkittu DNA kokeilee uudenlaista rekrytointitapaa osana isompaa digi- ja dataosaajille suunnattua kampanjaa. Kun työnhakijalta ei vaadita pitkän hakemuskirjeen kirjoittamista tai CV:n päivittämistä, saadaan liikkeelle myös ne osaajat, jotka eivät tavallisesti edes miettisi työpaikan vaihtoa. Samalla hakijakokemus paranee ja työnhaku tasa-arvoistuu. Näitä väitteitä puoltavat Duunitorin saama palaute ja tulokset.

DNA kokeilee uudenlaista rekrytointitapaa osana isompaa digi- ja dataosaajille suunnattua kampanjaa.
DNA kokeilee uudenlaista rekrytointitapaa osana isompaa digi- ja dataosaajille suunnattua kampanjaa.

Suomen suurin työnhakupalvelu Duunitori päätti viime vuoden lopulla poistaa omasta työnhaustaan CV:t ja hakemuskirjeet. Uudistus on saanut vuoden mittaan runsaasti kiittävää palautetta niin työnhakijoilta kuin rekrytoijilta itseltäänkin, ja sai myös DNA:n kiinnostumaan kokeilusta.

”DNA:n tavoitteena on olla erinomainen työpaikka, ja olemme jo vuosia uudistaneet perinteistä työkulttuuria niin, että kaiken keskiössä ovat vapaus, vastuu ja luottamus. Henkilöstömme on esimerkiksi saanut vapaasti valita parhaan ajan ja paikan työnsä tekemiselle jo vuodesta 2012 lähtien. Tuntui luonnolliselta lähteä kokeilemaan vakiintuneiden käytäntöjen uudistamista myös työnhaussa”, kertoo DNA:n henkilöstöjohtaja Marko Rissanen.

Uudessa hakutavassa olennaista on työnhakijakokemuksen parantaminen. Työnhaku alkaa jo työpaikkailmoituksesta, josta pääsee saman tien vastaamaan lyhyisiin, haettavan tehtävän kannalta tarkasti mietittyihin kysymyksiin. Täysin mobiilioptimoituva lomake mahdollistaa työpaikan hakemisen parissa minuutissa, vaikka kesken bussimatkan, ilman raskasta hakemuskirjeen kirjoittamista tai CV:n päivittämistä.

”Kilpailu halutuimmista osaajista on kovaa, ja he ovat useimmissa tapauksissa jo valmiiksi kiinnostavassa työsuhteessa. On siis alun alkaenkin haastavaa saada näitä henkilöitä kiinnostumaan työpaikan vaihtamisesta. Jos tämän päälle työhakemuksen lähettäminenkin on raskas prosessi, jää moni huippuosaaja tavoittamatta. Haluamme siis varmistaa, että työantaja ja -hakija kohtaavat mahdollisimman helposti”, Rissanen toteaa.

Samalla CV:tön hakutapa varmistaa, että työhaastateltavia valittaessa voidaan keskittyä tehtävän kannalta olennaisiin kysymyksiin. Esimerkiksi ikää, sukupuolta tai asuinpaikkaa ei kysytä – eikä olla DNA:lla kysytty aiemminkaan. Vaikka uusi hakutapa johtaisi entistä isompaan hakemusmäärään, on hakijoiden seulonta myös työnantajan näkökulmasta nopeampaa ja tehokkaampaa, kun ylimääräistä asiaa ei ole mukana.

”Tällaista hakemisen pitäisi aina olla”

Duunitori luopui CV:istä ja hakemuskirjeistä omissa rekrytoinneissaan viime marraskuussa, ja palaute niin työnhakijoilta kuin rekrytoijiltakin on ollut kiittävää. DNA:n yhdessä Duunitorin kanssa toteuttama digi- ja data-ammattilaisille suunnattu kampanja tarjosi nyt erinomaisen mahdollisuuden lähteä kokeilemaan uutta rekrytointitapaa myös suuryrityksen tasolla.

”Työnhakijakeskeisessä maailmassa joudutaan oikeasti miettimään, mitkä asiat tehtävän osalta ovat tärkeimpiä. Työnhaun alkuvaiheessa tämä pitää pystyä tiivistämään muutamaan kysymykseen. Samalla tietenkin siirtyy työtaakka osittain hakijalta työnantajalle, joka joutuu kantamaan vastuun sujuvasti etenevästä prosessista”, kuvailee Duunitorin kaupallinen johtaja ja partneri Lauri Iso-Markku.

Duunitorin kokemuksen perusteella vain 4–6 tarkoin valittua kysymystä riittää mainiosti siihen, että lupaavimmat hakijat saadaan tunnistettua joukosta. Tämän jälkeen heitä on helppo lähestyä pienen jatkotehtävän tai puhelinhaastattelun muodossa. Perinteisellä mallilla työnantaja ja työnhakija eivät välttämättä koskaan löydä toisiaan, tai sitten apuun tarvitaan headhunteria, mikä käy helposti hyvin kalliiksi. Iso-Markku huomauttaa, että pahimmillaan rekrytointi Suomessa onkin yhä kuin suoraan 1990-luvulta.

”Olemme saaneet rekrytointitavastamme palautetta, että ’tällaista hakemisen pitäisi aina olla’. Onkin upeaa, että DNA haluaa parantaa työnhakijoidensa kokemusta ja toimia samalla edelläkävijänä työnhaun saralla. Etenkin teknologia-alalla täytyy osata uudistua, sillä parhaista osaajista käydään kovaa kisaa”, Iso-Markku summaa.

DNA kokeilee uutta hakutapaa yritysliiketoiminnan data-analytiikkaryhmään haettavan liiketoiminta-analyytikon rekrytoinnissa. Mikäli kokemukset osoittautuvat hyviksi DNA:llakin, tullaan hakutapa laajentamaan jatkossa myös uusiin rekrytointeihin, työtehtävästä riippuen.

Tutustu uudella hakutavalla toteutettavaan liiketoiminta-analyytikon hakuprosessiin ja lue lisää digi- ja datatyöstä DNA:lla: https://www.dna.fi/digirekry

Lisätietoja medialle:

henkilöstöjohtaja Marko Rissanen, DNA Oyj, puh. 044 220 3230, marko.rissanen@dna.fi

kaupallinen johtaja, partneri Lauri Iso-Markku, Duunitori Oy, puh. 050 536 4646, lauri@duunitori.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Kuvat

DNA kokeilee uudenlaista rekrytointitapaa osana isompaa digi- ja dataosaajille suunnattua kampanjaa.
DNA kokeilee uudenlaista rekrytointitapaa osana isompaa digi- ja dataosaajille suunnattua kampanjaa.
Lataa
Duunitori luopui CV:istä ja hakemuskirjeistä omissa rekrytoinneissaan viime marraskuussa, ja palaute niin työnhakijoilta kuin rekrytoijiltakin on ollut kiittävää.
Duunitori luopui CV:istä ja hakemuskirjeistä omissa rekrytoinneissaan viime marraskuussa, ja palaute niin työnhakijoilta kuin rekrytoijiltakin on ollut kiittävää.
Lataa
Marko Rissanen, DNA
Marko Rissanen, DNA
Lataa
Lauri Iso-Markku, Duunitori
Lauri Iso-Markku, Duunitori
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Duunitori on Suomen suurin työnhakukone ja uudenaikainen rekrytointimedia. Se kokoaa yhteen avoimet työpaikkailmoitukset ja ohjaa ne oman portaalinsa lisäksi sadoille ylläpitämilleen sosiaalisen median sivuille. Duunitorin työelämäosio tarjoaa ajankohtaisia vinkkejä ja uutisia liittyen työnhakuun, työelämään ja rekrytointiin. Duunitori on luotettu kumppani rekrytoinnissa, rekrytointimarkkinoinnissa sekä strategisessa työnantajakuvan (employer branding) kehittämisessä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Useita uusia 5G-puhelimia DNA:lle myyntiin – 5G-malleja saa jo lähes kaikilta valmistajilta useissa eri hinnoissa14.10.2020 19:01:58 EESTTiedote

DNA:n tarjonta on kasvanut syys–lokakuun aikana lukuisilla uusilla 5G-puhelinmalleilla. OnePlus 8T 5G -puhelimen ennakkomyynti alkoi tänään kaikissa DNA:n myyntikanavissa. Lisäksi ennakkomyynti on käynnistynyt syys–lokakuun aikana Xiaomin Mi 10T 5G- ja Mi 10T Pro 5G -puhelimien sekä Sony Xperia 5 II 5G -puhelimen osalta. Nokia 8.3 5G -puhelimen varsinainen myynti alkoi lokakuun alussa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme