DNA kokeilee täysin toimipaikkariippumatonta rekrytointia – henkilöstölle myös oikeus työskennellä neljä viikkoa ulkomailla

DNA ottaa taas uuden askeleen työntekijöiden vapauden tiellä, kun yrityksessä kokeillaan tekniikka- ja IT-osastoilla täysin toimipaikasta riippumatonta rekrytointi- ja työskentelymallia Suomessa. Lisäksi mahdollisuutta työskennellä ulkomailta pidennetään neljään viikkoon. Uudistusten taustalla on DNA:n uusi työnantajalupaus olla inhimillinen ja omanlainen työpaikka kaikille DNA:laisille.

Joustava ja mutkaton tapa tehdä töitä paikasta ja ajasta riippumatta on ollut yksi DNA:n menestystarinoista jo vuodesta 2012 lähtien. Kuva: DNA

”Jo pitkään DNA:laisilla on ollut vapaus työskennellä sieltä mistä haluavat, ilman erillistä lupaa. Rekrytoinnit on kuitenkin usein tehty rekrytoivan tiimin sijainnin perusteella, eli vaikka Helsinkiin tai Lahteen. Nyt kokeilemme tekniikka- ja IT-osastoilla mallia, jossa työhönottopaikaksi voidaan valita tehtävästä riippumatta mikä tahansa toimipisteeseemme. Tämä ei tietenkään vaikuta yksilön vapauteen työskennellä muutenkin mutkattomasti haluamastaan paikasta”, DNA:n henkilöstöjohtaja Marko Rissanen kertoo.

Tavoitteena on sitouttaa ja motivoida henkilöstöä, mahdollistaa heidän asuinpaikkahaaveensa paikkakunnasta riippumatta sekä vastata paremmin tulevaisuuden osaamistarpeiden täyttämiseen kasvattamalla rekrytointialuetta koko Suomeen. DNA:n toimipisteet sijaitsevat Helsingin pää- ja sivukonttoreiden lisäksi Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Pietarsaaressa, Porissa, Raumalla, Taivalkoskella, Tampereella ja Turussa. Mikäli kokeilu on menestys, tarjotaan nykyiselle henkilöstölle myöhemmin IT- ja tekniikkaosastoilla mahdollisuus työhönottopaikan vaihtamiseksi oman asuinpaikkakunnan mukaan.

”Käytännössä tämä tarkoittaa, että uuden työtehtävän auetessa –, jos vain tehtävänkuva sen mahdollistaa –, voi työhönottopaikka olla mikä tahansa näistä, vaikka tiimi sijaitsisi pääasiassa muualla. Käytännössä tämä tarkoittaa laajaa etäyhteyksien käyttöä. Luotamme siihen, että tiimimme löytävät ja osaavat arvioida parhaat mahdolliset keinot sekä rytmin läsnäoloon perustuvan yhteisöllisuuden ylläpitämiseksi. Se voi tarkoittaa esimerkiksi yhdessä sovittavia tiimi- tai työhyvinvointipäiviä”, Rissanen kuvailee.

Kokeilu käynnissä myös asiakaspalvelussa

DNA on perustanut myös asiakaspalveluunsa kokonaan virtuaalisesti toimivan tiimin, jonka jäsenet työskentelevät eri paikkakunnilta ja pääsääntöisesti etänä. Tavoitteena on parantaa työvoiman saatavuutta erittäin joustavalla työnteon mallilla. Tämä on asiakaspalvelutyössä hyvin poikkeuksellinen toimintamalli. Vapautta lisättäessä kiinnitetään erityistä huomiota asiakastietojen yksityisyyden varmistamiseen.

Toistaiseksi kaikki kokeilut on määritelty kestävän ensi vuoden kesän alkuun asti. Kokeilujen etenemistä ja niiden jatkoa seurataan koko testijakson ajan.

Näiden toimenpiteiden lisäksi laajennetaan DNA:lla ulkomaan etätyömahdollisuutta neljään viikkoon vuodessa. Aika on rajattu, sillä maakohtaiset työn verotukseen liittyvät käytännöt tekevät laajemman ulkomaan etätyön vaikeaksi. Etätyöjakson saa kuitenkin liittää osaksi vuosilomaa.

Kaiken takana uusi työnantajalupaus

Joustava ja mutkaton tapa tehdä töitä paikasta ja ajasta riippumatta on ollut yksi DNA:n menestystarinoista jo vuodesta 2012 lähtien. Työskentelyn vapautta lisättiin entisestään pandemia-aikana. Nyt tehtyjä päätöksiä työnteon vapauttamisesta ei ole tehty summanmutikassa, vaan taustalla on DNA:n uusi työnantajalupaus – inhimillinen ja omanlainen DNA. Tämä pitää sisällään mutkattoman työskentelyn mallin, työntekijän ehdottoman oikeuden omanlaisuuteen, laajat perheystävälliset käytännöt kaikenlaisiin perhetilanteisiin, jatkuvan kehittymisen omalla uralla sekä lupauksen aikaansaamisesta, eli työn tuloksellisuudesta ja merkityksellisyydestä.

”Uusi työnantajalupauksemme ei ole pelkkää sananhelinää, vaan kannamme vastuun sen täyttämisestä. Jos luvatut asiat eivät toteudu arjessa, on DNA:laisella aina oikeus ja jopa velvollisuus kertoa asiasta esihenkilölleen, joka puuttuu tilanteeseen ja vie tiedon ongelmista tarvittaessa eteenpäin. Ensisijaisesti tämä on meille työkalu matkalla kohti entistä parempaa työnantajuutta”, Rissanen kuvailee.

Henkilöstöetuja, -palveluita ja -toimintamalleja halutaan uudistaa jatkossa entistäkin henkilöstölähtöisemmin. Tätä varten perustetaan henkilöstön edustajista koostuva työryhmä, joka ottaa vastaan, käsittelee ja valmistelee henkilöstöltä tulleita ideoita. Työnantajana DNA sitoutuu siihen, että tämän henkilöstöryhmän valmistelevat esitykset päätyvät aina johtoryhmän käsiteltäviksi, ja johtoryhmä sitoutuu perustelemaan henkilöstölle tekemänsä päätökset.

”DNA:lla on erinomainen historia henkilöstölähtöisessä toimintatapojen kehittämisessä. Esimerkiksi palkallinen isovanhempainvapaa oli ideana lähtöisin henkilöstöltä, ja se päätyi nopeasti pysyväksi osaksi henkilöstöetujamme. Olen erittäin luottavainen, että henkilöstön kuuntelu ja toimintamallien kehittäminen yhteistyössä johtaa myös jatkossa kaikkia osapuolia hyödyttäviin päätöksiin”, Rissanen toteaa.

Marko Rissanen, henkilöstöjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 220 3230, marko.rissanen@dna.fi

Lisätietoja DNA:n työkulttuurista: www.dna.fi/kulttuuri

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Are you trying to help a senior with IT, but feel that you are stuck at square one? DNA advises how to help with digital issues without losing your nerves6.10.2022 10:00:00 EEST | Press release

It is not uncommon to have at least one digital expert in the family that parents and grandparents turn to when their devices are screaming error. The issues may range from measures required to ensure data security to lack of skills related to digital map services. Even if the challenges are very basic stuff for the expert, it may be that teaching is not easy. DNA's customer service tells you how skills can be transferred from the helper to the person being helped so that no one gets frustrated.

Yritätkö opastaa ikäihmistä ”aateekoossa”, mutta ette tahdo päästä puusta pitkälle? DNA neuvoo, miten auttaa digiasioissa niin, ettei kukaan hermostu6.10.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Ei ole tavatonta, että suvusta löytyy vähintään yksi sellainen digiosaaja, jonka puoleen vanhemmat ja isovanhemmat kääntyvät, kun laite herjaa erroria. Kyse voi olla milloin tietoturvan raukeamisen vaatimista toimenpiteistä, milloin esimerkiksi digikarttapalveluihin liittyvästä osaamattomuudesta. Vaikka haasteet olisivat tietäjälle peruskauraa, opettaminen ei välttämättä ole. DNA:n asiakaspalvelu kertoo, millä keinoin oppi välittyy auttajalta autettavalle niin, ettei kukaan turhaudu.

DNA:n ja Telian 5G-verkon rakentaminen alkaa Loviisassa ja Pyhtäällä – entistä paremmat yhteydet helpottavat arkea monella tavalla4.10.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko aloittaa kattavan 5G-verkon rakentamisen Loviisassa ja Pyhtäällä maanantaina 10. lokakuuta. Nopeamman 5G-verkon rakentamisen myötä myös 4G-yhteydet paranevat alueella. Paremmille yhteyksille on tarvetta, sillä mobiilidatan käyttö on moninkertaistunut Suomessa viime vuosina.

DNA:n myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet syyskuussa 2022 – OnePlus nappasi kärkisijan ensimmäistä kertaa DNA:n myydyimpien puhelinten listalla3.10.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

OnePlus nousi syyskuussa ensimmäistä kertaa DNA:n myydyimmäksi puhelimeksi, vaikka Apple ja Samsung veivät suurimman osan listasijoista. Apple kuitenkin dominoi DNA:n syyskuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listaa peräti kahdeksalla laitteella. SIM-korttipaikalla varustetut tietokoneet ovat nostaneet suosiotaan kolmannella vuosineljänneksellä myydyimpien tietokoneiden listalla.

Five tips for a smart-device-free day – “It’s a good idea to stop for a day and think about your relationship with that device”28.9.2022 08:10:00 EEST | Press release

This coming Sunday, October 2nd, will be a Disconnect Day in Finland. The Disconnect Day is a theme day organised by DNA that focuses on the importance of spending time together face to face and encourages everyone who can to deliberately put their devices aside. The Disconnect Day is inspired by a survey that found that Finns generally want to reduce the time they spend on smart devices. Five families tested the Disconnect Day concept in advance and found it has significant positive effects, such as a greater sense of restfulness.