DNA kokeilee uutta henkilöstöetua: tukea ikääntyvistä perheenjäsenistä huolehtimiseen

DNA on alkanut tukea työntekijöitään ikääntyvistä perheenjäsenistä huolehtimisessa. Pilottivaiheeseen edenneen edun tavoitteena on, että DNA:laiset voivat ilahduttaa ikääntyviä omaisiaan kiireettömällä ja luotettavalla seuralla säännöllisesti, vaikka olisivat estyneitä itse tapaamasta heitä niin usein kuin haluavat.

DNA pyrkii uusimmalla henkilöstöedullaan vastaamaan osaltaan ikäihmisistä huolehtimisen kasvavaan haasteeseen ja kehittämään työn perheystävällisyyttä entistä kattavammaksi. Väestön ikääntyessä yhä useampi työssäkäyvä on myös etäomaishoitajan asemassa.

"Mahdollisuus sovittaa yhteen työ ja arki on keskeistä jaksamiselle. Monen työssäkäyvän mieltä painaa huoli ikääntyvästä perheenjäsenestä, varsinkin jos tämä asuu toisella paikkakunnalla", kertoo DNA:n henkilöstöjohtaja Marko Rissanen.

Palvelu tuotetaan yhdessä Gubbe Sydänystäväpalveluiden kanssa, ja se kattaa viikoittaisen kahden tunnin mittaisen, vakioaikaan tehtävän vierailun asiakkaan luona. Asiakkaan luona käy aina sama, juuri hänelle valittu luottohenkilö. Hän voi tarvittaessa olla myös omaishoitajan tukena, mutta Gubben palvelu ei ole luonteeltaan sairaanhoidollinen. Vierailun aikana voidaan asiakkaan toiveen mukaan ulkoilla, käydä kaupassa, katsoa elokuvaa, tehdä ruokaa tai vaikka kahvitella. Tavoitteena on ilahduttaa asiakasta samoin kuin ilahduttaisi luotetun hyvän ystävän vierailu.

"Olen todella iloinen, että löysimme Gubbe Sydänystäväpalvelun. Etsimme pitkään ei-sairaanhoidollisen palvelun tarjoajaa yhteistyökumppaniksemme. Ensimmäiset asiakassopimuksetkin DNA:laisten ja Guben välillä on jo solmittu, ja niistä on saatu sykähdyttävää palautetta", Rissanen sanoo.

"Hienoa päästä auttamaan ja ilahduttamaan myös DNA:n henkilökuntaa. Esimerkiksi toisella paikkakunnalla asuva muistisairas vanhempi voi aiheuttaa työntekijälle vakavaa huolta, ja meidän palvelumme avulla työnantaja pystyy osaltaan helpottamaan tätä huolta", sanoo Gubben toimitusjohtaja Sandra Lounamaa.

”Perheystävällisyys käsitetään työpaikoilla usein edelleen vain pienten lasten vanhempia koskevaksi asiaksi. Ikääntyvistä vanhemmista huolehtimisen elämänvaihe koskettaa kuitenkin yhä useampaa työssäkäyvää. Yritykset kuten DNA toimivat pioneereina kehittäessään perheystävällisiä käytäntöjään sopivaksi erilaisiin elämäntilanteisiin”, sanoo kehittämispäällikkö Lassi Köppä Väestöliiton Perheystävällinen työpaikka -ohjelmasta.

Kuukausimaksullinen palvelu on DNA:n oman ja vuokrahenkilökunnan sekä DNA Kaupan henkilökunnan käytettävissä kaikkialla Suomessa, ja DNA tukee toimintaa maksamalla jokaisesta kuukausilaskusta 70 prosenttia.

DNA:lla kehitetään perheystävällisiä asenteita ja toimintatapoja aktiivisesti, ja DNA onkin ensimmäinen suuryritys, jolle Väestöliitto on myöntänyt Perheystävällinen työpaikka -tunnuksen. Isovanhempainvapaa ja mutkaton työ, eli etätyötäkin joustavampi työnteon tapa, jossa työntekijä voi määritellä työskentelynsä ajan ja paikan täysin itsenäisesti harkintansa mukaan, ovat myös tuloksia pysyväksi käytännöksi muuttuneesta kokeilusta ja tehokkaita keinoja helpottaa työn ja arjen yhteensovittamista.

Lisätietoja:

henkilöstöjohtaja Marko Rissanen, DNA Oyj, puh. 044 220 3230, marko.rissanen@dna.fi

Perustaja, toimitusjohtaja Sandra Lounamaa, Gubbe, puh. 040 835 8367, sandra@gubbe.io

Gubben asiakaspalvelu, puh: 044 491 0039, gubbe@gubbe.io

Kehittämispäällikkö Lassi Köppä, Väestöliiton Terapia- ja kotipalvelut Oy, puh. 040 759 3650, lassi.koppa@vaestoliitto.fi

Gubbe on uudenlainen ei-sairaanhoidollinen vanhuspalvelu, joka pitää ikäihmisen aktiivisena, auttaa arjen askareissa sekä tuo samalla turvaa koko perhepiirille. Lisäksi Gubbe luo merkityksellistä työtä nuorille.

Väestöliiton Perheystävällinen työpaikka -ohjelman tavoitteena on edistää työn ja muun elämän yhteensovittamisen käytänteitä työpaikoilla. Ohjelman toteuttajana toimii Väestöliiton Terapia- ja kotipalvelut Oy. Perheystävällinen työpaikka -tunnuksen myöntää Väestöliitto ry. Tunnuksen voi saada työnantaja, joka täyttää perheystävällisyyden kriteerit. Tunnus kertoo työnantajan sitoutumisesta perheystävällisyyden toteuttamiseen ja organisaation sosiaalisesta vastuullisuudesta.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.