DNA korvaa jäljellä olevan kupariverkkonsa nykyaikaisilla ratkaisuilla vuoteen 2025 mennessä – työ alkaa Raisiosta marras–joulukuussa 2021

DNA korvaa jäljellä olevan kupariverkkonsa nykyaikaisilla verkkoratkaisuilla vuoteen 2025 mennessä. Muutostyöt alkavat Raisiossa kuluvan vuoden marras–joulukuun vaihteessa. DNA tiedottaa kupariverkkoasiakkaitaan erikseen ennen muutostöiden alkamista ja tarjoaa korvaavia palveluita. Kokonaisuudessaan muutostyöt toteutetaan vaiheittain vuosien 2021–2025 aikana.

DNA korvaa jäljellä olevan kupariverkkonsa nykyaikaisilla verkkoratkaisuilla vuoteen 2025 mennessä. Kuvassa tilaajakupariverkon vanha ristikytkentä. Kuva: Hannu Peltola / DNA

”Kupariverkko on palvellut televiestintää yli 160 vuotta, aina lennättimen käyttöönotosta lähtien. Nykyteknologialla on toteutettavissa parempia tiedonsiirron väyliä, joko radiotekniikalla, kaapeliverkolla tai optisilla kaapeleilla”, sanoo DNA:n liityntäverkoista ja laitetiloista vastaava johtaja Mikko Kannisto.

Kupariverkkoa on käytetty pääasiassa lankapuhelinyhteyksien ja vanhan laajakaistatekniikan (xDSL), eli korkeintaan muutaman kymmenen megan yhteyksien ylläpitämiseen. Sitä ei tule siis sekoittaa nykyaikaisiin kaapeli- tai kuituratkaisuihin. Muutosprojektin aikana DNA:n kupariverkon asiakkaat ohjataan korvaavien palveluiden piiriin ja lopulta varsinaisesta kupariverkosta luovutaan kokonaan vuoden 2025 aikana. Pitkä ajanjakso mahdollistaa asiakkaiden joustavan siirtymisen uusien palveluiden pariin. Samalla DNA toteuttaa tarvittavan alueellisen täydennysrakentamisen muihin verkkoihin.

Ajankohta kupariverkon purulle on otollinen nyt, sillä 5G-verkot ovat yleistymässä lähivuosina laajaan käyttöön. Kupariverkon asiakasmäärät ovat vähentyneet rajusti viime vuosien aikana ja verkon ylläpidon kustannukset ylittävät lähiaikoina palvelun liikevaihdon. 5G-verkko sen sijaan tarjoaa jo nyt kupariverkkoon nähden ylivoimaisen palvelukokemuksen ja toimintavarmuuden. DNA:n 5G-alueella asuu jo nyt 40 % suomalaisista.

”DNA on purkanut pienempiä haja-asutusalueiden keskittimiä jo pitkään. Ensimmäinen laajempi purku oli Heinolan keskusta-alueen kupariverkon purku vuonna 2019. Uudistushankkeen ansiosta mobiilidatan nopeudet kasvoivat ja kuuluvuus sisätiloissa parani. Kokonaisuudessaan laajakaistapalvelun saatavuusalue Heinolassa laajentui merkittävästi. Kokemukset olivat yksinomaan myönteisiä”, Kannisto kertoo.

Näin purkutyöt etenevät – ensimmäisenä kohteena Raisio

DNA toteuttaa purkutoimet alueellisesti haja-asutusalueilta kohti taajamia. Muutostyö koskettaa niitä kuntia, joissa DNA:lla on kupariverkkopohjaisia palveluja. Yksittäisiä kuntia on useita kymmeniä. Asiakkaita, joiden palveluihin muutostyö vaikuttaa, halutaan tiedottaa asiasta hyvissä ajoin, jopa vuotta tai vähintään puolta vuotta etukäteen. Myös Traficom edellyttää minimissään kuuden kuukauden siirtymäkautta alueilla, joilta kupariverkko poistuu.

”Ensimmäinen varsinainen purkukohde on Raision kaupungin alue. Raisio valikoitui aloitusalueeksi sen vuoksi, että kaupungissa on käynnistymässä mittava E18-tien peruskunnostus, mikä vaikuttaa joka tapauksessa DNA:n kupariverkkoihin Raision keskustan alueella. Kupariverkkoon pohjautuvia palveluita tullaan alueella vaihtamaan Raisiossa tiiviisti etenkin kevään 2022 aikana”, Kannisto arvioi.

DNA tiedottaa alueellisesti alkavista purkutöistä aina erikseen. Samassa yhteydessä tiedotetaan viranomaiset ja alueen julkishallinnon organisaatiot. Tämän jälkeen DNA lähestyy purkualueen asiakkaita henkilökohtaisesti ja auttaa heitä siirtymään korvaavien palveluiden pariin. Lopulta DNA irtisanoo vanhat kupariverkon palvelut päättymään irtisanomisajan puitteissa, mutta tässä vaiheessa asiakkailla on jo ollut jo riittävästi aikaa hankkia korvaavat palvelut.

Kun alueella ei enää ole asiakkaita kupariverkon piirissä, DNA purkaa tarpeettomat laitetilat ja laitteistot, jotka kierrätetään elektroniikkaromuna uusiokäyttöön.

Mikko Kannisto, johtaja, liityntäverkot ja laitetilat, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Pieksämäki saa kattavan 5G-verkon – DNA:n ja Telian Yhteisverkon rakennus alueella alkaa9.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Yhteisverkko Oy on rakentanut vuodesta 2015 alkaen matkaviestinverkkoa kummankin yhtiön puolesta Itä- ja Pohjois-Suomeen, ja tammikuussa 2021 DNA ja Telia sopivat verkonrakennusyhteistyönsä laajentamisesta. Nyt DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) aloittaa verkon maantieteellisen laajentamisen rakentamalla Pieksämäelle kattavan 5G-verkon sekä moninkertaistamalla myös alueen 4G-kapasiteetin.

DNA:n 5G laajentui Lohjalle – rakentamista ohjaa verkkodata4.6.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkko on nyt avattu usean tukiaseman voimin Lohjalle, ja alueen rakentaminen jatkuu vielä kesäkuunkin aikana. Kaikkiaan verkon väestöpeitto kattaa jo 42 % suomalaisista, eli noin 2,3 miljoonaa ihmistä, yhteensä 103 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkon piirin kytketyt paikkakunnat ovat Lohjan lisäksi Janakkala, Kankaanpää, Kokemäki ja Kristiinankaupunki. Laajentumista ohjaa valmiiden suunnitelmien lisäksi verkkodata.

DNA:s 5G utvidgades till Lappfjärd i Kristinestad – utbyggnaden styrs av nätverksdata4.6.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

DNA:s 5G-nät har nu öppnats också i Kristinestad, närmare bestämt Lappfjärds kyrkby. Nätverkets totala befolkningstäckning uppgår redan till 42 %, dvs. ca. 2,3 miljoner finländare på 103 olika orter. De senaste orterna som anslutits till nätet utöver Kristinestad är Janakkala, Kankaanpää, Kumo och Lojo. Utöver färdiga planer beror utbyggnaden på nätverksdata.

DNA:n 5G laajentui Kristiinankaupungin Lapväärttiin – rakentamista ohjaa verkkodata4.6.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkko on nyt avattu myös Kristiinankaupunkiin, tarkemmin ottaen Lapväärtin kirkonkylälle. Kaikkiaan verkon väestöpeitto kattaa jo 42 % suomalaisista, eli noin 2,3 miljoonaa ihmistä, yhteensä 103 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkon piirin kytketyt paikkakunnat ovat Kristiinankaupungin lisäksi Janakkala, Kankaanpää, Kokemäki ja Lohja. Laajentumista ohjaa valmiiden suunnitelmien lisäksi verkkodata.

DNA:n 5G laajentui Kokemäelle – rakentamista ohjaa verkkodata4.6.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkko on nyt avattu Kokemäelle, ja alueellinen rakentaminen jatkuu taas syksyllä. Kaikkiaan verkon väestöpeitto kattaa jo 42 % suomalaisista, eli noin 2,3 miljoonaa ihmistä, yhteensä 103 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkon piirin kytketyt paikkakunnat ovat Kokemäen lisäksi Janakkala, Kankaanpää, Kristiinankaupunki ja Lohja. Laajentumista ohjaa valmiiden suunnitelmien lisäksi verkkodata.

DNA:n 5G laajentui Kankaanpäähän – rakentamista ohjaa verkkodata4.6.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkko on nyt avattu Kankaanpäähän, ja alueellinen rakentaminen jatkuu taas syksyllä. Kaikkiaan verkon väestöpeitto kattaa jo 42 % suomalaisista, eli noin 2,3 miljoonaa ihmistä, yhteensä 103 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkon piirin kytketyt paikkakunnat ovat Kankaanpään lisäksi Janakkala, Kokemäki, Kristiinankaupunki ja Lohja. Laajentumista ohjaa valmiiden suunnitelmien lisäksi verkkodata.

DNA:n 5G laajentui Janakkalan Turenkiin – rakentamista ohjaa verkkodata4.6.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkko on nyt avattu Janakkalan Turenkiin, ja alueen rakentaminen jatkuu vielä kesällä. Kaikkiaan verkon väestöpeitto kattaa jo 42 % suomalaisista, eli noin 2,3 miljoonaa ihmistä, yhteensä 103 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkon piirin kytketyt paikkakunnat ovat Janakkalan lisäksi Kankaanpää, Kokemäki, Kristiinankaupunki ja Lohja. Laajentumista ohjaa valmiiden suunnitelmien lisäksi verkkodata.