DNA laajentaa ja modernisoi verkkojaan Heinolassa

DNA:n mobiilidatan nopeudet kasvavat, kuuluvuus sisätiloissa paranee ja laajakaistapalvelun saatavuusalue laajenee merkittävästi Heinolassa tämän ja ensi vuoden aikana. Parannukset johtuvat mittavista matkaviestin- ja kiinteän verkon uudistustöistä, jotka DNA Heinolassa aloittaa.

Heinolan kaupunkia

DNA ottaa Heinolassa käyttöön useita uusia matkaviestinverkon tukiasemia ja laajentaa nykyistä valokuituverkkoa. Uudistuksen jälkeen Heinolan verkko on 5G-käyttöonottovalmis, ja DNA voi avata siellä 5G-verkon ripeästi sitten, kun 5G:lle alkaa olla asiakastarvetta.

”Heinola tulee todennäköisesti olemaan yksi DNA:n ensimmäisistä 5G-kaupungeista. Avaamme 5G-verkkoa heti, kun siitä on asiakkaille aidosti hyötyä, eli kun markkinoilla on laadukkaita 5G-päätelaitteita”, toteaa DNA:n siirtoverkoista vastaava johtaja Mikko Kannisto.

Asiakkaille uudistukset näkyvät jo ennen 5G-aikaa parempina mobiilidatan nopeuksina, parempana sisäkuuluvuutena ja laajakaistapalveluiden laajempana saatavuutena.

”DNA:n uudistukset ovat tervetulleita Heinolaan. Uusimman teknologian myötä olemme kehityksen etulinjassa. Yritystoiminnalle laadukkaat, nopeat yhteydet ovat jatkuvasti tärkeämpiä. Myös etätyön tekeminen käy entistä sujuvammin, puhumattakaan kaupunkilaisten jokapäiväisestä viestinnästä ja verkkopalveluiden käytöstä”, toteaa Heinolan kaupungin elinvoimajohtaja Heikki Mäkilä.

Verkkojen rakentaminen näkyy katukuvassa

Heinolan keskustassa katuja joudutaan töiden vuoksi avaamaan alkukesän aikana. Keskustan katutyöt keskittyvät pienelle alueelle Lampikatu 14 - Koulukatu 14:n lähiympäristössä. Kaivutöistä tiedotetaan etukäteen.

Kuparipohjaiset palvelut korvataan varmoilla ja tehokkailla kuitu- ja mobiilipalveluilla

Uuteen tekniikkaan siirtyminen tarkoittaa vanhalla kuparitekniikalla toteutettujen palveluiden toiminnan loppumista. Verkon uudistustöiden vuoksi toiminta loppuu lankapuhelimissa ja xDSL-laajakaistoissa.

Heinolan keskustan ulkopuolella haja-asutusalueella yksittäisiä lankapuhelinliittymiä päättyy 30.4.2019. Loput lankapuhelimet ja xDSL-laajakaistat päättyvät 15.11.2019 mennessä.

DNA on yhteydessä niihin asiakkaisiin, joilla nykyinen palvelu päättyy. Yhteydenotot tehdään niin hyvissä ajoin etukäteen, että korvaavien yhteyksien ja laitteiden käytön ehtii hyvin aloittaa ennen vanhan palvelun päättymistä.

Heinolan seudulla on yhteensä joitain satoja lankapuhelin- ja xDSL-asiakkaita.

”Teemme siirtymän asiakkaillemme niin helpoksi kuin mahdollista. Siirtyminen kannattaa, sillä uudet palvelut ovat tehokkaampia, monipuolisempia ja lähes kaikissa tapauksissa myös edullisempia", Kannisto lupaa.

DNA:n verkkouudistukset valmistuvat kaupunginosasta riippuen tämän tai ensi vuoden aikana. Verkkojen kehittäminen jatkuu uudistusten jälkeenkin osana DNA:n jatkuvaa verkkojen ylläpito- ja kehitystyötä.

Mikko Kannisto, johtaja, siirtoverkot, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi

Heikki Mäkilä, elinvoimajohtaja, Heinolan kaupunki, puh. 044 769 4141, heikki.makila@heinola.fi

Heinolan kaupunkia

DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. DNA valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.