DNA Oyj:n tammi–maaliskuun 2022 liiketoimintakatsaus: Liikevaihto ja matkaviestinverkon sekä kiinteän laajakaistan liittymämäärät kasvoivat

DNA:n liiketoiminta on kehittynyt vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen aikana tasaisesti. Liikevaihto ja matkaviestinverkon sekä kiinteän laajakaistan liittymämäärät kasvoivat. Käyttökate ja liiketulos kuitenkin laskivat hieman vertailukaudesta.

Kuva: DNA

Yhteenveto DNA:n keskeisistä tunnusluvuista tammi–maaliskuussa 2022

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin, ellei toisin mainita. Luvut ovat tilintarkastamattomia.

• Liikevaihto kasvoi 1 % ja oli 240 miljoonaa euroa (236).
  • Käyttökate laski 1 % ja oli 92 miljoonaa euroa (93).
  • Liiketulos laski 5 % ja oli 41 miljoonaa euroa (42).
  • Liittymäkohtainen keskimääräinen liikevaihto (ARPU):
    • Matkaviestinnän ARPU kasvoi 1 % ja oli 17,1 euroa (17,0).
    • Kiinteän laajakaistan ARPU kasvoi 3 % ja oli 16,4 euroa (16,0).
    • TV-liittymien2) ARPU kasvoi 7 % ja oli 7,5 euroa (7,0).
  • Liittymämäärä:
    • Matkaviestinverkon liittymämäärä5) kasvoi ja oli 2 688 000 (2 683 000).
    • Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi ja oli 615 000 (591 000).
    • TV-liittymien2) määrä laski ja oli 250 000 (283 000).

Toimitusjohtajan katsaus

Kuluvan vuoden ensimmäinen neljännes päättyi aiempaan nähden selvästi muuttuneissa olosuhteissa. Venäjän Ukrainassa aloittama sota on aiheuttanut laajoja epävarmuuksia globaalisti, mikä heijastuu taloudellisiin näkymiin. Samaan aikaan kiihtyvä inflaatio on alkanut syödä kuluttajien ostovoimaa, ja pitkään jatkuneen nollakorkojen ajan arvioidaan tulevan päätökseen. Poikkeuksellinen tilanne sai myös Suomen Pankin heikentämään ennustettaan kuluvan vuoden talouskehityksestä. Tällä kaikella voi olla vaikutuksia DNA:n talousnäkymiin.

Tuoreet talousluvut tammi–maaliskuulta 2022 osoittavat DNA:n liiketoiminnan kehittyneen kaikesta huolimatta vakaasti. Liikevaihto kasvoi vertailukaudesta 1 % ja oli 240 miljoonaa euroa (236). DNA:n käyttökate ja liiketulos kuitenkin laskivat hieman vertailukaudesta. Käyttökate laski 1 % ja oli 92 miljoonaa euroa (93), liiketulos laski 5 % ja oli 41 miljoonaa euroa (42). Laskua selittää muun muassa vertailukautta korkeammat myynnin, 5G-rakentamisen ja konsernipalveluiden kustannukset.

Matkaviestinverkon tilaajamäärä kasvoi 5 000 liittymällä vertailukaudesta ja liittymäkohtainen liikevaihto kasvoi 17,1 euroon (17,0). Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi 24 000 liittymällä vertailukaudesta ja liittymäkohtainen liikevaihto nousi 16,4 euroon (16,0). Kiinteiden puhepalveluiden ja TV-liittymien2) määrä laski odotetusti.

5G-mobiililiittymien kysyntä jatkui vahvana ja maaliskuun myydyimmistä puhelinmalleista lähes kaikki olivat 5G-kykyisiä. 5G-tuotteiden kysyntää DNA:lla kasvatti myös laajentuva 5G-verkkomme, jonka väestöpeitto oli vuosineljänneksen päättyessä jo 66 %. 5G:n merkittävä parannus mobiiliyhteyksien nopeuksiin oli selvästi todettavissa Omnitelen tuoreesta mobiiliverkkojen mittauksesta8).  Mitatut latausnopeudet DNA:n verkossa olivat paikoin jopa kymmenkertaistuneet reilussa neljässä vuodessa.

Koronaviruksen aiheuttaman taudin ilmaantuvuus oli maaliskuun päättyessä hyvin korkealla. Siitä huolimatta rajoituksista on pitkälti jo luovuttu. Valtakunnallisen etätyösuosituksen päättyminen näkyi myös DNA:lla, ja etätyöskentelijöiden osuus laski ensimmäistä kertaa alle 95 prosenttiin kahteen vuoteen. DNA:n henkilöstöllä säilyi kuitenkin vapaus tehdä töitä paikkariippumattomasti, ja tyypillisesti toimistolla on suosituksen päättymisen jälkeenkin käyty vain 0–2 kertaa viikossa. Pandemia-aika on osoittanut työntekijän itsenäisen päätösvallan työn tekotavasta hyvin tulokselliseksi ja työtyytyväisyyttä kasvattavaksi toimintatavaksi. DNA aikookin toisen vuosineljänneksen aikana lisätä ja uudistaa työnteon vapautta entisestään.

Jussi Tolvanen

Keskeiset tunnusluvut

Miljoonaa euroa

1–3/2022

1–3/2021

Muutos, %

1–12/2021

Liittymien ja liikenteen liikevaihto

Yhdysliikenne ja inbound roaming

Matkaviestinliikevaihto DNA:n liittymistä

Muu matkaviestinliikevaihto

Matkaviestinliikevaihto yhteensä

Ei-mobiililiikevaihto 1)

Matkaviestinliiketoiminnan liikevaihto

Kiinteä puhe

Kiinteä laajakaista ja TV 2)

Muu liikevaihto kiinteistä palveluista 3)

Kiinteä, loppuasiakasliikevaihto yhteensä

Kiinteän liiketoiminnan tukkumyynti 4)

Kiinteä liiketoiminta, liikevaihto yhteensä

Liikevaihto yhteensä

Käyttökate ennen liiketoiminnan muita tuottoja ja kuluja

Liiketoiminnan muut tuotot ja kulut

Käyttökate

Poistot

Liiketulos

Käyttökate ennen liiketoiminnan muita tuottoja ja kuluja / liikevaihto, %

Käyttökate / liikevaihto, %

Liiketulos / liikevaihto, %

Investoinnit

Investoinnit ilman toimilupamaksuja ja IFRS16-investointeja

Matkaviestinpalvelut:

Matkaviestinverkon liittymämäärät (1 000 liittymää) 5)

joista prepaid 6)

ARPU 7) neljänneksellä - matkaviestinliittymät, euroa

17,1

17,0

17,1

josta postpaid-liittymistä, euroa

17,9

17,7

17,8

josta prepaid-liittymistä, euroa

8,4

7,8

8,2

Kiinteät yhteydet:

Liittymämäärät, kuluttajaliiketoiminta (1 000 liittymää)

- Kiinteät puhelinliittymät

- Kiinteä laajakaista

- TV 2)

ARPU 7) neljänneksellä - kiinteä puhe, euroa

40,2

47,2

44,0

ARPU 7) neljänneksellä - kiinteä laajakaista, euroa

16,4

16,0

16,3

ARPU 7) neljänneksellä - TV, euroa

7,5

7,0

7,5

1. Tavaramyynti ja ei suoraan mobiililiiketoimintaan liittyvä myynti.
  2. TV = kaapelimaksu-TV ja DNA TV.
  3. Digita, ylläpito, WLAN/LAN, tietoturva, erikoispalvelut (ammattikäyttöön) jne.
  4. Access- ja kapasiteettipalvelut, kiinteän puheen yhdysliikenne jne.
  5. Postpaid-, prepaid-, Luuri- ja liikkuvan laajakaistan liittymät.
  6. Viimeisen kolmen kuukauden aikana käytetyt tai ladatut prepaid-liittymät.
  7. ARPU = Liittymien kk-laskutus ja liikennelaskutus + yhdysliikenne / keskimääräinen liittymämäärä.
  8. Omnitelen tutkimus mobiiliverkkojen tiedonsiirtonopeuksista, 3/2022. Tutkimus toteutettiin 11 alueella, jotka kattoivat 19 eri paikkakuntaa. Nämä olivat Helsinki, Espoo, Kauniainen, Vantaa, Kerava, Tuusula, Järvenpää, Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Tampere, Pirkkala, Nokia, Ylöjärvi, Kangasala, Jyväskylä, Lahti ja Pori. Mitatut latausnopeudet vaihtelivat alueittain. Tulokset on esitetty aluekohtaisina keskiarvoina. Lisäksi tiedonsiirtonopeudet ja operaattoreiden keskinäinen järjestys vaihtelivat paikkakohtaisesti mitattujen alueiden sisällä. Tutkimus ja lisätiedot: https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=69937838

Toimitusjohtaja Jussi Tolvanen, DNA Oyj, puh. 044 044 1000, jussi.tolvanen@dna.fi

Talous- ja rahoitusjohtaja Maria Strömberg, DNA Oyj, puh. 044 044 3270, maria.stromberg@dna.fi

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

How are network connections protected against influence attempts? Several measures help maintain technical capabilities in exceptional situations10.5.2022 10:30:00 EEST | Press release

GPS signal jamming, cyberattacks and sabotage are examples of hybrid influencing aimed at weakening the ability of individuals and businesses in the targeted area to function. Concerns have recently arisen about attempts to influence Finland, which leads to the question: how well are network connections protected in Finland? Ville Virtanen, Senior Vice President, Technology at DNA, says that the operator's efforts to secure the continuity of Finnish network operations are multilayered.

Miten verkkoyhteydet on suojattu vaikuttamisyrityksiltä? Toimia teknisen kyvykkyyden säilyttämiseksi poikkeustilanteissa on useita10.5.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

GPS-signaalien häirintä, kyberhyökkäykset ja sabotaasi ovat esimerkkejä hybridivaikuttamisesta, jolla pyritään heikentämään kohteena olevan alueen yksilöiden ja yritysten toimintakykyä. Viime aikoina uutisiin on noussut huoli Suomeen kohdistuvista vaikuttamisyrityksistä, mikä saa kysymään: kuinka hyvin verkkoyhteydet on suojattu Suomessa? DNA:n tekninen johtaja Ville Virtanen kertoo, että operaattorin toimet suomalaisen verkkotoiminnan jatkuvuuden varmentamiseksi ovat monikerroksisia.