DNA päivitti Turun 4G-verkon - asiakkaille suuremmat nopeudet ja tukiasemiin 5G-valmiuksia

DNA:n syksyllä 2018 Turussa aloittamat 4G-verkon päivitystyöt ovat valmistuneet. Turun koko 4G-verkko on päivitetty entistä suorituskykyisemmäksi ja 5G-käyttöönottovalmiuteen. Päivitysten myötä paikalliset 4G-tiedonsiirtonopeudet ovat nousseet jopa yli kaksinkertaisiksi.

Tukiasemalaitteiden asennustöitä

Päivitysten päätavoite oli mahdollistaa asiakkaille entistä suuremmat mobiilidatan nopeudet ja valmistella matkaviestinverkkoa 5G-valmiuteen. Päivityksen yhteydessä otettiin käyttöön uusia 4G-taajuuksia ja viimeisintä, 5G-kykyistä, radioverkkotekniikkaa.

"Lähes kaikki Turun 4G-tukiasemat on nyt päivitetty uusimmalla tekniikalla. Suurimmat tukiasemakohtaiset kapasiteettilaajennukset tehtiin alueilla, joissa mobiilidataa käytetään erityisen paljon tai joissa liikkuu paljon käyttäjiä, kuten keskustassa. Olen tyytyväinen työn tuloksiin, sillä 4G-verkon huippunopeudet ovat Turussa kasvaneet yleisesti kaksin- ja jopa kolminkertaiseksi. Sama koskee verkon kapasiteettia", sanoo DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari.

Turun lisäksi 4G-laajennuksia tehtiin Raision keskustassa ja Liedossa muutamissa kohteissa.

Myös uusia tukiasemia otettiin käyttöön

Nykyisten tukiasemien kapasiteetin laajentamisen lisäksi Turun 4G-verkkoa laajennettiin muutamilla uusilla tukiasemilla Varissuolla, Pernossa ja Lausteella. Uudet tukiasemakohteet määräytyivät alueellisen kapasiteettitarpeen mukaan.

Päivitykset ja kapasiteettilaajennukset ovat osa DNA:n valtakunnallista ja jo vuoden 2017 aikana käynnistettyä matkaviestinverkon kapasiteetinlaajennusohjelmaa.

DNA jatkaa 4G-verkon kehittämistä vielä vuosia

"4G-verkko tulee olemaan asiakkaille erittäin tärkeä vielä vuosia, vaikka 5G:tä jo valmistellaan. 4G mahdollistaa hyvät tiedonsiirtonopeudet ja monipuoliset sovellukset laajoille alueille. 5G tulee olemaan aluksi paikallisempi tekniikka, joka mahdollistaa laadukkaat tietoliikenneyhteydet monessa sellaisessa paikassa, johon valokuituyhteyttä ei saa, tai johon sen toimittaminen olisi huomattavan kallista”, Laari sanoo.

DNA on valmistellut matkaviestinverkkoaan kohti 5G-aikaa vuodesta 2016 lähtien ja alkaa tarjota 5G-palveluita asiakkailleen tämän vuoden aikana. DNA avasi vuodenvaihteessa 5G-verkon Helsinkiin. Ensivaiheessa ydinkeskustan alueita kattava 5G-verkko palvelee ennen kaikkea palvelunkehityksen tarpeita, ja sitä laajennetaan, kun 5G:ta tukevia päätelaitteita on yleisesti markkinoilla.

Vauhtiin päästessään 5G mahdollistaa aiempaa huomattavasti nopeammat ja lyhyemmän viiveen tiedonsiirtoyhteydet, mikä tuo kuluttajille ja yrityksille entistä laadukkaammat ja monipuolisemmat datapalvelut. Ensimmäisiä hyötyjiä 5G-verkosta ovat ne verkon piiriin tulevat pientaloasukkaat ja yritykset, joiden saatavilla ei ole valokuituyhteyttä.

Lisätietoja:
radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

Tukiasemalaitteiden asennustöitä

DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. DNA valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.