DNA tukee digitaalista yhdenvertaisuutta ja digiturvallisuutta yhteistyössä vahvojen kumppaneiden kanssa

DNA tukee tänäkin vuonna HelsinkiMission, Hope - Yhdessä & Yhteisesti ry:n ja SOS-Lapsikylän työtä digitaalisen yhdenvertaisuuden hyväksi. Lisäksi DNA on mukana tukemassa Suojellaan Lapsia ry:n Turvallisesti digiliikenteessä -projektia, jonka tavoitteena on parantaa lasten digiturvan taitoja.

DNA jatkaa digitaalisen yhdenvertaisuuden tukijana

DNA haluaa edelleen olla mukana mahdollistamassa HelsinkiMission, Hopen ja SOS-Lapsikylän työtä heikossa asemassa olevien lasten, nuorten ja perheiden sekä digitaitojen puutteesta kärsivien senioreiden hyväksi.

- Digitalisoituminen on hieno asia, mutta Suomessakin moni on vaarassa jäädä siitä ulkopuoliseksi. Monelle palveluiden verkottuminen aiheuttaa jopa hankaluuksia. Haluamme edelleenkin tehdä voitavamme sen eteen, että digitalisaatio on mahdollisimman monelle mahdollistaja ja arjen helpottaja, sanoo DNA:n viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck.

Kumppanuus SOS-Lapsikylän kanssa on jatkunut jo vuodesta 2011, ja vuonna 2021 tuki kohdentuu SOS-Lapsikylän erittäin tarpeelliseksi ja tärkeäksi osoittautuneeseen Apuu-chat-palvelun ylläpitoon. Apuu-keskustelukanava on suunnattu hädässä oleville alakouluikäisille lapsille.

HelsinkiMissiota DNA tukee rahallisesti senioreiden yksinäisyyden vastaisessa työssä. DNA:n tukea ohjataan senioreiden digiapuun, eli henkilökohtaiseen apuun, jonka tarkoitus on auttaa niitä senioreita, jotka kokevat tarvitsevansa parempia digivalmiuksia.

Hope ry:n kanssa DNA on sopinut vähävaraisten lapsiperheiden hyväksi tehtävistä laitelahjoituksista. DNA lahjoittaa Hopelle vuosittain satoja älypuhelimia.

Koronavuosi 2020 lisäsi kaikkien näiden toimijoiden asiakasmäärää ja asiakkaiden painetta kyetä hoitamaan asioita ja pitämään yhteyttä digitaalisesti.

Suojellaan Lapsia ry:n kumppanuus keskittyy järjestön puolitoistavuotiseen Turvallisesti digiliikenteessä -projektiin. Projektin tavoitteena on parantaa lasten digiturvataitoja ja tehdä niiden lapsille opettaminen yhtä systemaattiseksi kuin on tehty tiellä turvallisesti liikkumisen opettaminen.

Älylaitteen - ja sen käyttötaidon puute eriarvoistumisen syynä

DNA:n maaliskuussa 2019 julkaisemaan digitaaliseen tasa-arvoon keskittyneeseen tutkimukseen*) vastanneista 1029 henkilöstä noin 40 prosenttia katsoo, että omassa lähipiirissä on joku, joka on jäänyt joko yhteiskunnan tai sosiaalisten suhteiden ulkopuolelle digitalisoitumisen vuoksi. Syrjäytyneeksi koetaan useimmiten joku omasta lähipiiristä, ja sen syynä pidettiin osaamisen puutetta. Vastaajista yli puolet uskoi, että laitteiden puuttuminen tai osaamisen puute johtavat Suomessa eriarvoistumiseen.

Lisätietoja:

*) DNA:n ja Nepan tutkimus digitaalisesta yhdenvertaisuudesta https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=69854743

viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck, DNA Oyj, puh. 044 040 1671, vilhelmiina.wahlbeck@dna.fi

DNA:n viestintä: puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

HelsinkiMissio on vuonna 1883 perustettu poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton sosiaalialan järjestö, joka haastaa suomalaiset tekoihin yksinäisyyttä vastaan. Se tekee työtä ammattilaisten ja vapaaehtoisten voimin lapsiperheiden, nuorten, työikäisten, senioreiden ja erityisryhmien parissa. Työn ytimessä on yksinäisyyden lievittäminen. Arviolta 400 000 suomalaista kokee itsensä yksinäiseksi. Yksinäisyys heikentää terveyttä ja kerää ympärilleen muita ongelmia, kuten huono-osaisuutta. Siten se on inhimillisen kärsimyksen lisäksi myös merkittävä yhteiskunnallinen haaste.

Hope - Yhdessä & Yhteisesti ry toimii vapaaehtoisvoimin yhdessä yhteiseksi hyväksi. Vuonna 2009 perustettu järjestö avustaa vähävaraisia ja kriisin kohdanneita lapsiperheitä 20 paikallistoimijan voimin ympäri Suomen. Avun muotoina ovat konkreettiset vaate- ja tavaralahjoitukset sekä harrastustuki ja vapaa-ajan elämykset. www.hopeyhdistys.fi

SOS-Lapsikylän tavoitteena on lisätä lasten ja perheiden hyvinvointia Suomessa ja maailmalla. Olemme lastensuojelun ja lapsiperheiden varhaisen tuen asiantuntija ja palveluntuottaja. Toimimme myös kehittämiskumppanina kunnille ja maakunnille lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämiseksi. SOS-Lapsikylä on toiminut Suomessa vuodesta 1962 ja se on kansainvälisen SOS Children’s Villages -järjestön jäsen. Järjestöllä on toimintaa yli 130 maassa.

Suojellaan Lapsia ry on erityisasiantuntijaorganisaatio, joka tekee laajaa kansallista ja kansainvälistä työtä lapsiin kohdistuvan seksuaalisen häirinnän, houkuttelun ja seksuaaliväkivallan ehkäisemiseksi. Suojellaan Lapsia ry kouluttaa ammattilaisia, tuottaa materiaaleja, tekee vaikuttamistyötä sekä yritysyhteistyötä lapsen oikeuksien edistämiseksi kaikissa ympäristöissä. www.suojellaanlapsia.fi

DNA jatkaa digitaalisen yhdenvertaisuuden tukijana

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA ja Kasvu Open jatkavat yhteistyötä yrittäjien digitaalisten valmiuksien tukemiseksi23.2.2021 10:15:00 EETTiedote

DNA ja Kasvu Open ovat sopineet jatkavansa yhteistyötään, jonka tavoitteena on auttaa suomalaisia kasvuyrityksiä kehittämään liiketoimintaansa ja vahvistamaan kasvuaan. Digitaalisen yhdenvertaisuuden edistäminen on DNA:lle kantava teema kumppanuuksien valinnassa, ja yhdessä Kasvu Openin kanssa DNA voi tehokkaasti edistää yrittäjien digitaalisen liiketoiminnan valmiuksia.

Challenges of home networks are finally history with new kind of smart technology – DNA launches a revolutionary service16.2.2021 14:00:00 EETPress release

DNA is launching a new DNA Nettipulssi service based on smart technology for fixed-network modems. The most common home network challenges result from WiFi, but they have been difficult to detect in the past. The service makes it possible to considerably enhance the quality of the wireless network in your home, as it optimises the network and provides room-specific network improvement suggestions, among other things.

Vihdoin kotiverkkojen haasteet historiaan uudenlaisen älyteknologian avulla – DNA lanseeraa käänteentekevän palvelun16.2.2021 14:00:00 EETTiedote

DNA lanseeraa kiinteän verkon modeemeihin uuden älyteknologiaan perustuvan DNA Nettipulssi -palvelun. Yleisimmät kodin verkkohaasteet johtuvat WiFi-verkosta, mutta niitä on ollut aiemmin haastava havaita. Palvelun avulla on mahdollista saada kodin langaton verkko huomattavasti laadukkaammaksi, sillä DNA Nettipulssi -palvelu muun muassa optimoi verkkoa ja antaa huonekohtaisia verkon parannusehdotuksia.

Turussa jo yli sata DNA:n 5G-tukiasemaa! Näin verkko on laajentunut kaupungissa reilun vuoden aikana10.2.2021 10:30:00 EETTiedote

DNA:n 5G-verkko on toiminut Turussa jo yli vuoden verran, minkä aikana uutta teknologiaa on otettu käyttöön vauhdilla: joulukuussa avattiin jo Turun sadas DNA:n 5G-tukiasema. Turun 5G-valloitus lähti liikkeelle vuotta aiemmin joulukuussa 2019 kaupungin keskustan liepeiltä, kun ensimmäinen, Nummen ja Itäharjun kaupunginosia palveleva tukiasema otettiin käyttöön. Sen jälkeen peitto Turussa ja sen ympäristössä on tihentynyt niin, että Maskusta voi nyt ajella Armonlaaksoon tai Naantalista Kaarinaan poistumatta 5G-alueelta.

Tampereella jo yli sata DNA:n 5G-tukiasemaa! Verkko kattaa ratikan reitin lähes kokonaan – näin rakentaminen on edennyt10.2.2021 10:30:00 EETTiedote

DNA:n 5G-verkko on toiminut Tampereella jo yli vuoden verran, minkä aikana uutta teknologiaa on otettu käyttöön vauhdilla: tammikuussa avattiin jo Tampereen sadas DNA:n 5G-tukiasema. Tampereen 5G-valloitus lähti liikkeelle joulukuussa 2019 kaupungin läntisimmistä osista, kun ensimmäinen tukiasema otettiin käyttöön Kalkussa. Sen jälkeen peitto on tihentynyt Tampereella ja sen ympäristössä niin, että Hakametsästä voi nyt ajella aina Nokialle tai Ylöjärvelle asti poistumatta 5G-alueelta. Myös loppukesästä avattavan ratikan reitti on lähes kokonaan 5G-peiton alla.