DNA tukee digitaalista yhdenvertaisuutta ja digiturvallisuutta yhteistyössä vahvojen kumppaneiden kanssa

DNA tukee tänäkin vuonna HelsinkiMission, Hope - Yhdessä & Yhteisesti ry:n ja SOS-Lapsikylän työtä digitaalisen yhdenvertaisuuden hyväksi. Lisäksi DNA on mukana tukemassa Suojellaan Lapsia ry:n Turvallisesti digiliikenteessä -projektia, jonka tavoitteena on parantaa lasten digiturvan taitoja.
DNA jatkaa digitaalisen yhdenvertaisuuden tukijana

DNA haluaa edelleen olla mukana mahdollistamassa HelsinkiMission, Hopen ja SOS-Lapsikylän työtä heikossa asemassa olevien lasten, nuorten ja perheiden sekä digitaitojen puutteesta kärsivien senioreiden hyväksi.

- Digitalisoituminen on hieno asia, mutta Suomessakin moni on vaarassa jäädä siitä ulkopuoliseksi. Monelle palveluiden verkottuminen aiheuttaa jopa hankaluuksia. Haluamme edelleenkin tehdä voitavamme sen eteen, että digitalisaatio on mahdollisimman monelle mahdollistaja ja arjen helpottaja, sanoo DNA:n viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck.

Kumppanuus SOS-Lapsikylän kanssa on jatkunut jo vuodesta 2011, ja vuonna 2021 tuki kohdentuu SOS-Lapsikylän erittäin tarpeelliseksi ja tärkeäksi osoittautuneeseen Apuu-chat-palvelun ylläpitoon. Apuu-keskustelukanava on suunnattu hädässä oleville alakouluikäisille lapsille.

HelsinkiMissiota DNA tukee rahallisesti senioreiden yksinäisyyden vastaisessa työssä. DNA:n tukea ohjataan senioreiden digiapuun, eli henkilökohtaiseen apuun, jonka tarkoitus on auttaa niitä senioreita, jotka kokevat tarvitsevansa parempia digivalmiuksia.

Hope ry:n kanssa DNA on sopinut vähävaraisten lapsiperheiden hyväksi tehtävistä laitelahjoituksista. DNA lahjoittaa Hopelle vuosittain satoja älypuhelimia.

Koronavuosi 2020 lisäsi kaikkien näiden toimijoiden asiakasmäärää ja asiakkaiden painetta kyetä hoitamaan asioita ja pitämään yhteyttä digitaalisesti.

Suojellaan Lapsia ry:n kumppanuus keskittyy järjestön puolitoistavuotiseen Turvallisesti digiliikenteessä -projektiin. Projektin tavoitteena on parantaa lasten digiturvataitoja ja tehdä niiden lapsille opettaminen yhtä systemaattiseksi kuin on tehty tiellä turvallisesti liikkumisen opettaminen.

Älylaitteen - ja sen käyttötaidon puute eriarvoistumisen syynä

DNA:n maaliskuussa 2019 julkaisemaan digitaaliseen tasa-arvoon keskittyneeseen tutkimukseen*) vastanneista 1029 henkilöstä noin 40 prosenttia katsoo, että omassa lähipiirissä on joku, joka on jäänyt joko yhteiskunnan tai sosiaalisten suhteiden ulkopuolelle digitalisoitumisen vuoksi. Syrjäytyneeksi koetaan useimmiten joku omasta lähipiiristä, ja sen syynä pidettiin osaamisen puutetta. Vastaajista yli puolet uskoi, että laitteiden puuttuminen tai osaamisen puute johtavat Suomessa eriarvoistumiseen.

Lisätietoja:

*) DNA:n ja Nepan tutkimus digitaalisesta yhdenvertaisuudesta https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=69854743

viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Vilhelmiina Wahlbeck, DNA Oyj, puh. 044 040 1671, vilhelmiina.wahlbeck@dna.fi

DNA:n viestintä: puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

HelsinkiMissio on vuonna 1883 perustettu poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton sosiaalialan järjestö, joka haastaa suomalaiset tekoihin yksinäisyyttä vastaan. Se tekee työtä ammattilaisten ja vapaaehtoisten voimin lapsiperheiden, nuorten, työikäisten, senioreiden ja erityisryhmien parissa. Työn ytimessä on yksinäisyyden lievittäminen. Arviolta 400 000 suomalaista kokee itsensä yksinäiseksi. Yksinäisyys heikentää terveyttä ja kerää ympärilleen muita ongelmia, kuten huono-osaisuutta. Siten se on inhimillisen kärsimyksen lisäksi myös merkittävä yhteiskunnallinen haaste.

Hope - Yhdessä & Yhteisesti ry toimii vapaaehtoisvoimin yhdessä yhteiseksi hyväksi. Vuonna 2009 perustettu järjestö avustaa vähävaraisia ja kriisin kohdanneita lapsiperheitä 20 paikallistoimijan voimin ympäri Suomen. Avun muotoina ovat konkreettiset vaate- ja tavaralahjoitukset sekä harrastustuki ja vapaa-ajan elämykset. www.hopeyhdistys.fi

SOS-Lapsikylän tavoitteena on lisätä lasten ja perheiden hyvinvointia Suomessa ja maailmalla. Olemme lastensuojelun ja lapsiperheiden varhaisen tuen asiantuntija ja palveluntuottaja. Toimimme myös kehittämiskumppanina kunnille ja maakunnille lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämiseksi. SOS-Lapsikylä on toiminut Suomessa vuodesta 1962 ja se on kansainvälisen SOS Children’s Villages -järjestön jäsen. Järjestöllä on toimintaa yli 130 maassa.

Suojellaan Lapsia ry on erityisasiantuntijaorganisaatio, joka tekee laajaa kansallista ja kansainvälistä työtä lapsiin kohdistuvan seksuaalisen häirinnän, houkuttelun ja seksuaaliväkivallan ehkäisemiseksi. Suojellaan Lapsia ry kouluttaa ammattilaisia, tuottaa materiaaleja, tekee vaikuttamistyötä sekä yritysyhteistyötä lapsen oikeuksien edistämiseksi kaikissa ympäristöissä. www.suojellaanlapsia.fi

DNA jatkaa digitaalisen yhdenvertaisuuden tukijana

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.