DNA Turun kaupungin viestintäpalveluiden toimittajaksi - kaupunkiin parempaa kuuluvuutta ja henkilökunnalle lisää mobiileja työkaluja

DNA:n ja Turun kaupungin yhteisprojekti on valmistumassa, ja sen tuloksena kaupunki on vaihtanut entisen operaattorinsa mobiilit viestintäpalvelut DNA:han. DNA on nyt Turun kaupungin pääasiallinen viestintäpalvelun tuottaja kaikissa sen toiminnoissa.

DNA on Turun kaupungin asiakkuuden myötä laajentanut verkkojaan monin paikoin. Huippuluokan 5G-nopeuksia saavutetaan muun muassa vierasvenesatamassa. Kuva: Turun kaupungin kuvapankki, kuvaaja: Pekka Vallila.

Yhteistyön myötä DNA on parantanut kuuluvutta ja kasvattanut tiedonsiirtonopeuksia eri puolilla Turkua ja ympäristökuntia. DNA:n 4G- ja 5G-verkot ovat laajentuneet kymmenillä uusilla tukiasemilla, ja tukiasemakohtaista tiedonsiirtokapasiteettia on nostettu runsaan mobiilidatan käytön alueilla.

Lisäksi DNA modernisoi kaupungin viestintäpalveluiden teknisen ympäristön, mikä mahdollistaa kaupungin henkilökunnalle uusien tehokkaiden mobiilisovellusten käytön.

”Teleoperaattorin vaihtoprojekti on ollut kaupunginkin mittakaavassa iso projekti, jossa hyvällä yhteistyökumppanilla on ollut suuri merkitys projektin onnistumiseen. Kaupungin tavoitteena oli projektin aikana saavuttaa kustannushyötyjä, parantaa raportointia ja minimoida tuhansien liittymien vaihdosta aiheutuvat käyttökatkot. Projektin aktiivisin vaihe on päättynyt ja jatkossa voimme keskittyä hyötyjen realisoimiseen”, kertoo Turun kaupungin IT-palvelujohtaja Joni Ilmanen.

"Hyvät viestintäpalvelut auttavat tehostamaan omaa työtä huomattavasti. Kaupunkiorganisaatiossa on valtavasti tärkeää tiedonvaihtoa, ja DNA:n puhe-, mobiilidata- ja tekstiviestipalvelut sovelluksineen tarjoavat hyvän työkalun oikeiden kontaktien tavoittamiseen ja tehokkaaseen kommunikointiin", sanoo DNA:n myyntijohtaja Kenneth Grönroos.

"Olemme iloisia yhteistyöstä Turun kaupungin kanssa, ja haluamme olla heille aktiivinen, helposti tavoitettava ja koko ajan entistä paremmaksi kehittyvä kumppani", Grönroos toteaa.

DNA:n ja Turun kaupungin sopimus kattaa matkaviestinnän puhe- ja mobiilidatayhteydet kaupungin tuhansille työntekijöille kouluista terveyskeskuksiin ja kaupungin muihin toimintoihin.

Molemmat sopimusosapuolet tähtäävät pitkäaikaiseen yhteistyöhön.

Kenneth Grönroos, myyntijohtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 2617, kenneth.gronroos@dna.fi
Joni Ilmanen, IT-palvelujohtaja, Turun kaupunki, puh. 050 432 3190, joni.ilmanen@turku.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n kesäkuun 2022 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet – lasten kellopuhelimet hyppäsivät myydyimpien listalle1.7.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Ensipuhelimiksi ja varapuhelimiksi hankittavat 4G-puhelimet nousivat toukokuun tavoin myös kesäkuussa myydyimpien puhelinten listalle. Kesällä puhelinta ostettaessa korostuvat myös näytön ominaisuudet, akunkesto ja vedenkestävyys. Lapsille suunnatut Xplora-kellopuhelimet nousivat komeasti DNA:n kesäkuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listalle. ASUS nappasi puolestaan eniten listasijoituksia myydyimpien tietokoneiden listalla.

Yhteisverkossa uusi 5G-taajuusalue käyttöön kesän aikana – paremmat yhteydet festareille, mökkireissuille ja matkoille29.6.2022 09:40:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy on rakentanut kattavaa 5G-verkkoa Saimaan alueelle. Uusi nopeampi verkko toimii jo muun muassa Juvalla, Parikkalassa, Punkaharjulla, Puumalassa, ja Sulkavalla. Työn myötä myös alueen 4G-yhteydet ovat parantuneet. Uusi nopeampi verkko helpottaa kesän viettoa alueella tuoden varmemmat yhteydet festareille, mökeille ja kesämatkailuun.

A storm front is approaching Finland, should we unplug everything? Expert explains when such precautions are an overreaction and when not28.6.2022 14:20:00 EEST | Press release

Heavy rains, lightning and thunderstorms are expected to hit the western and southern parts of Finland during Tuesday and Wednesday. Many were taught as children that in the event of thunder, electrical equipment, phones and modems must be unplugged, but are the old instructions still valid? Sami Aavikko, CEO of DNA Store, says that in rural areas, you should still follow the advice, although in urban areas the measure is mainly useful as something that strengthens your sense of security.

Ukkosrintama lähestyy Suomea, täytyykö töpselit ottaa irti seinästä? Asiantuntija kertoo, milloin varotoimenpide on ylireagointia ja milloin ei28.6.2022 14:20:00 EEST | Tiedote

Rankkasateiden, salamoiden ja ukkospuuskien ennakoidaan iskevän Suomen länsi- ja eteläosiin vielä tiistain ja keskiviikon aikana. Monelle on lapsena opetettu, että ukkosella sähkölaitteet ja puhelin tai modeemi täytyy ottaa seinästä irti, mutta pitävätkö vanhat ohjeet yhä paikkansa? DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko kertoo, että maaseudulla neuvosta kannattaa yhä ottaa vaarin, joskin kaupunkialueilla toimenpiteestä on hyötyä lähinnä turvallisuudentunteen vahvistajana.

DNA's and SOS Children's Village's popular fairy tale series continues23.6.2022 10:00:00 EEST | Press release

SOS Children’s Village and DNA publish two new fairy tales in their common fairy tale series. The new fairy tales are intended to draw attention to the facts that steady everyday life and being safely together with adults close to you is the greatest celebration for a child. The Satuillaan fairy tale series started as a cooperation between DNA and SOS Children's Village in 2019. The fairy tales are very popular: together they have now more than half a million listening sessions, and they still gain more than one thousand listening session monthly.