DNA tutki: Digitaalisen asioinnin suosio kasvaa – myös ikääntyneemmillä

Valtaosalle suomalaisista digitaalinen asiointi ja perinteinen paikan päällä asiointi ovat toisiaan täydentäviä eivätkä toisiaan poissulkevia toimintatapoja, selviää DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksesta. Myös monille tutkimuksen vanhimman ikäryhmän (65-74-v.) vastaajista digitaalinen asiointi on jo luontevaa – esimerkiksi veroilmoituksen he tekevät paljon mieluummin verkossa kuin paperilla.

Tutkimuksen perusteella sekä digitaalinen asiointi että perinteinen kivijalka-asiointi ovat suomalaisille tärkeitä: kolme neljästä (75 %) vastaajasta kertoo haluavansa asioida monipuolisesti molemmilla tavoilla tilanteen ja asian mukaan. Myös yli 65-vuotiaista 64 prosenttia vastaa näin. Merkittävä osa vastaajista on kuitenkin selkeästi digi-ihmisiä, sillä 29 prosenttia tutkimukseen vastanneista kertoo, että tahtoisi hoitaa lähes kaiken asiointinsa verkossa tai mobiilisti. Digitaalisen asioinnin suosio on kasvanut tasaisesti vuoden takaiseen verrattuna, ja myös iso osa kyselyn vanhimman (65-74-vuotiaat) ikäryhmän vastaajista pitää monissa palveluissa netti- ja mobiiliasiointia hyvänä tai jopa mieluisampana vaihtoehtona.

– Alle 74-vuotiaista suomalaisista lähes kaikki hoitavat asioitaan digitaalisesti, enemmän tai vähemmän. Eroja on käytön moninaisuuden lisäksi siinä, miten digiasiointiin suhtaudutaan. Myös iäkkäämmistä ihmisistä osa on hyvin sujuvia netti- ja mobiilipalveluiden käyttäjiä ja valitsee tämän asiointimuodon mielellään, osa suhtautuu digitalisaatioon kielteisesti ja vähän ärtyneestikin, summaa DNA:n tutkimustoiminnasta vastaava osastopäällikkö Niina Hagman.

Suomalaisten digitaalisen asioinnin mieluisuus vaihtelee hyvin paljon palvelusta riippuen. Kaksi kolmesta (67 %) tutkimusvastaajasta hoitaa pankkipalvelut mieluummin digitaalisesti kuin käymällä konttorilla ja vain 23 prosenttia suosii konttorissa asiointia. Vaatteiden ostaminen sen sijaan tehdään edelleen mieluummin vaatekaupassa kuin netissä (30 % vs. 15 %).

Ruokaan liittyviä ostoksia on kyselytutkimuksen perusteella tehnyt digitaalisesti vasta 23 prosenttia suomalaisista, mutta valmiutta tähän on paljon: peräti 82 prosenttia vastaajista kertoo, että ruokaostosten tekeminen netissä olisi lähtökohtaisesti heille yhtä hyvä vaihtoehto kuin kaupassa käynti.

Yli 65-vuotiaissa paljon innokkaita netin käyttäjiä

Kyselyyn vastanneet 65-74-vuotiaat asioivat jo monissa asioissa digitaalisesti. Peräti 97 prosenttia heistä on hoitanut pankkiasioitaan digitaalisesti ja esimerkiksi lääkärille on varannut ajan netissä 84 prosenttia. Veroilmoituksen on tehnyt verkossa 67 prosenttia 65-74-vuotiaista vastaajista.

Ikääntyneempien keskuudessa myös digiasioinnin mieluisuus on lisääntynyt. Kaksi kolmesta (64 %) hoitaa pankkiasiat mieluummin digitaalisesti ja myös veroilmoitus tehdään mieluummin verkossa (47 %) kuin paperilla (24 %).

Myös verkkopalveluiden ja sosiaalisten medioiden käyttö on ylipäätään varsin yleistä kyselyn vanhimmassa ikäryhmässä (65-74 v.). Facebookissa on peräti 70 prosenttia 65-74-vuotiaista vastaajista ja Instagramissa 20 prosenttia. Neljä prosenttia on jopa nuorten suosimassa Snapchatissa. Kaksi kolmesta (66 %) katsoo Youtube-videoita ja deittipalvelu Tinderissäkin paljastaa olevansa 3 prosenttia 65-74-vuotiaista.

Kaikki yli 65-vuotiaat eivät suhtaudu digitaalisuuteen pelkästään myönteisesti. Noin kolmannes (32 %) kokee, että uusien asioiden perässä pysyminen on ainakin jonkin verran vaikeaa. Varsin suurta joukkoa (45 %) myös ärsyttää ainakin jossain määrin uusien digitaalisten termien ja palveluiden tulva.

DNA:n Digitaalisten elämäntapojen -tutkimukseen vastasi 1005 15-74-vuotiasta suomalaista toukokuussa 2017. Tutkimuksen tulokset on painotettu Suomen väestöä edustaviksi.

Lisätietoja:
osastopäällikkö Niina Hagman, Market Intelligence & Insight, DNA Oyj,
puh. 044 0442251, niina.hagman@dna.fi

DNA:n Digitaaliset elämätavat -tutkimus

Poimintoja tutkimustuloksista:

• Lähes kaksi kolmesta (63 %) suomalaisesta haluaa hoitaa yhä useampia asioita netin kautta / mobiilisti
  • Kolme neljästä (74 %) suomalaisesta pitää kuitenkin tärkeänä, että yritykset kehittävät palveluitaan myös kivijalassa
  • Yli puolet (52 %) suomalaisista tahtoisi hoitaa nykyistä enemmän asioita itsepalveluna (verkossa tai mobiilisti)
  • Uusien digitaalisten palveluiden ja termien tulva ärsyttää neljää suomalaista kymmenestä (40 %)
  • Neljäsosa (25 %) suomalaista kokee, että asiat kehittyvät niin nopeasti, etteivät he tahdo pysyä perässä
  • Lähes kaikki suomalaiset (96 %) ovat hoitaneet pankkiasioitaan digitaalisesti
  • Veroilmoituksen on tehnyt tai täydentänyt verkossa 64 % suomalaisista
  • Nettikirpputoreilla on myynyt tai ostanut 72 % suomalaista
  • Ruokaan liittyviä ostoksia on tehnyt digitaalisesti vajaa neljännes (23 %)
  • Kaksi kolmesta (67 %) hoitaa pankkiasiat mieluummin digitaalisesti, konttorissa asiointia suosii 23 %

Liite: DNA:n digitutkimus 2017 – sähköinen asiointi, raportti medialle

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2016 oli 859 miljoonaa euroa ja liiketulos 91 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,8 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business ja @DNA_Palvelu sekä Facebookissa.

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Etelä-Karjalassa liki joka kolkkaan11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Etelä-Karjalassa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of South Karelia11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in South Karelia now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.