DNA tutki: Digitaalisen asioinnin suosio kasvaa – myös ikääntyneemmillä

6.7.2017 09:00 | DNA Oyj

Valtaosalle suomalaisista digitaalinen asiointi ja perinteinen paikan päällä asiointi ovat toisiaan täydentäviä eivätkä toisiaan poissulkevia toimintatapoja, selviää DNA:n Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksesta. Myös monille tutkimuksen vanhimman ikäryhmän (65-74-v.) vastaajista digitaalinen asiointi on jo luontevaa – esimerkiksi veroilmoituksen he tekevät paljon mieluummin verkossa kuin paperilla.

Tutkimuksen perusteella sekä digitaalinen asiointi että perinteinen kivijalka-asiointi ovat suomalaisille tärkeitä: kolme neljästä (75 %) vastaajasta kertoo haluavansa asioida monipuolisesti molemmilla tavoilla tilanteen ja asian mukaan. Myös yli 65-vuotiaista 64 prosenttia vastaa näin. Merkittävä osa vastaajista on kuitenkin selkeästi digi-ihmisiä, sillä 29 prosenttia tutkimukseen vastanneista kertoo, että tahtoisi hoitaa lähes kaiken asiointinsa verkossa tai mobiilisti. Digitaalisen asioinnin suosio on kasvanut tasaisesti vuoden takaiseen verrattuna, ja myös iso osa kyselyn vanhimman (65-74-vuotiaat) ikäryhmän vastaajista pitää monissa palveluissa netti- ja mobiiliasiointia hyvänä tai jopa mieluisampana vaihtoehtona.

– Alle 74-vuotiaista suomalaisista lähes kaikki hoitavat asioitaan digitaalisesti, enemmän tai vähemmän. Eroja on käytön moninaisuuden lisäksi siinä, miten digiasiointiin suhtaudutaan. Myös iäkkäämmistä ihmisistä osa on hyvin sujuvia netti- ja mobiilipalveluiden käyttäjiä ja valitsee tämän asiointimuodon mielellään, osa suhtautuu digitalisaatioon kielteisesti ja vähän ärtyneestikin, summaa DNA:n tutkimustoiminnasta vastaava osastopäällikkö Niina Hagman.

Suomalaisten digitaalisen asioinnin mieluisuus vaihtelee hyvin paljon palvelusta riippuen. Kaksi kolmesta (67 %) tutkimusvastaajasta hoitaa pankkipalvelut mieluummin digitaalisesti kuin käymällä konttorilla ja vain 23 prosenttia suosii konttorissa asiointia. Vaatteiden ostaminen sen sijaan tehdään edelleen mieluummin vaatekaupassa kuin netissä (30 % vs. 15 %).

Ruokaan liittyviä ostoksia on kyselytutkimuksen perusteella tehnyt digitaalisesti vasta 23 prosenttia suomalaisista, mutta valmiutta tähän on paljon: peräti 82 prosenttia vastaajista kertoo, että ruokaostosten tekeminen netissä olisi lähtökohtaisesti heille yhtä hyvä vaihtoehto kuin kaupassa käynti.

Yli 65-vuotiaissa paljon innokkaita netin käyttäjiä

Kyselyyn vastanneet 65-74-vuotiaat asioivat jo monissa asioissa digitaalisesti. Peräti 97 prosenttia heistä on hoitanut pankkiasioitaan digitaalisesti ja esimerkiksi lääkärille on varannut ajan netissä 84 prosenttia. Veroilmoituksen on tehnyt verkossa 67 prosenttia 65-74-vuotiaista vastaajista.

Ikääntyneempien keskuudessa myös digiasioinnin mieluisuus on lisääntynyt. Kaksi kolmesta (64 %) hoitaa pankkiasiat mieluummin digitaalisesti ja myös veroilmoitus tehdään mieluummin verkossa (47 %) kuin paperilla (24 %).

Myös verkkopalveluiden ja sosiaalisten medioiden käyttö on ylipäätään varsin yleistä kyselyn vanhimmassa ikäryhmässä (65-74 v.). Facebookissa on peräti 70 prosenttia 65-74-vuotiaista vastaajista ja Instagramissa 20 prosenttia. Neljä prosenttia on jopa nuorten suosimassa Snapchatissa. Kaksi kolmesta (66 %) katsoo Youtube-videoita ja deittipalvelu Tinderissäkin paljastaa olevansa 3 prosenttia 65-74-vuotiaista.

Kaikki yli 65-vuotiaat eivät suhtaudu digitaalisuuteen pelkästään myönteisesti. Noin kolmannes (32 %) kokee, että uusien asioiden perässä pysyminen on ainakin jonkin verran vaikeaa. Varsin suurta joukkoa (45 %) myös ärsyttää ainakin jossain määrin uusien digitaalisten termien ja palveluiden tulva.

DNA:n Digitaalisten elämäntapojen -tutkimukseen vastasi 1005 15-74-vuotiasta suomalaista toukokuussa 2017. Tutkimuksen tulokset on painotettu Suomen väestöä edustaviksi.

Lisätietoja:
osastopäällikkö Niina Hagman, Market Intelligence & Insight, DNA Oyj,
puh. 044 0442251, niina.hagman@dna.fi

DNA:n Digitaaliset elämätavat -tutkimus

Poimintoja tutkimustuloksista:

• Lähes kaksi kolmesta (63 %) suomalaisesta haluaa hoitaa yhä useampia asioita netin kautta / mobiilisti
  • Kolme neljästä (74 %) suomalaisesta pitää kuitenkin tärkeänä, että yritykset kehittävät palveluitaan myös kivijalassa
  • Yli puolet (52 %) suomalaisista tahtoisi hoitaa nykyistä enemmän asioita itsepalveluna (verkossa tai mobiilisti)
  • Uusien digitaalisten palveluiden ja termien tulva ärsyttää neljää suomalaista kymmenestä (40 %)
  • Neljäsosa (25 %) suomalaista kokee, että asiat kehittyvät niin nopeasti, etteivät he tahdo pysyä perässä
  • Lähes kaikki suomalaiset (96 %) ovat hoitaneet pankkiasioitaan digitaalisesti
  • Veroilmoituksen on tehnyt tai täydentänyt verkossa 64 % suomalaisista
  • Nettikirpputoreilla on myynyt tai ostanut 72 % suomalaista
  • Ruokaan liittyviä ostoksia on tehnyt digitaalisesti vajaa neljännes (23 %)
  • Kaksi kolmesta (67 %) hoitaa pankkiasiat mieluummin digitaalisesti, konttorissa asiointia suosii 23 %

Liite: DNA:n digitutkimus 2017 – sähköinen asiointi, raportti medialle

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2016 oli 859 miljoonaa euroa ja liiketulos 91 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,8 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business ja @DNA_Palvelu sekä Facebookissa.

Data traffic volume in DNA’s mobile network reaches record level13.7.2017 10:00Tiedote

Data traffic in DNA’s mobile network grew by 60 per cent from the year before. Also data volume per subscription continued to grow in DNA’s network. According to a recent report* published by Tefficient, DNA users are the most frequent mobile data users in Finland. The bulk of mobile data traffic comprises streaming – i.e. video traffic – over the 4G network. Videos downloaded from Netflix and YouTube are typical examples of video traffic in mobile network. According to a recent study**) published by DNA, in particular young people have increased their TV content viewing: 42 per cent of people aged 15 to 24 years, who responded to the enquiry performed in May 2017, said they had increased their viewing of TV content over last year. “As networks and terminals have improved, and since the price of data traffic will remain affordable, people will increasingly spend time viewing videos on mobile devices,“ says Jarkko Laari, Director, Radio Networks, at DNA. In 2016, the average subscriptio

DNA:n matkaviestinverkon dataliikenteen määrä uuteen ennätykseen13.7.2017 10:00Tiedote

DNA:n verkon mobiilidataliikenne kasvoi vuoden takaisesta 60 prosenttia. Myös DNA:n liittymäkohtainen tiedonsiirtomäärä kasvoi edelleen. Tefficientin tuoreen raportin* mukaan Suomessa eniten mobiilidataa käyttävät tänäkin vuonna DNA:n asiakkaat. Matkaviestinverkon dataliikenteestä suuri enemmistö on streaming- eli videoliikennettä 4G-verkossa. Tyypillisimmin videoita ladataan Netflixistä ja Youtubesta. DNA:n tuoreen tutkimuksen**) mukaan erityisesti nuoret ovat lisänneet TV-sisältöjen katseluaan: toukokuussa 2017 tehtyyn tutkimukseen vastanneista 15-24-vuotiaista 42 prosenttia kertoo lisänneensä TV-sisältöjen katseluaan viimeisen vuoden aikana. "Videot ovat tulleet mobiililaitteisiin jäädäkseen. Verkot ja päätelaitteet ovat aina vain parempia ja datan hinnat pysyvät edullisina, joten videoiden parissa viihdytään aina vain enemmän," toteaa DNA:n radioverkoista vastaava johtaja Jarkko Laari. Vuonna 2016 DNA:n liittymä- ja kuukausikohtainen keskimääräinen mobiilidatakäyttö oli 1