DNA Oyj

DNA tutki: digitalisaation merkitys yritystoiminnassa on kasvanut - lisäksi 72 % suomalaisista pitää työnantajaa digitaalisen yhdenvertaisuuden mahdollistajana

Jaa
DNA:n tuoreista tutkimuksista Digitaalinen yhdenvertaisuus Suomessa ja Digitaalinen yhdenvertaisuus yrittäjille selviää, että yritykset ovat pandemian myötä ottaneet käyttöönsä uusia digitaalisia palveluita, ja että suomalaiset pitävät yrityksiä tärkeinä digitaalisen yhdenvertaisuuden mahdollistajina.
Yrittäjäkyselyyn vastanneista yli 90 %  kertoi asiakkaiden löytävän heidän palvelunsa digitaalisten kanavien kautta.
Yrittäjäkyselyyn vastanneista yli 90 % kertoi asiakkaiden löytävän heidän palvelunsa digitaalisten kanavien kautta.

Digitaalisten taitojen merkityksen kasvu näkyy yrityksiin suunnatun kyselytutkimuksen vastaajien kiinnostuksessa oppia lisää erilaisista digikanavista: 39 % vastaajista on kiinnostunut parantamaan digitaitojaan. Lisäksi yli 90 % vastaajista kertoo asiakkaiden löytävän heidän palvelunsa digitaalisten kanavien kautta.

"Poikkeuksellinen etävuosi oli monelle yritykselle selvästi se viimeinen tuuppaus, joka siivitti digitalisoitumista. Meidän suuntaamme tämä näkyi myös kaiken kokoisten yritysten kiinnostuksena vahvistaa verkkoyhteyksiä, jotta asiakaspalvelu pelaisi saumattomasti kaikissa kanavissa”, kertoo DNA:n yritysliiketoiminnan johtaja Olli Sirkka.

Digitaitojen puute huolestuttaa ja vie asiakkaita

Vajaa neljännes rakennus-, kuljetus- ja kiinteistöalan sekä reilu neljännes kaupan alan yrityksistä uskoo, että liiketoimintaa on mennyt muille yrityksille, koska kilpailija on digitaalisesti edistyneempi. Lisäksi rakennus-, kuljetus- ja kiinteistöalan vastaajista vain vajaa neljännes on sitä mieltä, että heillä on paremmat digitaidot kuin yleisesti ottaen muilla. Muissa vastaajaryhmissä usko omiin taitoihin on vahvempi.

57 % kaikista yrittäjien kyselyyn vastanneista ei kuitenkaan osannut sanoa, mikä on heidän yrityksensä suurin digitaalinen este. Teollisuus-, tuotanto- ja rakennusalalla oltiin sitä mieltä, että digitalisaation esteenä on sen kalleus.

“Yritysten digitaalinen tasa-arvo on koko Suomen kilpailukyvylle eduksi. Jotta esteitä voi raivata, ne on ensin tunnistettava. Uskon, että edelläkävijöiden aika alkaa olla ohitse ja seuraavaksi digiharppaus otetaan kaikilla aloilla”, Sirkka sanoo.

Työnantaja mahdollistaa digitaalisen yhdenvertaisuuden monelle suomalaiselle

DNA:n keväällä 2021 yleisesti kaikille suomalaisille toteuttaman tutkimuksen mukaan 72 % suomalaisista pitää työnantajia tärkeinä digitaalisen yhdenvertaisuuden mahdollistajina, sillä yritykset hankkivat älylaitteita henkilökunnalleen työvälineiksi ja ottavat uusia digitaalisia palveluita yrityksen käyttöön. Saman tutkimuksen mukaan 66 % suomalaisista on sitä mieltä, että työttömäksi joutuminen tai pitkäaikainen poissaolo työelämästä ovat riski digitaaliseen syrjäytymiseen.

Yrittäjille suunnatun digitaalisen yhdenveroisuuden kyselytutkimuksen avainlöydökset

  • Yli 20 % yrittäjistä otti pandemian myötä käyttöönsä yhden tai useamman uuden digipalvelun.
  • Lähes 20 % yrittäjistä palvelee asiakkaitaan mobiilisovelluksen avulla.
  • 44 % yrittäjistä käyttää yrityksen markkinoinnissa sosiaalisen median kanavia. Kolme keskimääräisesti eniten käytettyä sosiaalisen median kanavaa ovat Facebook (84 %), Instagram (48 %) ja LinkedIn (20 %).
  • 57 % vastaajista ei osannut sanoa, mikä on heidän yrityksensä suurin digitaalinen este.
  • Keskimäärin 39 % vastaajista on kiinnostuneita oppimaan lisää erilaisista digikanavista.
  • 57 % vastaajista on sitä mieltä, että lähes kaikki markkinointi tapahtuu digikanavissa.
  • 92 % vastanneista kertoo, että asiakkaat löytävät heidän palvelunsa digitaalisten kanavien kautta.
  • Tutkimukseen vastanneista 30 % on tehnyt maksettua sosiaalisen median mainontaa. Kaupan alalla tämä luku on 54 %.

Näin tutkimukset toteutettiin

DNA:n digitaalinen yhdenvertaisuus yrityksille -tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2021. Tutkimukseen vastasi 203 henkilöä. Tulokset on painotettu edustamaan suomalaisia yrityksiä.

Suomalaisille yleisesti suunnatun yhdenvertaisuustutkimuksen toteutti DNA:n toimeksiannosta Norstat Finland Oy. Tiedonkeruu toteutettiin internet-paneelissa ja puhelinhaastattelujen avulla toukokuussa 2021. Tutkimuksen vastaajamäärä oli 1043, ja sen vastaajajoukko edustaa yli 15-vuotiaita suomalaisia.

Tutkimusraportit:

Lehdistötiedote 22.6.2021: Joka kolmas alle 25-vuotias on kärsinyt yksinäisyydestä yhteiskunnan digitalisoituessa tiedotteen liitteenä yhteenveto tutkimuksesta Digitaalinen yhdenvertaisuus Suomessa 2021. Suora linkki julkaisuun: https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=69913030&scrollTo=UJpEOgFgPw1f

Liite: Digitaalinen yhdenvertaisuus yrittäjille 2021 (PDF)

Lisätietoa medialle: 

Olli Sirkka, johtaja, yritysliiketoiminta, DNA Oyj, puh  044 299 3062 olli.sirkka@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Kuvat

Yrittäjäkyselyyn vastanneista yli 90 %  kertoi asiakkaiden löytävän heidän palvelunsa digitaalisten kanavien kautta.
Yrittäjäkyselyyn vastanneista yli 90 % kertoi asiakkaiden löytävän heidän palvelunsa digitaalisten kanavien kautta.
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Etelä-Karjalassa liki joka kolkkaan11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Etelä-Karjalassa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of South Karelia11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in South Karelia now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.

DNA:n 5G-verkko yltää nyt Kanta-Hämeessä liki joka kolkkaan – ja paranee yhä11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon rakennustyöt Kanta-Hämeessä ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan yhä jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of Kanta-Häme – and is still improving11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in Kanta-Häme now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Kymenlaaksossa liki joka kolkkaan – ja paranee yhä11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Kymenlaaksossa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye