DNA tutki: Vanhemmat suhtautuvat myönteisesti koulutyön digitalisoitumiseen

DNA:n tuoreen tutkimuksen* mukaan digitaalisuutta hyödynnetään kouluissa paljon. Kouluikäisten vanhemmista 41 % sanoo, että oman lapsen koulussa hyödynnetään digitaalisuutta opetuksessa erittäin tai melko paljon.

Digitaalisuuden hyödyntäminen lisääntyy koulussa luokka-asteiden myötä. Ensimmäisillä luokilla digitaalisuutta käytetään vähemmän ja yläkoulussa enemmän. Vain kaksi prosenttia vastaajista arvioi, ettei lapsen koulussa digitaalisuutta hyödynnetä opetuksessa lainkaan.

Koululaisten vanhemmat pitävät digitaalisia taitoja erittäin tärkeinä lapsille ja nuorille – 93 prosenttia vastaajista kertoo olevansa asiasta täysin tai jokseenkin samaa mieltä. Valtaosa vanhemmista (87 %) uskoo älypuhelimen käytön kehittävän lapsen digitaalisia taitoja ja 86 prosenttia on sitä mieltä, että digitaalisuuden hyödyntäminen koulutyössä kehittää lapsen itsenäistä tiedonhakua.

”Lasten vanhemmat suhtautuvat digitaalisuuteen koulussa hyvin myönteisesti ja 83 prosenttia vastaajista näki digitaalisuuden lisääntymisen koulutyössä hyvänä asiana. Samaan aikaan kuitenkin yhdeksän kymmenestä vanhemmasta koki, että on tärkeää asettaa selvät rajat ja säännöt lapsen puhelimen käytölle”, kertoo DNA:n tutkimustoiminnasta vastaava osastopäällikkö Niina Hagman.

Vanhemmista viidesosa arvioi lastensa käyttävän puhelinta, tietokonetta tai tablettia opiskelutarkoituksiin myös kotona erittäin tai melko paljon. Myös kotona opiskelussa teknologian käyttö lisääntyy iän myötä. 7–8-vuotiaista lapsista vain 11 prosenttia käyttää teknologiaa kotona opiskellessa erittäin tai melko paljon, mutta 13–16-vuotiaista jo 34 prosenttia.

Tabletit kannettavia tietokoneita suositumpia

Jopa 60 prosentilla kouluikäisistä lapsista on oma tietokone tai tabletti. Osuus kasvaa iän myötä, ja 14–16-vuotiaista 86 prosentilla on käytössään oma tietokone tai tabletti. 7–8-vuotiaistakin oma tietokone tai tabletti on jopa 42 prosentilla. Erityisesti tabletit ovat suosittuja, ja oma sellainen löytyy 32 prosentilla lapsista. Oma kannettava tietokone on 28 prosentilla ja pöytäkone 16 prosentilla.

Tutkimuksen mukaan lasten puhelimenkäyttö aiheuttaa koulutyölle ongelmia vain harvoin. Vastaajista vain 17 % kertoo, että koulu on viestinyt kotiin puhelimenkäyttöön liittyvistä ongelmista. Yleensä lapset eivät vanhempiensa mukaan saa pitää puhelinta päällä oppitunneilla (65 %).

*DNA:n esikoulu- ja kouluikäisten lasten ja nuorten puhelimen käyttötutkimuksessa selvitettiin 6–16-vuotiaiden lasten ja nuorten puhelimen hankintaa ja käyttötarkoituksia. Tutkimus toteutettiin heinäkuussa 2017 ja siihen osallistui kaikkiaan 1023 ikäryhmässä 6–16-vuotiaiden lasten vanhempaa/huoltajaa. Tutkimuksen toteutti Nepa Insight.

LIITE: Tutkimusraportti

osastopäällikkö Niina Hagman, Market Intelligence & Insight, DNA Oyj, puh. 044 044 2251, niina.hagman@dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2016 oli 859 miljoonaa euroa ja liiketulos 91 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,8 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business ja @DNA_Palvelu sekä Facebookissa.

DNA has launched the new Android TV device, the DNA TV-hubi10.8.2017 10:02Tiedote

DNA’s open ecosystem Android TV hub, DNA TV-hubi, is now available. The device combines a set-top box, Chromecast built-in and a smart phone-style app store for TVs. DNA TV-hubi enables you to watch TV and use online applications, play games and listen to music via one easy-to-use system. DNA TV-hubi uses the Android TV operating system, so Katsomo, Yle Areena and Ruutu, the apps of the three major TV channels in Finland, are available on the system, as well as YouTube and Deezer and a wide range of games and other apps. Netflix will also become available for the device soon. DNA TV-hubi includes Chromecast built-in, which enables you to easily mirror contents from your smart phone or tablet to your TV. You can download applications for DNA TV-hubi from the Google Play app store. DNA's wide range of TV channels is also naturally available for DNA TV-hubi. DNA's channel package and programme library offerings include a wide range of entertainment and sports, with a continuously growing