DNA valittiin Pohjoismaiden parhaaksi Digimenestyjät 2018 -tutkimuksessa

DNA on valittu Pohjoismaiden parhaaksi yritykseksi Digimenestyjät 2018 -tutkimuksessa. Viime vuonna DNA oli tutkimuksessa kakkostilalla.

Suomalainen teleoperaattori DNA on arvioitu Pohjoismaiden parhaaksi yritykseksi digitaalista kypsyyttä mittaavassa Digimenestyjät-tutkimuksessa. Magenta Advisory by BearingPoint -konsulttiyhtiön vuotuisessa tutkimuksessa arvioitiin tänä vuonna yli 200 yritystä Suomesta, Ruotsista ja Norjasta. Suomalaisia brändejä tutkimuksessa oli mukana 64.

Tutkimuksessa yrityksiä arvioitiin digitaalisuuden kuudella eri ulottuvuudella: digitaalinen markkinointi, digitaalinen tuotekokemus, verkkokauppa, asiakkuus, mobiilikokemus ja sosiaalisen median hyödyntäminen. Tutkimuksessa DNA:n digitaalisten kyvykkyyksien arvioitiin olevan kansainvälisten edelläkävijöiden tasolla.

Tutkimuksen mukaan DNA suoriutui lähes kaikista arvioiduista ulottuvuuksista erinomaisesti. Mobiilikokemuksessa DNA arvioitiin Pohjoismaiden parhaaksi teleoperaattoriksi. Sekä DNA:n mobiilisivut että -sovellukset arvioitiin kansainväliselläkin tasolla hyvin laadukkaiksi. Verkkokaupassa painon todettiin olevan mobiiliverkkokaupassa, jonka merkitys kasvaa kuluttajakäyttäytymisen muuttuessa.

”Otamme ilolla ja ylpeydellä vastaan tunnustuksen, josta voimme kiittää sekä osaavaa ja asiakaslähtöistä henkilöstöämme että kokeilemiseen kannustavaa työkulttuuriamme. Menestyksemme osoittaa hyvin sen, että digitaalisuutta on lähestyttävä ja kehitettävä asiakkaan tarpeiden ja käyttäytymisen kautta. Digimenestyminen perustuu asiakasymmärrykseen ja sen hyödyntämiseen, ja se hyödyttää nimenomaan asiakkaita”, summaa DNA:n Chief Digital Officer Kati Sulin.

Asiakasymmärryksen keskiössä on Sulinin mukaan asiakkaiden käytöksestä keräytyvä data, jota DNA tutkii ja jonka perusteella se tekee päätöksiä.

”Tutkimme suomalaisten mieltymyksiä myös vuosittaisessa digitaalinen elämäntapa -tutkimuksessa. Datasta näkyy selkeästi, että digitaalinen asiointi ja perinteinen paikan päällä asiointi ovat toisiaan täydentäviä eivätkä poissulkevia toimintatapoja.”

Myös vanhimman ikäryhmän eli 65–74-vuotiaiden suomalaisten digiasiointi on usein luontevaa – esimerkiksi veroilmoituksen he tekevät paljon mieluummin verkossa kuin paperilla. Kolme neljästä (75 %) vastaajasta kuitenkin kertoo haluavansa asioida monipuolisesti sekä kivijalassa että digitaalisesti, tilanteen ja asian mukaan.

”Emme pakota asiakkaita tiettyyn kanavaan. Seuraamme, miten ja missä asiakkaamme haluavat hoitaa asioitaan, ja pyrimme sitten palvelemaan heitä mahdollisimman hyvin, niin verkossa kuin kivijalassakin. Juuri dataohjautuvan asiakasymmärryksen ansiosta DNA pärjää kansainvälisestikin arvioituna”, Sulin toteaa.

Pohjoismaiden Digimenestyjät-tutkimus toteutettiin viidettä vuotta peräkkäin Suomessa. Ruotsi ja Norja olivat tutkimuksessa mukana toista vuonna. Tutkimuksessa mukana olleita yrityksiä arvioitiin 256 objektiivisen kriteerin avulla digitaalisuuden kuudella ulottuvuudella.

CDO Kati Sulin, DNA Oyj, puh. 044 044 3000, kati.sulin@dna.fi

Digimenestyjät 2018 -tutkimusraportti: http://www.magentaadvisory.com/fi/2017/11/07/suomen-digimenestyjat-2018/

Kati Sulin, CDO, DNA Oyj
Kati Sulin, CDO, DNA Oyj

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2016 oli 859 miljoonaa euroa ja liiketulos 91 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,8 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business ja @DNA_Palvelu sekä Facebookissa.

DNA carrier billing now available for App Store, Apple Music, iTunes and iBooks purchases18.10.2017 13:30Tiedote

Beginning Wednesday, 18 October, DNA will offer customers the option to pay for purchases in the App Store and for Apple Music, iTunes and iBooks, directly from their mobile phone account. The service will be available to all DNA’s customers in Finland for postpaid and prepaid mobile plans. The launch of the service sees DNA take a dynamic new step in the development of its financial services and customer service. Using the service is simple. DNA’s customers with a new or existing Apple ID select “Carrier Billing" as a payment method in your account settings for the App Store, Apple Music, iTunes and iBooks from their iPhone, iPad, iPod touch and Mac, or on iTunes from their PC. The new payment option will be configured automatically and immediately allows for one-tap purchasing from your Apple devices, including Apple TV and Apple Watch. For more information on how to set up carrier billing, please visit www.dna.fi/appstore (in Finnish). Further information for the media:Cedric Kamtsa