DNA valmistautuu jopa kymmenkertaisiin tiedonsiirtomääriin

Entistä massiivisempiin datamääriin valmistautumiseksi DNA korvaa verkon kriittisiä runkolaitteita nykyistä merkittävästi tehokkaammilla laitteilla, joissa on moninkertainen tiedonsiirtokapasiteetti. Dataliikenteen kasvu jatkuu sekä matkaviestin- että kiinteässä verkossa, ja 5G:n tulo todennäköisesti jyrkentää mobiilidatan kasvukäyrän 4G:n alkuaikojen tasolle.

Uusittavat runkolaitteet takaavat osaltaan yhteyksien viiveettömyyttä, sujuvuutta ja häiriöttömyyttä.

Laitteiden vaihto on tulevat kolme vuotta intensiivisesti jatkuva projekti, joka hoidetaan ilman palvelukatkoja. Projektin jälkeenkin laitteita vaihdetaan aina kun kapasiteetin kasvattamistarvetta ilmenee.

– DNA:n verkot ovat kasvavista datamassoista huolimatta varmoja, tehokkaita ja huippumoderneja. Huolehdimme verkostamme myös ennakoivasti, sillä siten huolehdimme asiakaslupauksestamme eli hyvistä palveluista, sanoo DNA:n siirtoverkoista vastaava johtaja Mikko Kannisto.

Kansainvälisesti verraten DNA:n verkossa kulkee huomattavan paljon dataa, ja DNA:n verkon kapasiteetti on erittäin tehokkaassa käytössä.

Uudet runkolaitteet ja niihin liittyvät tukipalvelut DNA:lle toimittaa Ericsson.

– Ericsson Mobility Report ennustaa, että mobiilidataliikenne kahdeksankertaistuu nykytasosta globaalisti vuoteen 2022 mennessä. Liikenteen kasvua ruokkii uudet päätelaitteet, paljon dataa kuluttavat suositut sovellukset kuten videot sekä erittäin hyvät 4G-verkot ja mobiilidatan käyttäjää ilahduttavat hinnoittelumallit. Onkin erittäin tärkeää varmistaa, että verkot pystyvät hoitamaan reippaasti kasvavan datan määrän erityisesti Suomessa, jossa elää mobiilidatanälkäinen kansa. Viestintäviraston tietojen mukaan käytimme jo viime vuonna keskimäärin huimat yli 16 gigabittiä dataa liittymää kohti kuukaudessa, sanoo Suomen Ericssonin toimitusjohtaja Olli Sirkka.

Valittu Juniper Networksin reititinsarja MX2000 ja MX960 skaalautuu verkon tarpeisiin ilman raskaita lisäinvestointeja ja muutostöitä.

– Laitevaihtoehtojen testaaminen vaati erityisjärjestelyitä, koska ulkomaisissa testilaboratorioissa ei ollut helppoa saada generoitua liikennettä 400 gigasta 1,2 terabittiin sekunnissa. Niillä liikennemäärillä oli kuitenkin saatava testattua, jotta päästiin toteamaan miten laite käyttäytyisi DNA:n verkkokonfiguraatiossa ja - liikennemäärillä, Kannisto toteaa.

Uudet laitteet kuluttavat suhteellisesti eli per siirretty tavu merkittävästi vähemmän sähköä.

DNA:n runkoverkko on kahdennettu, minkä vuoksi laitteiden vaihtaminen voidaan hoitaa ilman palvelukatkoja. Monissa verkko-osuuksissa varmennuksia on useampiakin, eikä yhden osuuden toimintakatkos sen vuoksi aiheuta katkosta palveluun.

Ericssonin viestintä: puh. 044 299 2556, milla.nummenpaa@ericsson.com

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2016 oli 859 miljoonaa euroa ja liiketulos 91 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,8 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business ja @DNA_Palvelu sekä Facebookissa.

DNA:n operaattorilaskutus nyt saatavilla App Store-, Apple Music-, iTunes- ja iBooks-ostoksiin18.10.2017 13:30Tiedote

DNA tarjoaa asiakkailleen 18.10. alkaen mahdollisuutta maksaa App Store-, Apple Music-, iTunes- ja iBooks-ostoksistaan suoraan matkapuhelinlaskulla tai prepaid-saldolla. Palvelu on saatavilla kaikille DNA:n postpaid- ja prepaid-puhelinliittymäasiakkaille Suomessa. Palvelun lanseeraus merkitsee dynaamista uutta askelta DNA:n mobiilimaksamisen palveluiden ja asiakaskokemuksen kehityksessä. Palvelun käyttö on yksinkertaista. DNA:n asiakkaat, joilla on uusi tai olemassa oleva Apple ID, voivat valita operaattorilaskutuksen ("Carrier Billing") maksutavakseen iPhone-, iPad-, iPod touch- tai Mac-laitteellaan haluamansa sovelluksen tiliasetuksissa tai tietokoneellaan iTunes-sovelluksessa. Uusi maksutapa tulee automaattisesti saataville, ja sen avulla voit tehdä heti ostoksia yhdellä painalluksella Apple-laitteillasi, Apple TV ja Apple Watch mukaan lukien. Lisätietoja operaattorilaskutuksen käyttöönotosta löydät osoitteesta www.dna.fi/appstore. Lisätietoja medialle:Cedric Kamtsan, johtaja, Hands