DNA vauhdittaa älypuhelinten kiertotaloutta avaamalla Vaihtokapula-verkkokaupan

DNA avasi 25.1.2023 uuden käytettyjen puhelinten verkkokaupan, Vaihtokapulan. Lanseerauksen tavoitteena on kiihdyttää älypuhelinten kiertotaloutta tekemällä käytetyn puhelimen ostamisesta helppoa ja turvallista. Uudehkojen Apple-laitteiden lisäksi valikoimaan kuuluvat myös edulliset 100–200 euron Android-puhelimet.

DNA on jo pitkään auttanut asiakkaitaan kierrättämään puhelimia ja tarjonnut käytetyistä puhelimista vaihtohyvitystä. DNA Vaihtohyvitys -palvelua kehitetään myös jatkuvasti lisää asiakkaiden toiveita kuunnellen. Nyt lanseerattavan Vaihtokapulan myötä DNA aloittaa myös käytettyjen puhelinten myynnin. Uusi verkkokauppa löytyy osoitteesta vaihtokapula.fi.

Elektroniikkaromu on maailman eniten kasvava jätevirta. Lisäksi kännykät sisältävät paljon arvokkaita jalometalleja, joiden louhimisen hiilijalanjälki on merkittävä. Kiertotalouden lisääminen onkin yksi keskeisimmistä keinoista päästä lähemmäs ilmastotavoitteita.

”Jos kännykän käyttöikä on noin kaksi vuotta, tutkimusten mukaan noin kahdeksankymmentä prosenttia sen elinkaaren kasvihuonepäästöistä muodostuu valmistuksessa ja raaka-aineiden hankinnassa. Pidentämällä puhelimen käyttöikää vain vuodella sen hiilijalanjälki pienenee noin kolmanneksella. Pienillä teoilla on siis isot vaikutukset”, toteaa Vaihtokapulan liiketoiminnasta vastaava johtaja Mikko Valtonen.

Uuden palvelun toimitusketjut ja tavaravirrat on myös suunniteltu kustannustehokkaiksi ympäristö edellä. Esimerkiksi jakelussa hyödynnetään DNA Kaupan yli 60 toimipisteen myymäläverkostoa ja olemassa olevia logistiikkapalveluita. Toimituksiin ei lisätä latureita ja puhelimen suojaustarvikkeita, jotka ovat helposti ostettavissa tarpeen mukaan noudon yhteydessä DNA Kaupasta.

Suomalaiset käytettyjen puhelinten kaupat ovat tähän asti keskittyneet vahvasti Applen iPhone-puhelimiin. Applella on Suomessa kuitenkin vain noin viidenneksen markkinaosuus, joten merkittävä osa suomalaisista on jäänyt kohderyhmän ulkopuolelle. Vaihtokapulan yksi keskeinen liikeidea onkin tuoda myös Android-puhelimia käytettyjen puhelinten markkinaan. Monista kilpailijoista poiketen Vaihtokapulan tarjoamaan kuuluvat myös erittäin edulliset 100–200 euron puhelimet.

”Meillä Suomessa on kännyköiden kiertotaloudessa vielä tiettyjä kitkatekijöitä. Sopivan puhelimen löytäminen ja ostaminen ei ole netin kauppapaikoilla aina ihan mutkatonta, ja edullisia Androideja on tähän asti ollut verkkokaupoissa tarjolla niukasti. Näistä lähtökohdista käärimme hihat ja aloimme kehittää uutta palveluamme asiakas edellä”, summaa Valtonen.

Käytettyjen puhelinten markkina kasvaa huimaa vauhtia, tutkimusyhtiö IDC:n mukaan jopa nopeammin kuin uusien älypuhelinten markkinat. DNA:n asiakaskyselyiden mukaan yksi älypuhelinten kiertotaloutta hidastavista tekijöistä on käytettyihin puhelimiin liittyvät epävarmuudet ja pelot.

“Ikävä sanoa, mutta netissä tapahtuu myös jonkin verran huijauksia. Lisäksi moni pohtii, että pääseeköhän joku tietoihini käsiksi, jos myyn vanhan puhelimeni. Vaihtokapulan missio on tehdä käytetyn puhelimen ostamisesta ja myymisestä helppoa ja turvallista”, toteaa Valtonen.

Kaikki Vaihtokapula-verkkokaupan käytetyt puhelimet käyvät läpi tiukan seulan. Kolmiportaisen ulkoisen kuntoluokittelun lisäksi jokaiselle puhelimelle tehdään ennen myyntiä täydellinen tietojen tyhjennys ja kattava piilovikatarkastus. Tarkastuksen kohteena ovat muun muassa mikrofonit, anturit, yhteydet, antennit sekä näytön pikselivirheet. Kaikki myyntiin nostettavat laitteet ovat ehjiä. Kaikkein uusimmat laitteet myydään 12 kuukauden takuulla ja vanhempiin laitteisiin takuun voi ostaa lisäpalveluna.

Mikko Valtonen, johtaja, Mobile Communications, DNA, p. 044 044 5290, mikko.valtonen@dna.fi
DNA:n viestintä, p. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Vaihtokapula logo 1
Vaihtokapula logo 2
Vaihtokapulan liiketoiminnasta vastaava johtaja Mikko Valtonen

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA has long been open-minded about renewing working life in different ways. Now, the company is recruiting all of its summer employees for 2023 without asking them to provide CVs or traditional application letters. In total, DNA needs approximately one hundred summer workers for various expert and sales positions, so this is a major decision. DNA is a responsible employer, which is why it wants to reduce the large workload of those looking for summer jobs. This also improves the applicant experience and makes the job search more equal. These claims are supported by feedback and results received by Duunitori.

DNA rekrytoi kesätyöntekijänsä ilman CV:tä ja hakemuskirjettä – aiemmista kokeiluista saatu hakijapalaute puhuu nykyaikaisen hakutavan puolesta19.1.2023 15:50:00 EET | Tiedote

DNA on jo pitkään suhtautunut ennakkoluulottomasti työelämän monipuoliseen uudistamiseen. Nyt yritys rekrytoi kaikki vuoden 2023 kesätyöntekijänsä pyytämättä heiltä CV:tä tai perinteistä hakemuskirjettä. Yhteensä kesätyöntekijöitä tarvitaan eri asiantuntija- ja myyntitehtäviin noin sata, joten kyse on laajasta päätöksestä. DNA on vastuullinen työnantaja ja haluaa siksi vähentää kesätyönhakijoiden jo valmiiksi suurta työtaakkaa. Samalla hakijakokemus paranee ja työnhaku tasa-arvoistuu. Näitä väitteitä puoltavat myös Duunitorin saama palaute ja tulokset.

The number of 5G base stations increased nearly 70% in 2022 – Pukkila and Vimpeli are the latest additions to DNA’s 5G network17.1.2023 09:00:00 EET | Press release

DNA’s 5G network now covers 80% of Finland’s population, based on the places of residence of the population. This translates to approximately 4.4 million people in 203 towns. The latest 5G towns are Pukkila and Vimpeli. During 2022, the total number of base stations in DNA’s and the Finnish Shared Network’s area has grown by almost 70% since the beginning of the year.