DNA vie Yleisradion TV-kanavien jakelua koskevan tarjouspyynnön markkinaoikeuden käsiteltäväksi

Yleisradio Oy:n TV-kanavien DVB-T2-jakelupalveluita koskeva tarjouspyyntö on DNA:n näkemyksen mukaan hankintalain vastainen. Kyseessä on 26.2.2018 jätetty tarjouspyyntö YLE20170040.

DNA katsoo, että Yleisradion tarjouspyyntö suosii yhtä toimijaa ja on siten hankintalain vastainen.

”Tarjouspyynnön hankintakriteerit on koottu hankinnan kohteen kannalta toissijaisista tekijöistä, ja tarjouspyyntö on muotoutunut toista antenniverkon operaattoria kohtuuttomasti suosivaksi ja kilpailua estäväksi", toteaa DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

DNA:n antennitelevisioverkko on DVB-T2-standardin mukainen, ja sen palvelualue kattaa tällä hetkellä noin 85 prosenttia suomalaisista. VHF-taajuudella toimiva verkko hyödyntää matkaviestinverkon mastoja, mikä takaa laajan palvelualueen ja hyvän toimintavarmuuden. Verkkoratkaisu hyödyntää taajuuksia erittäin tehokkaasti. DNA:n antennitelevisioverkko on maailmanlaajuisesti ensimmäisiä DVB-T2-verkkoja, ja DNA:n innovatiivinen verkkoratkaisu mahdollistaa teräväpiirtotasoisten palvelujen tehokkaan jakelun Suomessa.

DNA ja Yle ovat sopineet Ylen HD-muotoisten tv-kanavien jakelusta vuonna 2016. Sopimus on voimassa vuoden 2026 loppuun saakka. DNA on jakanut Ylen kaikki HD-muotoiset kanavat antenniverkossaan jo vuoden 2014 tammikuusta lähtien.

Lisätietoa:

Pekka Väisänen, johtaja, kuluttajaliiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 040 0168, pekka.vaisanen@dna.fi

DNA:n viestintä: puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA rakentaa valokuituverkon Vaasaan11.6.2018 12:00Tiedote

DNA rakentaa Vaasaan kattavan valokuituverkon taloyhtiöiden ja yritysten tv- , laajakaista- ja verkkopalveluita varten. Palvelut tulevat olemaan käytettävissä suuressa osassa Vaasaa viimeistään kuluvan vuoden lopussa. Uusimpien standardien mukaisella valokuituyhteydellä DNA pystyy toteuttamaan gigaluokan (1000 Mb/s) nopeuksiin yltävän laajakaistan, monipuoliset tv-palvelut sekä yritysverkkojen modernit ratkaisut. Uudella valokuituverkolla DNA valmistautuu myös tulevaan 5G-aikaan.