DNA vie Yleisradion TV-kanavien jakelua koskevan tarjouspyynnön markkinaoikeuden käsiteltäväksi

Yleisradio Oy:n TV-kanavien DVB-T2-jakelupalveluita koskeva tarjouspyyntö on DNA:n näkemyksen mukaan hankintalain vastainen. Kyseessä on 26.6.2018 jätetty tarjouspyyntö YLE20180027.

DNA vei alun perin 26.2.2018 julkaistun jakelupalveluita koskevan tarjouspyynnön kertaalleen markkinaoikeuden käsiteltäväksi maaliskuussa 2018, koska katsoi sen hankintalain vastaiseksi. Tuolloin Yleisradio keskeytti hankintamenettelyn. Tarjouspyynnöstä on nyt julkaistu uudistettu versio, jonka DNA katsoo edelleen suosivan yhtä toimijaa ja olevan siten hankintalain vastainen.

”Tarjouspyynnön luonne ei valitettavasti muuttunut oleellisesti, eli se estää edelleen kilpailua", toteaa DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen, ja jatkaa: "Tarjouksen jättämisen ehtona on tekijöitä, jotka eivät ole tv-palvelun jakelijan vastuualueella, ja jotka suosivat antenniverkon toista operaattoria kohtuuttomalla tavalla."

DNA:n antennitelevisioverkko on DVB-T2-standardin mukainen, ja sen palvelualue kattaa tällä hetkellä noin 85 prosenttia suomalaisista. DNA:lla on valmius laajentaa verkkoaan edelleen. VHF-taajuudella toimiva verkko hyödyntää matkaviestinverkon mastoja, mikä takaa laajan palvelualueen ja hyvän toimintavarmuuden. Verkkoratkaisu hyödyntää taajuuksia erittäin tehokkaasti. DNA:n antennitelevisioverkko on maailmanlaajuisesti ensimmäisiä DVB-T2-verkkoja, ja DNA:n innovatiivinen verkkoratkaisu mahdollisti teräväpiirtotasoisten palvelujen tehokkaan jakelun Suomessa.

DNA ja Yle ovat sopineet Ylen HD-muotoisten tv-kanavien jakelusta vuonna 2016. Sopimus on voimassa vuoden 2026 loppuun saakka. DNA on jakanut Ylen kaikki HD-muotoiset kanavat antenniverkossaan jo vuoden 2014 tammikuusta lähtien. DNA:n antenniverkossa on tällä hetkellä yhteensä 17 HD-kanavaa.

Lisätietoa:
Pekka Väisänen, johtaja, kuluttajaliiketoiminta, DNA Oyj, puh. 044 040 0168, pekka.vaisanen@dna.fi
DNA:n viestintä: puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.