DNA:lle kaikkiaan 90 miljoonan rahoitussopimus Euroopan investointipankilta 5G-verkon rakentamiseksi

DNA on sopinut syksyn ja talven aikana Euroopan investointipankin (EIP) kanssa kaikkiaan 90 miljoonan euron rahoitussopimuksesta. Sopimus koostuu kahdesta osasta, jo syksyllä sovitusta 50 miljoonasta, sekä 40 miljoonan lisälainasta, mikä vahvistettiin tänään. Sopimuksen allekirjoittivat Euroopan investointipankin varapääjohtaja Alexander Stubb ja DNA:n toimitusjohtaja Jukka Leinonen. Lainaa käytetään erityisesti DNA:n 5G-verkon investointeihin.

DNA investoi moderneihin ja kilpailukykyisiin tietoliikenneyhteyksiin palvellakseen yksityisasiakkaiden, yritysten ja yhteiskunnan kasvavia viestintätarpeita. Kokonaisuudessaan DNA investoi vuosittain yli 130 miljoonaa euroa tietoliikenneyhteyksiin. Euroopan investointipankin kanssa sovittua lainaa käytetään erityisesti 5G-verkon rakentamiseen. Samanaikaisesti rahoituksen avulla lisätään 4G-verkon kapasiteettia jatkuvasti sen pysyessä vielä useita vuosia hallitsevana teknologiana Suomessa.

- DNA:n asiakkaat käyttivät vuonna 2018 eniten mobiilidataa koko maailmassa liittymää kohden*. Haluamme mahdollistaa mobiilidatan käytön kasvamisen myötä palvelutason säilymisen jatkossakin. Teollisen internetin laajentuessa yhä useampi laite liitetään verkkoon ja lisäksi videoliikenne lisääntyy entisestään. Tätä kehitystä tulee 5G vauhdittamaan entisestään, kommentoi DNA:n toimitusjohtaja Jukka Leinonen.

DNA on valmistellut matkaviestinverkkoaan 5G-aikaan vuodesta 2016 lähtien. DNA avasi vuodenvaihteessa 5G-verkon Helsinkiin. Ensivaiheessa ydinkeskustan alueita kattavaa verkkoa laajennetaan, kun 5G:ta tukevia päätelaitteita on yleisesti markkinoilla. DNA:lla on parhaillaan menossa myös kiinteän 5G:n (Fixed Wireless Access -tekniikan) käyttöpilotti Vantaalla. Ensimmäisiä hyötyjiä 5G-verkosta ovatkin ne verkon piiriin tulevat pientaloasukkaat ja yritykset, joiden saatavilla ei ole nopeaa valokuituyhteyttä.

*Tefficientin raportti: https://tefficient.com/more-data-always-for-more-it-happens

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Jukka Leinonen, DNA Oyj, puh. 044 044 1000, jukka.leinonen@dna.fi
Jaakko Happo, Head of Treasury, DNA Oyj, puh. 044 044 8018, jaakko.happo@dna.fi
DNA:n viestintä, 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.