DNA:lle kaikkiaan 90 miljoonan rahoitussopimus Euroopan investointipankilta 5G-verkon rakentamiseksi

DNA on sopinut syksyn ja talven aikana Euroopan investointipankin (EIP) kanssa kaikkiaan 90 miljoonan euron rahoitussopimuksesta. Sopimus koostuu kahdesta osasta, jo syksyllä sovitusta 50 miljoonasta, sekä 40 miljoonan lisälainasta, mikä vahvistettiin tänään. Sopimuksen allekirjoittivat Euroopan investointipankin varapääjohtaja Alexander Stubb ja DNA:n toimitusjohtaja Jukka Leinonen. Lainaa käytetään erityisesti DNA:n 5G-verkon investointeihin.

DNA investoi moderneihin ja kilpailukykyisiin tietoliikenneyhteyksiin palvellakseen yksityisasiakkaiden, yritysten ja yhteiskunnan kasvavia viestintätarpeita. Kokonaisuudessaan DNA investoi vuosittain yli 130 miljoonaa euroa tietoliikenneyhteyksiin. Euroopan investointipankin kanssa sovittua lainaa käytetään erityisesti 5G-verkon rakentamiseen. Samanaikaisesti rahoituksen avulla lisätään 4G-verkon kapasiteettia jatkuvasti sen pysyessä vielä useita vuosia hallitsevana teknologiana Suomessa.

- DNA:n asiakkaat käyttivät vuonna 2018 eniten mobiilidataa koko maailmassa liittymää kohden*. Haluamme mahdollistaa mobiilidatan käytön kasvamisen myötä palvelutason säilymisen jatkossakin. Teollisen internetin laajentuessa yhä useampi laite liitetään verkkoon ja lisäksi videoliikenne lisääntyy entisestään. Tätä kehitystä tulee 5G vauhdittamaan entisestään, kommentoi DNA:n toimitusjohtaja Jukka Leinonen.

DNA on valmistellut matkaviestinverkkoaan 5G-aikaan vuodesta 2016 lähtien. DNA avasi vuodenvaihteessa 5G-verkon Helsinkiin. Ensivaiheessa ydinkeskustan alueita kattavaa verkkoa laajennetaan, kun 5G:ta tukevia päätelaitteita on yleisesti markkinoilla. DNA:lla on parhaillaan menossa myös kiinteän 5G:n (Fixed Wireless Access -tekniikan) käyttöpilotti Vantaalla. Ensimmäisiä hyötyjiä 5G-verkosta ovatkin ne verkon piiriin tulevat pientaloasukkaat ja yritykset, joiden saatavilla ei ole nopeaa valokuituyhteyttä.

*Tefficientin raportti: https://tefficient.com/more-data-always-for-more-it-happens

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Jukka Leinonen, DNA Oyj, puh. 044 044 1000, jukka.leinonen@dna.fi
Jaakko Happo, Head of Treasury, DNA Oyj, puh. 044 044 8018, jaakko.happo@dna.fi
DNA:n viestintä, 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Tehtävämme on tarjota tuotteita ja palveluita, jotka tekevät yksityis- ja yritysasiakkaidemme arjesta mutkatonta. DNA:lla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli tärkeiden viestintäyhteyksien tarjoajana ja digitaalisen kehityksen mahdollistajana. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja liiketuloksemme 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

Survey: One in three people under the age of 25 has suffered from loneliness as society becomes more digitalised – Expert: “Not all young people have equal opportunities to participate in digital society”22.6.2021 09:00:00 EEST | Press release

DNA’s recent Digital Inclusion in Finland survey reveals that the digitalisation of society has caused feelings of loneliness for one in three people aged 15 to 24. The proportion of young people is considerable, as only around one in six in the entire population has experienced digital loneliness. According to an expert, not all Finns have the same opportunities to access digital society.

Tutkimus: Joka kolmas alle 25-vuotias on kärsinyt yksinäisyydestä yhteiskunnan digitalisoituessa – Asiantuntija: “Kaikilla nuorilla ei ole yhdenvertaisia mahdollisuuksia osallistua digitaaliseen yhteiskuntaan”22.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

DNA:n tuoreesta Digitaalinen yhdenvertaisuus Suomessa -tutkimuksesta selviää, että yhteiskunnan digitalisoituminen on aiheuttanut yksinäisyyden tunnetta joka kolmannelle 15–24-vuotiaalle. Nuorten osuus on huomattava, sillä koko väestöstä digitaalista yksinäisyyttä on kokenut vain noin joka kuudes. Asiantuntijan mukaan kaikilla suomalaisilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia päästä kiinni digitaaliseen yhteiskuntaan.

What if storm Vieno cuts off the Internet connection? DNA’s expert explains how the network is protected – and what you shouldn’t do in case you lose your Internet connection15.6.2021 10:45:00 EEST | Press release

Storm Vieno is expected to hit most of Finland in the next few days. Gale force winds will increase the risk of power cuts, as the storm may result in trees falling over power lines. But what exactly will happen if this occurs and a consumer notices that their smart device has lost the network connection? DNA provides a unique behind-the-scenes view of its network control centre where preparations are underway to make sure that the Internet works in Finland at a time of crisis.

Entä jos Vieno-myrsky katkaisee netin? DNA:n asiantuntija kertoo, miten verkko on turvattu – ja mitä ei kannata tehdä, jos netti katkeaa15.6.2021 10:45:00 EEST | Tiedote

Vieno-myrsky pyyhkii Suomen yli tänään. Puuskainen tuuli lisää sähkökatkoksien riskiä, kun myrsky voi kaataa puita sähkölinjojen päälle. Mutta mitä tarkalleen ottaen tapahtuu, jos näin käy ja kuluttaja huomaa älylaitteensa verkkoyhteyden olevan poikki? DNA tarjoaa harvinaisen katsauksen verkkonsa valvomoon, jossa varmistetaan suomalaisten netin toimivuus myös kriisin hetkellä.

DNA personnel do not need to return to the office, and few intend to do so – "It is clear that work independent of place is here to stay"14.6.2021 14:33:39 EEST | Press release

A flexible way of working, regardless of place and time, has been one of DNA's success stories since 2012. However, no one was prepared for the full-flexed remote working caused by the coronavirus pandemic. Now the lessons of the exceptional year are being used to take the flexible work culture even further. DNA has listened to its personnel through regular surveys, and now pays special attention to tools and systems, premises and safety, managerial work and leadership, and well-being and a sense of community.