DNA:n 5G laajeni Asikkalaan, Merikarvialle, Raaseporiin ja Uuteenkaupunkiin – väestöpeitto ylitti 43 % suomalaisista

Tuoreimmat DNA:n 5G-verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Asikkala, Merikarvia, Raasepori ja Uusikaupunki. Verkon alueella asuu jo yli 43 % suomalaisista, eli lähes 2,4 miljoonaa ihmistä, yhteensä 108 eri paikkakunnalla. 5G:n alueellisen yleistymisen myötä myös sen suosio on selvästi kasvanut. Kesäkuussa DNA:n myymistä uusista älypuhelimista jo kaksi kolmesta oli 5G-kykyisiä.

Kuva: DNA
  • Asikkalassa 5G-verkkoa on rakennettu Vääksyyn, kanavan kaakkoispuolelle. Verkko tullaan kesän aikana avaamaan myös Salonsaaren länsiosiin.
  • Merikarvialla 5G-verkko kattaa pääosin kirkonkylän alueen.
  • Raaseporissa 5G kattaa Karjaan keskustan itä- ja eteläpuoliset lähialueet. Uusia 5G-tukiasemia avataan vielä kesän aikana Dragsvikin, Sköldargårdin ja Österbyn alueille.
  • Uudessakaupungissa 5G-verkko yltää aluksi Santtion ja Janhuan alueille. Loppukesästä verkkoa rakennetaan myös Orivon, Sannon, Saarniston ja Hiun alueilla.

Näiden alueiden lisäksi DNA:n 5G-verkkoa laajennetaan tällä hetkellä erityisesti Espoossa, Forssassa, Helsingin keskustassa, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Kokkolassa, Lahdessa, Porissa ja Raumalla. Loppukesästä laajennustyöt jatkuvat myös Kirkkonummella, Porvoossa, Raaseporissa, Seinäjoella ja Vaasassa.

Itä- ja Pohjois-Suomen osalta 5G-verkkoa rakentaa DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy. Kolmivuotinen rakennusprojekti käynnistyi maaliskuussa ja on edennyt nopeasti Varkaudessa ja sen lähialueilla. Tämän vuoden aikana Yhteisverkko avaa uusia tukiasemia laajasti Kaakkois-Suomessa ja Pohjois-Suomen hiihtokeskuksissa.

DNA seuraa jatkuvasti mobiiliverkkonsa käyttömääriä ja kapasiteetin riittävyyttä. Statistiikan perusteella verkkoa uudistetaan myös tarvelähtöisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että vanhoja tukiasemia vaihdetaan uusiin nimenomaan siellä, missä tarve lisänopeuksille tai -kapasiteetille on suurin. Uuden tekniikan myötä myös 4G-asiakkaiden nopeudet ja käyttökokemus paranevat.

”5G-alueella myös 2G-, 3G- ja 4G-verkot siirtyvät uudelle tukiasematekniikka-alustalle. Tämä kasvattaa kapasiteettia ja nopeuksia merkittävästi myös aiempien tekniikoiden osalta”, summaa DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari.

DNA:n 5G-palveluita voi käyttää jo seuraavilla 108 paikkakunnalla:

Akaa, Alajärvi, Asikkala, Askola, Espoo, Eura, Eurajoki, Forssa, Haapavesi, Hanko, Harjavalta, Hattula, Hausjärvi, Heinola, Helsinki, Hollola, Hyvinkää, Hämeenlinna, Ii, Ilmajoki, Isokyrö, Janakkala, Jokioinen, Joroinen, Juupajoki, Jyväskylä, Jämsä, Järvenpää, Kaarina, Kangasala, Kankaanpää, Karkkila, Kaskinen, Kauhava, Kauniainen, Kerava, Kokemäki, Kokkola, Kouvola, Kristiinankaupunki, Kruunupyy, Kuopio, Kurikka, Kärkölä, Lahti, Laihia, Lapua, Laukaa, Lempäälä, Leppävirta, Lieto, Liminka, Lohja, Loimaa, Masku, Merikarvia, Muhos, Mäntsälä, Naantali, Nakkila, Nivala, Nokia, Nurmijärvi, Orimattila, Orivesi, Oulu, Padasjoki, Paimio, Parainen, Pedersören kunta, Pietarsaari, Pirkkala, Pori, Porvoo, Punkalaidun, Pyhäjoki, Pälkäne, Pöytyä, Raahe, Raasepori, Raisio, Rauma, Riihimäki, Rusko, Saarijärvi, Salo, Sastamala, Seinäjoki, Siilinjärvi, Sipoo, Siuntio, Somero, Suonenjoki, Sysmä, Säkylä, Tampere, Teuva, Turku, Tuusula, Ulvila, Uusikaupunki, Vaasa, Valkeakoski, Vantaa, Varkaus, Vihti, Ylivieska ja Ylöjärvi.

Osalla paikkakunnista 5G-verkon peitto kattaa laajasti keskusta- ja taajama-alueet, mutta toisaalla verkko on edelleen hyvin paikallinen. Oman asuinalueensa tilanteen näkee helpoiten DNA:n 5G-kartasta osoitteessa www.dna.fi/5G. Kartan päivittymisessä on viivettä, minkä vuoksi uusimmat päivitykset eivät ehkä vielä näy.

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA:n 5G-peittokartta: https://www.dna.fi/5G

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:s 5G utvidgades till Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad – befolkningstäckningen överskred 43 procent av finländarna9.7.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

De senaste orterna som anslutits till DNA:s 5G-nät är Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad. Över 43 procent av finländarna bor redan i 5G-nätets område, dvs. nästan 2,4 miljoner människor, på totalt 108 olika orter. Till följd av att 5G blivit allmännare i regionerna har även dess popularitet ökat markant. I juni var två av tre nya smarttelefoner som såldes av DNA redan 5G-telefoner.

DNA's 5G expanded to Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki – population coverage exceeded 43% of Finns9.7.2021 09:55:00 EEST | Press release

The most recent locations connected to DNA's 5G network are Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki. More than 43% of Finns already live in the network area, i.e. nearly 2.4 million people, in a total of 108 locations. With the regional spread of 5G, its popularity has also clearly increased. Of the new smartphones sold by DNA in June, two out of three were already 5G-capable.