DNA:n 5G-peitto kattaa puolet suomalaisista – paikkakuntia jo 114, uusina Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti ja Äänekoski

DNA:n 5G-verkon peittoalue kattaa jo 50 % suomalaisten asuinpaikoista, eli lähes 2,8 miljoonaa ihmistä, yhteensä 114 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti ja Äänekoski. Aluelaajennusten ja parantuneen 5G-laitevalikoiman myötä 5G-palveluiden suosio on edelleen selvässä kasvussa.

Kuva: DNA
  • Auraan 5G-kuuluvuutta on tuotu aluksi Horsmamäen ja Isoniitun väliselle alueelle.
  • Ikaalisissa 5G-peitto kattaa varsin kattavasti Läykkälän ja Sarkkilanjärven kaupunginosat. Peittoalueelle kuuluvat myös osittain Hakumäki ja Karhoinen.
  • Kirkkonummelle 5G-tukiasemia on rakennettu jo useita, ja niiden tarjoama peitto yltää kattavasti junaradan pohjoispuolen asuinalueille Jorvaksen ja Ravalsin välillä.
  • Pertunmaalla 5G-peitto kattaa kunnan kirkonkylän alueen.
  • Vesilahdella 5G-peitto kattaa kunnan kirkonkylän alueen.
  • Äänekoskella rakennettu 5G-peitto kattaa Pukkimäen ja Äänejärven alueet. Lähitulevaisuudessa 5G-alueeseen liittyvät myös kokonaan tai osittain Karhunlähde, Römmi, Likolahti, Markkamäki ja Mustaniemi.

DNA:n 5G-verkkoa rakennetaan kattavasti ympäri Suomea, juuri nyt etenkin pääkaupunkiseudun sekä Lahden, Porin, Porvoon, Seinäjoen, Tampereen, Turun ja Vaasan alueilla.

Itä- ja Pohjois-Suomen osalta 5G-verkkoa rakentaa DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy. Kolmivuotinen rakennusprojekti käynnistyi maaliskuussa ja on edennyt nopeasti. Tämän vuoden aikana Yhteisverkko avaa uusia tukiasemia vielä laajasti Kaakkois-Suomessa ja Pohjois-Suomen hiihtokeskuksissa. Lisäksi verkko on laajentumassa Pieksämäen, Oulun ja Kuopion alueille.

DNA seuraa jatkuvasti mobiiliverkkonsa käyttömääriä ja kapasiteetin riittävyyttä. Statistiikan perusteella verkkoa uudistetaan tarvelähtöisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että vanhoja tukiasemia vaihdetaan uusiin nimenomaan siellä, missä tarve lisänopeuksille tai -kapasiteetille on suurin. Uuden tukiasematekniikan myötä myös 4G-nopeudet ja -käyttökokemus paranevat.

”5G-verkon nopean laajentumisen ja 5G-laitevalikoiman monipuolistuminen näkyvät selvästi 5G:n suosion kasvussa. Elokuussa jo 70 % DNA:n myymistä puhelimista oli 5G-malleja, ja 5G-verkossa siirretyn mobiilidatan osuus on liki nelinkertaistunut kuluvan vuoden aikana”, summaa DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari.

DNA:n 5G-palveluita voi käyttää jo seuraavilla 114 paikkakunnalla:

Akaa, Alajärvi, Asikkala, Askola, Aura, Espoo, Eura, Eurajoki, Forssa, Haapavesi, Hanko, Harjavalta, Hattula, Hausjärvi, Heinola, Helsinki, Hollola, Hyvinkää, Hämeenlinna, Ii, Ikaalinen, Ilmajoki, Isokyrö, Janakkala, Jokioinen, Joroinen, Juupajoki, Jyväskylä, Jämsä, Järvenpää, Kaarina, Kangasala, Kankaanpää, Karkkila, Kaskinen, Kauhava, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Kokemäki, Kokkola, Kouvola, Kristiinankaupunki, Kruunupyy, Kuopio, Kurikka, Kärkölä, Lahti, Laihia, Lapua, Laukaa, Lempäälä, Leppävirta, Lieto, Liminka, Lohja, Loimaa, Masku, Merikarvia, Muhos, Mäntsälä, Naantali, Nakkila, Nivala, Nokia, Nurmijärvi, Orimattila, Orivesi, Oulu, Padasjoki, Paimio, Parainen, Pedersören kunta, Pertunmaa, Pietarsaari, Pirkkala, Pori, Porvoo, Punkalaidun, Pyhäjoki, Pälkäne, Pöytyä, Raahe, Raasepori, Raisio, Rauma, Riihimäki, Rusko, Saarijärvi, Salo, Sastamala, Seinäjoki, Siilinjärvi, Sipoo, Siuntio, Somero, Suonenjoki, Sysmä, Säkylä, Tampere, Teuva, Turku, Tuusula, Ulvila, Uusikaupunki, Vaasa, Valkeakoski, Vantaa, Vesilahti, Varkaus, Vihti, Ylivieska, Ylöjärvi ja Äänekoski.

Osalla paikkakunnista 5G-verkon peitto kattaa laajasti keskusta- ja taajama-alueet, mutta toisaalla verkko on edelleen hyvin paikallinen. Oman asuinalueensa tilanteen näkee helpoiten DNA:n 5G-kartasta osoitteessa www.dna.fi/5G. Kartan päivittymisessä on viivettä, minkä vuoksi uusimmat päivitykset eivät ehkä vielä näy.

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA:n 5G-peittokartta: https://www.dna.fi/5G

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

In August 2021, DNA announced that it is closing its 3G network in Finland, bringing an end to an era of one mobile technology. Few people know that the reason behind Finland being able to abandon old forms of technology and quickly adopt new ones is a special Finnish characteristic that was once made fun of abroad. The jokes have transformed into wonder: how is a small northern country able to do this? The answer can be found in Finland’s long history with mobile and network technology and an exceptional pricing model.

Kun 4G otettiin käyttöön, suomalaisille naureskeltiin maailmalla – DNA:n johtaja kertoo, kuinka nauru muuttui lopulta ihmettelyksi ja miksi Suomi on nyt 5G:n edelläkävijä – ja luopumassa vanhasta teknologiasta15.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

DNA ilmoitti elokuussa 2021 ajavansa 3G-verkkonsa alas Suomessa ja samalla yksi mobiiliteknologian aikakausi tulee päätökseen. Harva kuitenkaan tietää, että syy siihen, miksi Suomessa voidaan luopua vanhasta teknologiasta ja ottaa nopeasti käyttöön uutta, johtuu suomalaisesta erityispiirteestä, jolle aikoinaan maailmalla jopa naureskeltiin. Nyt nauru on muuttunut ihmettelyn aiheeksi: kuinka yksi pieni pohjoinen maa oikein pystyy tuohon? Syyt löytyvät Suomen mobiili- ja verkkoteknologian pitkästä historiasta sekä poikkeuksellisesta hinnoittelumallista.

DNA tutki: tässä ovat suomalaisten suoratoistosuosikit – kaksi selkeästi ylitse muiden9.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Netflix on selkeästi suomalaisten eniten käyttämä maksullinen suoratoistopalvelu, kertoo DNA:n teettämä tutkimus. Maksuttomista palveluista Yle Areenalla on vankka asema, ja se peittoaa suosiossa jopa YouTuben. Suomalaiset ovat myös ahkeria suoratoistopalveluiden tilaajia, sillä viidesosalla on käytössään vähintään kolme maksullista palvelua ilmaisten lisäksi.

DNA's 5G coverage includes half of Finns and 114 towns – the new locations are Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti and Äänekoski8.9.2021 09:30:00 EEST | Press release

The coverage of DNA's 5G network already includes 50% of Finnish residences, i.e. almost 2.8 million people, in a total of 114 different towns. The most recent locations connected to the network are Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti and Äänekoski. With regional expansions and an improved range of 5G devices, the strong growth of the popularity of 5G services continues.