DNA:n asiakasdata paljastaa miten älypuhelimia käytetään Suomessa: Rovaniemi erottuu datankäytön kuninkaana, Jyväskylässä sometetaan suhteellisesti eniten

Rovaniemellä käytetään eniten DNA:n postpaid-puhelinliittymien dataa asiakasta kohden, kertoo mobiilidatan käyttövertailu Suomen suurimmista kaupungeista. Lapin pääkaupungissa keskiverto DNA:n asiakas kulutti heinä–elokuussa yhteensä 62,6 gigatavua mobiilidataa, mikä on yli 60 prosenttia enemmän kuin 25 suurimman kaupungin vertailun hännille sijoittuneessa Salossa.

Kuva: DNA

Rovaniemellä keskivertoasiakkaan datamäärä on huomattavasti korkeampi kuin vertailussa kakkospaikalle sijoittuneella Vantaalla (50,8 Gt) tai kolmannelta sijalta löytyvässä Kokkolassa (50,6 Gt). Pääkaupunkiseudulla Vantaa on DNA:n mobiilidatankäytön määrässä selvästi edellä Helsinkiä (46,1 Gt) ja Espoota (46,4 Gt).

DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen arvioi, että yksi selittävä tekijä rovaniemeläisten kovalle datankäytölle on kaupungin alhainen väestötiheys.

”Rovaniemi on pinta-alallisesti valtava kaupunki, jonka alueella asuu vain noin 8 henkeä neliökilometriä kohden. Isommista kaupungeista siellä on selkeästi pienin väestötiheys – esimerkiksi Helsingissä luku on noin 3 000 asukasta ja Turussa noin 800 asukasta neliökilometriä kohden. Harvaan asutuilla alueilla on matalampi kiinteän laajakaistan saatavuus ja sen myötä myös datankäyttö puhelimen kautta on yleisempää”, Väisänen sanoo.

Suomen 25 suurimmasta kaupungista vähiten DNA:n kännykkäkohtaista mobiilidataa käytettiin Salossa (38,6 Gt), Lahdessa (39,8 Gt) ja Lohjalla (40,3 Gt) heinä–elokuun tilaston perusteella.

Somella korkein suosio Jyväskylässä – Helsingissä musiikki pauhaa

Rovaniemi pitää kärkipaikkaa siirretyn datan liittymäkohtaisessa määrässä niin videosisältöjen kuin myös sosiaalisen median kuluttamisessa. Suhteellisesti sosiaalisen median käyttö on kuitenkin suosituinta Jyväskylässä, jossa peräti 13,2 prosenttia DNA:n keskivertoasiakkaan käyttämästä kokonaisdatamäärästä koostuu some-kanavissa tehdyistä aktiviteeteista. Myös Tampereella (13 %), Helsingissä ja Oulussa (12,4 %) sekä Turussa (12,3 %) sosiaalisen median palvelut vaikuttavat vievän ison osan kännykkäajasta.

Videoiden katselemiseen dataa käytetään suhteellisesti eniten Espoossa (47,9 %) ja Vantaalla (47,6 %), kun taas muissa Suomen suurkaupungeissa näistä lukemista jäädään selvästi. Esimerkiksi Helsingissä vain 43,7 %, Tampereella 43 % ja Turussa 43,8 % DNA:n keskivertoasiakkaan kuluttamasta kokonaisdatasta menee videosisältöihin. Helsingissä kuunnellaan kuitenkin kännykällä musiikkia kaikista eniten sekä absoluuttisesti (0,56 Gt/asiakas) että suhteellisesti (1,2 % mobiilidatan kokonaismäärästä).

”Paljon dataa kuluttavien ihmisten 5G-tarve tulee lähitulevaisuudessa lisääntymään merkittävästi siksi, että hyödyntämämme palvelut vaativat entistä nopeampia ja viiveettömämpiä yhteyksiä. Nämä vaativat valtavien tavumäärien siirtämistä, mikä ei yksinkertaisesti ole mahdollista 5G:tä vanhemmilla teknologioilla. Esimerkiksi suoratoistopalveluissa 5G mahdollistaa entistä tarkemman kuvanlaadun: 4K ja jatkossa 8K toimii pätkimättä. Aiempaa lyhyempi latenssi tekee myös pelaamisesta mielekkäämpää ja antaa edellytykset siinä pärjäämiselle”, Väisänen kertoo.

”On tärkeää huomata, että iso osa 5G:n tulevista hyödyistä voi vielä olla hämärän peitossa. 5G:lle tullaan kyllä löytämään pilvin pimein käyttötarkoituksia, kunhan teknologia on ensin laajasti tarjolla. Tämän puolesta puhuu historia: Netflixin kaltaisia palveluita alkoi syntyä, kun yhteysnopeudet ne mahdollistivat”, Väisänen muistuttaa.

DNA:n 5G-verkon väestöpeitto yltää jo 1,6 miljoonaan ihmiseen, ja verkon ripeä rakentaminen jatkuu läpi talven ympäri Suomea.

Liittymäkohtainen mobiilidatan kulutus kaupungeittain heinä–elokuussa 2020 (Gt)
Kaupunki Yhteensä Video Audio Some Muu
Lohja 40,3 18,7 0,4 3,8 17,4
Lahti 39,8 17,7 0,4 4,6 17,1
Salo 38,6 17,6 0,3 3,9 16,8

*) Mukana DNA:n tilastovertailussa mukana ovat vain postpaid-puhelinliittymät, joiden datansiirron määrää ja käyttötarkoituksia eritellään ajanjaksolla heinä-elokuu 2020. Video-, audio- ja sosiaalisen median kanavissa mukana ovat vain tunnetuimmat toimijat.

Pekka Väisänen, kuluttajaliiketoiminnan johtaja, DNA Oyj, puh. 044 0400 168, pekka.vaisanen@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n koko vuoden ja joulukuun 2020 myydyimmät puhelimet ja älykellot sekä tietokoneet – vuosi oli poikkeuksellinen myös laitteiden myynnin osalta4.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Poikkeuksellinen vuosi näkyi myös laitteiden myynnissä. Laadukkaiden laitteiden sekä yhteyksien merkitys kasvoi vuoden aikana entisestään. DNA:lla 5G-puhelimien myynti kehittyi merkittävästi – joulukuussa niiden osuus oli jo lähes 50 % puhelimien myynnistä. Älykellojen myynti kaksinkertaistui ja kannettavien tietokoneiden lisäksi myös pöytätietokoneiden myynti kasvoi vuoteen 2019 verrattuna.

A significant difference in the amount of data transferred with 5G and 4G, although the use is driven by the same logic — but expert expects this to change30.12.2020 10:15:00 EETPress release

Much has been said about the potential of 5G, but we have not had much evidence of consumers’ actual 5G behaviour until now. DNA’s data comparison* shows how big of a difference there actually is in the amount of transferred data depending on whether the consumer’s internet or mobile subscription has a 3G, 4G or 5G connection.

5G:llä ja 4G:llä siirretyn datan määrissä valtavia eroja, mutta käyttöä ohjaa sama logiikka – asiaan on kuitenkin tulossa muutos, sanoo asiantuntija30.12.2020 10:15:00 EETTiedote

5G:n mahdollisuuksista on puhuttu paljon, mutta kuluttajien toteutuneesta 5G-käyttäytymisestä ei tähän asti ole ollut paljoakaan näyttöä. DNA:n datavertailusta* käy ilmi, kuinka suuria erot siirretyn datan määrässä todellisuudessa ovat sen mukaan, onko netti- tai mobiililiittymän kuluttajalla käytössään 3G-, 4G- vai 5G-yhteys.