DNA:n asiakkaat käyttävät yhä eniten mobiilidataa Euroopassa, kertoo tuore raportti – gigatavun keskimääräinen hinta Euroopan edullisimpia

DNA pysyi myös vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon aikana maailman kärkijoukoissa mobiilidatan käyttömäärissä liittymää kohden, kertoo kansainvälisen tutkimusyhtiö Tefficientin tuore raportti**. Raportista selviää myös, että edellisvuosien tapaan DNA:n asiakkaat käyttivät eniten liittymäkohtaista mobiilidataa Euroopassa. Sen sijaan keskimääräinen gigatavukohtainen datan hinta on Euroopan alhaisimpia.

DNA:n asiakkaat käyttivät vuoden 2022 tammi–kesäkuun aikana liittymää kohden dataa toiseksi eniten koko maailmassa – keskimäärin 43,6 gigatavua kuukaudessa. Kuva: DNA

DNA:n asiakkaat käyttivät vuoden 2022 tammi–kesäkuun aikana liittymää kohden dataa toiseksi eniten koko maailmassa – keskimäärin 43,6 gigatavua kuukaudessa, kun koko vuonna 2021 luku oli 40,6 gigatavua. Samalla DNA:n asiakkaat olivat tuttuun tapaan Euroopan ahkerimpia mobiilidatan käyttäjiä. Koko maailman tilastossa DNA:n edelle kiri kuwaitilainen operaattori Zain.

TOP 5 -lista, koko maailma, gigatavua per liittymä:

1. Zain, Kuwait, 53,4*
  2. DNA, Suomi, 43,6
  3. Zain, Saudi-Arabia, 37,0*
  4. Elisa, Suomi, 36,0
  5. 3, Itävalta, 35,1

*Saatavilla vain koko vuoden 2021 luku.

Tefficient raportoi, että kärkisijoja pitäviä operaattoreita yhdistää mahdollisuus rajattomiin datan siirtomääriin ja 5G-palveluiden kattava tarjonta. DNA aloitti ensimmäisten 5G-palveluiden tarjonnan jo loppuvuodesta 2019. Mobiilidatan käyttömäärän kasvunopeus onkin ollut huimaa, sillä liittymäkohtainen datamäärä on liki kaksinkertaistunut vain kolmessa vuodessa – vuoden 2019 ensimmäisellä puoliskolla mobiilidataa käytettiin vain 23,5 gigatavua per liittymä.

Vuoden 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon päättyessä DNA:n 5G-verkko tavoitti laskennallisesti jo noin 70 % suomalaisista heidän asuinpaikkansa perusteella, mikä tarkoittaa yli 3,8 miljoonaa ihmistä 163 kunnan alueella.

”Puhelimiin tarkoitetuissa 5G-liittymissä siirretyn datan määrät ovat kymmeniä prosentteja 4G-liittymiä korkeammalla ja kodin laajakaistana käytettävissä mobiililiittymissä ero on jopa satoja prosentteja. Asiakkaamme ovat myös huomanneet, että vakaan mobiiliverkon yli on mahdollista toteuttaa koko kodin nettiyhteys. Uskomme datankäytön kasvun jatkuvan entisestään 5G:n yleistymisen myötä”, sanoo DNA:n radioverkoista vastaava johtaja Jarkko Laari.

5G parantaa mobiiliverkon energiatehokkuutta

Tefficientin raportista selviää myös, että DNA:n asiakkaat nauttivat erittäin edullisista gigatavuista koko maailman mittapuulla. Pohjoismaisista operaattoreista juuri DNA:n asiakkaat maksavat keskimäärin vähiten jokaisesta käyttämästään gigatavusta –, toiseksi vähiten koko Euroopassa. Kasvavat datamäärät asettavat operaattorit kuitenkin tiukan paikkaan ilmastotavoitteiden ja käsillä olevan Euroopan-laajuisen energiakriisin edessä. Miten vastata datan kasvavaan tarpeeseen ja samalla pitää energiankulutus aisoissa?

5G-tekniikalla on yhä suurempi rooli mobiiliverkon gigatavukohtaisen energiankulutuksen vähentämisessä. Jo lyhyellä aikavälillä 5G-verkon laajentuminen vähentää painetta kasvattaa 4G-verkon kapasiteettia, mikä auttaa energiankulutuksen ja päästöjen kaitsemisessa, sillä 5G-verkossa samalla energiamäärällä voidaan välittää merkittävästi enemmän dataa kuin 4G-verkossa. Pitkällä aikavälillä yhä suurempi osa mobiilidatasta tulee siirtymään 5G-verkossa. Radioverkkojohtaja Jarkko Laari kertoo, että DNA:n verkossa datavolyymi jatkaa vahvaa kasvuaan ja samalla keskimääräinen datanopeus paranee 5G-verkkopäivityksen ansiosta. Toisaalta mobiiliverkon energiankulutus on kasvanut vain nimellisesti. Näin ollen energiankulutus gigatavua kohden on laskenut selvästi.

”Meille on tärkeää vastata ihmisten kasvavaan datatarpeeseen, mutta pitää samalla energiankulutus minimissä. 5G-tekniikan myötä mobiiliverkon energiatehokkuus paranee merkittävästi. Lisäksi 5G-verkon käyttöönotto mahdollistaa 3G-tekniikasta luopumisen vuoden 2023 jälkeen ja resurssien uudelleen sijoittamisen tehokkaampiin teknologioihin”, Laari kuvailee.

**Lähde: Tefficientin raportti, Tefficient Industry Analysis #2 2022. DNA sponsoroi raportin tekemistä. Tefficient on itsenäinen kansainvälinen tietoliikennealan analyysi-, vertailu- ja konsulttiyritys, jonka raportit ovat ladattavissa osoitteessa: https://tefficient.com/mobile-data-operators-1h-2022/

Jarkko Laari, johtaja, radioverkot, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

Lisätietoja DNA:n 5G-verkosta: www.dna.fi/5G

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n ja Telian 5G-verkon rakentaminen alkaa Loviisassa ja Pyhtäällä – entistä paremmat yhteydet helpottavat arkea monella tavalla4.10.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko aloittaa kattavan 5G-verkon rakentamisen Loviisassa ja Pyhtäällä maanantaina 10. lokakuuta. Nopeamman 5G-verkon rakentamisen myötä myös 4G-yhteydet paranevat alueella. Paremmille yhteyksille on tarvetta, sillä mobiilidatan käyttö on moninkertaistunut Suomessa viime vuosina.

DNA:n myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet syyskuussa 2022 – OnePlus nappasi kärkisijan ensimmäistä kertaa DNA:n myydyimpien puhelinten listalla3.10.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

OnePlus nousi syyskuussa ensimmäistä kertaa DNA:n myydyimmäksi puhelimeksi, vaikka Apple ja Samsung veivät suurimman osan listasijoista. Apple kuitenkin dominoi DNA:n syyskuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listaa peräti kahdeksalla laitteella. SIM-korttipaikalla varustetut tietokoneet ovat nostaneet suosiotaan kolmannella vuosineljänneksellä myydyimpien tietokoneiden listalla.

Five tips for a smart-device-free day – “It’s a good idea to stop for a day and think about your relationship with that device”28.9.2022 08:10:00 EEST | Press release

This coming Sunday, October 2nd, will be a Disconnect Day in Finland. The Disconnect Day is a theme day organised by DNA that focuses on the importance of spending time together face to face and encourages everyone who can to deliberately put their devices aside. The Disconnect Day is inspired by a survey that found that Finns generally want to reduce the time they spend on smart devices. Five families tested the Disconnect Day concept in advance and found it has significant positive effects, such as a greater sense of restfulness.

Viisi vinkkiä älylaitteettoman päivän viettoon – “On hyvä edes päiväksi pysähtyä miettimään omaa suhdetta siihen laitteeseen”28.9.2022 08:10:00 EEST | Tiedote

Tulevana sunnuntaina 2. lokakuuta vietetään Suomessa Älyvapaapäivää. Kyseessä on läsnäolon merkitystä korostava DNA:n toteuttama teemapäivä, joka kannustaa kaikkia mahdollisuuksiensa mukaan laittamaan älylaitteet kyseisenä päivänä tarkoituksellisesti sivuun. Taustalla on tutkimuksesta ilmennyt suomalaisten tahtotila vähentää älylaitteilla käytettyä aikaa. Viisi perhettä testasi Älyvapaapäivän viettoa ennakkoon ja havaitsi siinä keskeisiä positiivisia vaikutuksia, kuten levollinen olotila.

Smart devices and networks are needed to make everyday life as easy and straightforward as possible. On the other hand, the amount of time we spend on smart devices and the effects of excessive use have been the subject of a long and protracted public conversation. DNA has studied people’s attitudes towards the use of smart devices and found that as much as 44 per cent of Finns feel that they spend too much time on their devices. To give us all a good reason to focus on what is in front of us instead of on our smart devices at least once a year, DNA is encouraging everyone who can to take a Disconnect Day on the 2nd of October and deliberately put their devices aside.