DNA:n kesäkuun 2021 myydyimmät puhelimet ja älykellot sekä tietokoneet – arkea helpottavat ja laadukkaat laiteratkaisut kiinnostavat kuluttajia

DNA:n kesäkuun myydyimpien puhelinten- ja älykellojen listalla 5G-laitteiden ja eSIM-kellomallien suosio jatkui: kaksi kolmasosaa puhelimista oli 5G-mallisia, ja myydyin älykello oli eSIM-kellomalli. Lisäksi kuluttajia kiinnostaa nyt tietokoneiden erilaiset käyttöjärjestelmät.

Uusien laitteiden ostajat seuraavat tarkasti testejä ja arvosteluja lähipiirin käyttökokemuksien lisäksi. DNA:n myydyimmäksi laitteeksi jo huhtikuussa kivunnut Samsung Galaxy A21s jatkoi kesäkuun listan kärkipaikalla. Kesäkuun suosituimmat 5G-puhelimet olivat Samsung Galaxy A52 5G ja Apple iPhone 12 5G. Xiaomi Redmi Note 9T 5G:n saaman Tekniikan Maailman -testivoiton (TM 10/2021) vaikutus laitteen kysyntään näkyi kesäkuun listasijoituksessa.

”Kesäkuun myydyimpien puhelimien lista osoittaa jälleen, että kuluttajat haluavat satsata laadukkaisiin puhelimiin. Kesällä laadukkaille puhelimille on entistä enemmän tarvetta, sillä puhelimen rooli nousee kesäaikana puhelimien toimiessa matkoilla yhteydenpitovälineen lisäksi esimerkiksi karttana, kamerana, lompakkona, matkalippuna ja musiikkisoittimena. Jotta puhelin kestää aktiivista käyttöä helteelläkin, suosittelen sen säilyttämistä ja käyttämistä varjossa. Myös varavirtalähdettä kannattaa kantaa mukana, jotta puhelin tarvittaessa käyttövalmiina”, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

DNA:n kesäkuun myydyimpien älykellojen- ja aktiivisuusrannekkeiden listan TOP 5 joukossa oli kaksi eSIM-kellomallia. Kyseiset kellomallit yhdessä DNA Multi-SIM -lisäpalvelun kanssa mahdollistavat esimerkiksi soittamisen ja kartan käytön kellon avulla, vaikka puhelin ei kulkisikaan mukana. Uusien tuotejulkistusten myötä myös mobiiliyhteydellisten kellojen valikoima laajenee entisestään loppukesän aikana. Kesäkuun listalla on myös lähes yhtä tasaisesti niin älykelloja kuin aktivisuusrannekkeitakin. DNA tulee jatkossakin huomioimaan erilaiset käyttäjätarpeet monipuolisessa valikoimassaan.

DNA:n huhti–kesäkuun myydyimpien tietokoneiden listalla Applen MacBook-tuoteperheen tietokoneiden suosio jatkui. Uudet MacBook Air 13’’ (sijalla 1) ja MacBook Pro 13’’ (sijalla 7) ovat selvästi vakiinnuttaneet paikkansa DNA:n myydyimpien tietokoneiden listalla. Myös Chromebook-käyttöjärjestelmällisten tietokoneiden suosio jatkui edelleen, sillä listalle nousi aikaisempia kuukausia enemmän kyseisen käyttöjärjestelmän laitteita.

”Tulevina kuukausina markkinoille ennakoidaan tulevan useita uusia laitemalleja. Esimerkiksi uusien 5G-tietokonemallien avulla työskentely tulee olemaan entistä mutkattomampaa ajasta ja paikasta riippumatta. Laitemyynti tulee painottumaan lähikuukausina uusiin ratkaisuihin, jotka helpottavat arkea, kuten 5G-tietokoneisiin ja -puhelimiin ja mobiiliyhteyksillä varustettuihin älykelloihin sekä pelaamiseen käytettäviin tehokkaisiin tietokoneisiin. DNA:n asiantuntijat auttavat oikeanlaisien tuotteiden ja palveluiden valinnassa”, Aavikko lisää.

DNA:n myydyimmät puhelimet kesäkuussa 2021

1. (1.) Samsung Galaxy A21s
2. (2.) Samsung Galaxy A52 5G *)
3. (3.) Apple iPhone 11
4. (5.) Apple iPhone 12 5G *)
5. (4.) Samsung Galaxy A32 5G *)
6. (6.) OnePlus Nord N100
7. (7.) Samsung Galaxy A42 5G *)
8. (-) Xiaomi Redmi 9C NFC
9. (-) Xiaomi Redmi Note 9T 5G *)
10. (-) Apple iPhone SE (2. sukupolvi)
11. (-) Xiaomi Redmi Note 10 5G *)
12. (11.) Apple iPhone 12 Pro Max 5G *)
13. (8.) OnePlus Nord N10 5G *)
14. (12.) Apple iPhone 12 Pro 5G *)
15. (14.) Apple iPhone 12 mini 5G *)

Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.
*) 5G-puhelin

DNA:n myydyimmät älykellot ja aktiivisuusrannekkeet kesäkuussa 2021

1. (3.) Samsung Galaxy Watch Active2
2. (4.) Apple Watch Series 6 GPS
3. (-) Honor Band 5 *)
4. (1.) Honor Band 6 *)
5. (2.) Apple Watch 6 GPS + Cellular
6. (8.) Apple Watch SE GPS
7. (9.) Huawei Watch GT 2
8. (5.) Apple Watch SE GPS + Cellular
9. (-) Samsung Galaxy Watch 3
10. (6.) Samsung Galaxy Fit2 *)
11. (7.) Huawei Watch Fit *)
12. (-) Huawei Band 4 Pro *)
13. (11.) Apple Watch Series 3 GPS
14. (14.) Honor Watch GS Pro
15. (13.) OnePlus Watch

Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.
*) Aktiivisuusranneke

DNA:n myydyimmät tietokoneet huhti–kesäkuussa 2021

1. MacBook Air 13'' (2020) (MacOS)
2. Lenovo YOGA S7 14'' (Windows)
3. ASUS VivoBook 14 14'' (Windows)
4. Acer Chromebook 315 15” (Chromebook)
5. ASUS Chromebook 15,6” (Chromebook)
6. ASUS VivoBook 15 15.6'' (Windows)
7. MacBook Pro 13'' (2020) (MacOS)
8. Lenovo IdeaPad 3 14’’ (Windows)
9. Asus ROG Strix, pöytäkone (Windows)
10. Lenovo Chromebook 14'' (Chromebook)
11. Lenovo Flex 5 14'' (Windows)
12. Acer Nitro 5 15,6'' (Windows)
13. Asus Zenbook 14 14'' (Windows)
14. Lenovo Ideapad Gaming 3 15,6'' (Windows)
15. Asus ROG Strix G17 17,3'' (Windows)

DNA julkaisee myydyimmät puhelimet ja älykellot -seurannan kuukausittain, aina kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä. Lisäksi DNA julkaisee myydyimmät tietokoneet -seurannan jokaisen kvartaalin lopussa samassa yhteydessä. Tiedot perustuvat DNA:n eri myyntikanavissa kerättäviin myyntilukuihin. Aiempien kuukausien myyntitilastot löytyvät osoitteesta https://corporate.dna.fi/media/myyntitilastot

Toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2019 oli 942 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:s 5G utvidgades till Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad – befolkningstäckningen överskred 43 procent av finländarna9.7.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

De senaste orterna som anslutits till DNA:s 5G-nät är Asikkala, Sastmola, Raseborg och Nystad. Över 43 procent av finländarna bor redan i 5G-nätets område, dvs. nästan 2,4 miljoner människor, på totalt 108 olika orter. Till följd av att 5G blivit allmännare i regionerna har även dess popularitet ökat markant. I juni var två av tre nya smarttelefoner som såldes av DNA redan 5G-telefoner.

DNA's 5G expanded to Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki – population coverage exceeded 43% of Finns9.7.2021 09:55:00 EEST | Press release

The most recent locations connected to DNA's 5G network are Asikkala, Merikarvia, Raseborg and Uusikaupunki. More than 43% of Finns already live in the network area, i.e. nearly 2.4 million people, in a total of 108 locations. With the regional spread of 5G, its popularity has also clearly increased. Of the new smartphones sold by DNA in June, two out of three were already 5G-capable.

DNA:n 5G laajeni Asikkalaan, Merikarvialle, Raaseporiin ja Uuteenkaupunkiin – väestöpeitto ylitti 43 % suomalaisista9.7.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

Tuoreimmat DNA:n 5G-verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Asikkala, Merikarvia, Raasepori ja Uusikaupunki. Verkon alueella asuu jo yli 43 % suomalaisista, eli lähes 2,4 miljoonaa ihmistä, yhteensä 108 eri paikkakunnalla. 5G:n alueellisen yleistymisen myötä myös sen suosio on selvästi kasvanut. Kesäkuussa DNA:n myymistä uusista älypuhelimista jo kaksi kolmesta oli 5G-kykyisiä.

Onko 9%&GR turvallinen salasana? DNA:n tietoturva-asiantuntija muistuttaa hyvän salasanan rakenteesta – ja kertoo miten turvaat omat tiedostosi6.7.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Yleinen harhakäsitys on, että salasanan pitäisi näyttää kryptiseltä, jotta se suojaisi. DNA:n tietoturva-asiantuntijan mukaan käsitys on vanhentunut, sillä uudet menetelmät pystyvät purkamaan lyhyitä salasanoja helposti, vaikka ne sisältäisivät erikoismerkkejä epämääräisessä järjestyksessä.