DNA:n kupariverkon palvelut päättyvät Länsi-Suomessa vuoden 2022 aikana – tässä aluekohtainen aikataulu

DNA:n jäljellä oleva kupariverkko korvataan nykyaikaisilla verkkoratkaisuilla vuoteen 2025 mennessä. Kupariverkon purkaminen aloitetaan Länsi-Suomen alueella, missä vanhaan tekniikkaan pohjaavat palvelut irtisanotaan ja korvataan jo vuoden 2022 aikana.

Kuvassa tilaajakupariverkon vanha ristikytkentä. Kuva: Hannu Peltola / DNA

”Kupariverkko on palvellut televiestintää yli 160 vuotta, aina lennättimen käyttöönotosta lähtien. Nykyteknologialla on toteutettavissa parempia tiedonsiirron väyliä, joko radiotekniikalla, kaapeliverkolla tai optisilla kaapeleilla”, summaa DNA:n liityntäverkoista ja laitetiloista vastaava johtaja Mikko Kannisto.

Kupariverkkoa käytetään pääasiassa lankapuhelinyhteyksien ja vanhan laajakaistatekniikan (xDSL), eli korkeintaan muutaman kymmenen megan yhteyksien ylläpitämiseen. Sitä ei tule siis sekoittaa nykyaikaisiin kaapeli- tai kuituratkaisuihin. Muutosprojektin aikana DNA:n kupariverkon asiakkaat ohjataan korvaavien palveluiden piiriin ja lopulta varsinaisesta kupariverkosta luovutaan.

Muutostyöt koskettavat niitä kuntia, joissa DNA:lla on kupariverkkopohjaisia palveluja. Kun alueilla ei enää ole asiakkaita kupariverkon piirissä, DNA purkaa tarpeettomat laitetilat ja laitteistot, jotka kierrätetään elektroniikkaromuna uusiokäyttöön.

DNA tiedotti kupariverkkojen purkamisesta laajemmin jo toukokuussa 2021.

Kuparipohjaisten palveluiden päättyminen Länsi-Suomessa vuonna 2022:

Aikaisintaan helmikuun 2022 lopussa

• Raisio

Aikaisintaan huhtikuun 2022 lopussa

• Askainen (Masku)
  • Eura
  • Eurajoki
  • Kiukainen (Eura)
  • Lappi (Rauma)
  • Lemu (Masku)
  • Masku
  • Merimasku (Naantali)
  • Pyhäranta
  • Rusko
  • Säkylä
  • Vehmaa

Aikaisintaan kesäkuun 2022 lopussa

• Mynämäki
  • Naantali (Merimasku jo aiemmin)
  • Nousiainen

Aikaisintaan elokuun 2022 lopussa

• Rauma (Askainen ja Lappi jo aiemmin)

DNA lähestyy kaikkia kupariverkkoasiakkaitaan kirjeitse 6–12 kuukautta ennen kuparipohjaisten palveluiden irtisanomista ja tarjoaa päättyvien palveluiden tilalle korvaavia palveluita.

Lisätietoa medialle:

Mikko Kannisto, johtaja, liityntäverkot ja laitetilat, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi

Lisätietoa kupariverkon purkamisesta: www.dna.fi/tuki-kupariverkon-purkaminen

Kuvassa tilaajakupariverkon vanha ristikytkentä. Kuva: Hannu Peltola / DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

In August 2021, DNA announced that it is closing its 3G network in Finland, bringing an end to an era of one mobile technology. Few people know that the reason behind Finland being able to abandon old forms of technology and quickly adopt new ones is a special Finnish characteristic that was once made fun of abroad. The jokes have transformed into wonder: how is a small northern country able to do this? The answer can be found in Finland’s long history with mobile and network technology and an exceptional pricing model.

Kun 4G otettiin käyttöön, suomalaisille naureskeltiin maailmalla – DNA:n johtaja kertoo, kuinka nauru muuttui lopulta ihmettelyksi ja miksi Suomi on nyt 5G:n edelläkävijä – ja luopumassa vanhasta teknologiasta15.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

DNA ilmoitti elokuussa 2021 ajavansa 3G-verkkonsa alas Suomessa ja samalla yksi mobiiliteknologian aikakausi tulee päätökseen. Harva kuitenkaan tietää, että syy siihen, miksi Suomessa voidaan luopua vanhasta teknologiasta ja ottaa nopeasti käyttöön uutta, johtuu suomalaisesta erityispiirteestä, jolle aikoinaan maailmalla jopa naureskeltiin. Nyt nauru on muuttunut ihmettelyn aiheeksi: kuinka yksi pieni pohjoinen maa oikein pystyy tuohon? Syyt löytyvät Suomen mobiili- ja verkkoteknologian pitkästä historiasta sekä poikkeuksellisesta hinnoittelumallista.

DNA tutki: tässä ovat suomalaisten suoratoistosuosikit – kaksi selkeästi ylitse muiden9.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Netflix on selkeästi suomalaisten eniten käyttämä maksullinen suoratoistopalvelu, kertoo DNA:n teettämä tutkimus. Maksuttomista palveluista Yle Areenalla on vankka asema, ja se peittoaa suosiossa jopa YouTuben. Suomalaiset ovat myös ahkeria suoratoistopalveluiden tilaajia, sillä viidesosalla on käytössään vähintään kolme maksullista palvelua ilmaisten lisäksi.

DNA's 5G coverage includes half of Finns and 114 towns – the new locations are Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti and Äänekoski8.9.2021 09:30:00 EEST | Press release

The coverage of DNA's 5G network already includes 50% of Finnish residences, i.e. almost 2.8 million people, in a total of 114 different towns. The most recent locations connected to the network are Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti and Äänekoski. With regional expansions and an improved range of 5G devices, the strong growth of the popularity of 5G services continues.

DNA:n 5G-peitto kattaa puolet suomalaisista – paikkakuntia jo 114, uusina Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti ja Äänekoski8.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon peittoalue kattaa jo 50 % suomalaisten asuinpaikoista, eli lähes 2,8 miljoonaa ihmistä, yhteensä 114 eri paikkakunnalla. Tuoreimmat verkkoon liitetyt paikkakunnat ovat Aura, Ikaalinen, Kirkkonummi, Pertunmaa, Vesilahti ja Äänekoski. Aluelaajennusten ja parantuneen 5G-laitevalikoiman myötä 5G-palveluiden suosio on edelleen selvässä kasvussa.