DNA:n kupariverkon palvelut päättyvät Satakunnassa vuoden 2023 aikana – tässä kuntakohtainen aikataulu

DNA:n jäljellä oleva kupariverkko korvataan nykyaikaisilla verkkoratkaisuilla vuoteen 2025 mennessä. Kupariverkon purkaminen on aloitettu Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa Rauman, Euran ja Säkylän alueilla jo kuluvan vuoden aikana. Vuonna 2023 purkutyöt jatkuvat Satakunnassa aiempaa laajemmin. Vanhan tekniikan palveluiden tilalle tullaan tarjoamaan modernit yhteydet.

DNA korvaa koko jäljellä olevan kupariverkkonsa nykyaikaisilla verkkoratkaisuilla vuoteen 2025 mennessä. Kuvassa tilaajakupariverkon vanha ristikytkentä. Kuva: Hannu Peltola / DNA

”On hyvä muistaa, että kupariverkko on palvellut televiestintää yli 160 vuotta, aina lennättimen käyttöönotosta lähtien. Nykyteknologia mahdollistaa merkittävästi parempia tiedonsiirron väyliä radio-, kaapeli- tai kuituverkoissa”, summaa DNA:n liityntäverkoista ja laitetiloista vastaava johtaja Mikko Kannisto.

Kupariverkkoa käytetään pääasiassa lankapuhelinyhteyksien ja vanhan laajakaistatekniikan (xDSL), eli korkeintaan muutaman kymmenen megan yhteysnopeuksien ylläpitämiseen. Sitä ei tule siis sekoittaa nykyaikaisiin kaapeli- tai kuituratkaisuihin. Muutosprojektin aikana DNA:n kupariverkon asiakkaat ohjataan korvaavien palveluiden piiriin ja lopulta varsinaisesta kupariverkosta luovutaan.

"Tänä vuonna aloitetut purkutyöt Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa ovat sujuneet hienosti. Vaikka kupariasiakkaita on jäljellä hyvin vähän, olemme havainneet, että kupariyhteyksiä on käytetty Suomessa vuosikymmenten mittaan varsin luovasti. Esimerkiksi erään paikkakunnan kirkonkellojen ohjausjärjestelmä toimi lankapuhelinliittymän kautta, mutta saatiin helposti korvattua nykyaikaisella ratkaisulla. Tämän voisi sanoa olleen sellainen 1900-lukulainen IoT-ratkaisu", Kannisto toteaa pilke silmäkulmassaan.

Kaikkiaan muutostyöt koskettavat niitä kuntia Suomessa, joissa DNA:lla on kupariverkkopohjaisia palveluja. Kun alueilla ei enää ole asiakkaita kupariverkon piirissä, DNA purkaa tarpeettomat laitetilat ja laitteistot, jotka kierrätetään elektroniikkaromuna uusiokäyttöön. DNA tiedotti kupariverkkojen purkamisesta laajemmin jo toukokuussa 2021.

Kuparipohjaisten palveluiden päättyminen Satakunnassa

Aikaisintaan maaliskuun 2023 lopussa:

• Harjavalta
  • Honkajoki
  • Huittinen
  • Kankaanpää
  • Karvia
  • Kokemäki
  • Kullaa
  • Nakkila
  • Noormarkku
  • Ulvila

Aikaisintaan kesäkuun 2023 lopussa:

• Porin postinumeroalueet 28500, 28540, 28560, 28600, 28660, 28760, 28800, 28840 ja 28900

Aikaisintaan lokakuun 2023 lopussa

• Porin postinumeroalueet 28100, 28130, 28190, 28200, 28220, 28370 ja 28430

DNA lähestyy kaikkia kupariverkkoasiakkaitaan kirjeitse 6–12 kuukautta ennen kuparipohjaisten palveluiden irtisanomista ja tarjoaa päättyvien palveluiden tilalle korvaavia palveluita.

Lisätietoa medialle:

Mikko Kannisto, johtaja, liityntäverkot ja laitetilat, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi

Lisätietoa kupariverkon purkamisesta: www.dna.fi/tuki-kupariverkon-purkaminen

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tutkimus: Näistä verkkouhista suomalaiset ovat huolissaan2.12.2022 11:20:00 EET | Tiedote

Tietoturvauhat kuten verkkopankkitunnuksia kalastelevat huijaukset ja identiteettivarkaudet ovat tulleet jäädäkseen. DNA:n Digitaaliset elämäntavat 2022 -tutkimuksessa nousivat esiin suomalaisten pelot erityisesti henkilötietojen menetyksestä, identiteettivarkauksista ja pankkitilin hakkeroinnista. Myös maksukorttitietojen vuotaminen, arkaluontoisen datan katoaminen sekä virukset ja haittaohjelmat huolestuttivat ihmisiä.

DNA:n myydyimmät puhelimet ja älykellot marraskuussa 2022 – OnePlus nousi toistamiseen DNA:n myydyimpien puhelinten listan kärkeen1.12.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Black Friday -tarjoukset näkyivät selkeästi DNA:n marraskuun myydyimpien puhelinten ja älykellojen listoilla. OnePlus ylsi myydyimpien puhelinten listalle kolmella laitteella napaten listan ykkössijan toistamiseen tänä vuonna. Samsung Galaxy Watch4 kipusi puolestaan marraskuun myydyimpien älykellojen ja aktiivisuusrannekkeiden listan kärkeen.

Ikäihmiset entistä paremmin mukana digitaalisessa yhteiskunnassa30.11.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Seniorikansalaiset ovat kiinnostuneita uusista digitaalisista laitteista ja palveluista, ja he kokevat niiden omaksumisen helpoksi, selviää DNA:n teettämästä Digitaalinen yhdenvertaisuus -tutkimuksesta. Sama havainto on tehty Vanhustyön keskusliitossa (VTKL) ja sen verkoston järjestöissä, kuten Enter ry:ssä. DNA tekee VTKL:n kanssa yhteistyötä ikäihmisten digitaitojen parantamiseksi. Digiosaaminen kulkee käsikynkässä kiinnostuksen kanssa: osaaminen on parempi, jos opetteluun löytyy kiinnostusta. Digilaitteisiin välinpitämättömästi suhtautuvien ikäihmisten kiinnostus voikin herätä esimerkiksi harrastuksen kautta.