DNA:n kupariverkon palvelut päättyvät Satakunnassa vuoden 2023 aikana – tässä kuntakohtainen aikataulu

DNA:n jäljellä oleva kupariverkko korvataan nykyaikaisilla verkkoratkaisuilla vuoteen 2025 mennessä. Kupariverkon purkaminen on aloitettu Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa Rauman, Euran ja Säkylän alueilla jo kuluvan vuoden aikana. Vuonna 2023 purkutyöt jatkuvat Satakunnassa aiempaa laajemmin. Vanhan tekniikan palveluiden tilalle tullaan tarjoamaan modernit yhteydet.

DNA korvaa koko jäljellä olevan kupariverkkonsa nykyaikaisilla verkkoratkaisuilla vuoteen 2025 mennessä. Kuvassa tilaajakupariverkon vanha ristikytkentä. Kuva: Hannu Peltola / DNA

”On hyvä muistaa, että kupariverkko on palvellut televiestintää yli 160 vuotta, aina lennättimen käyttöönotosta lähtien. Nykyteknologia mahdollistaa merkittävästi parempia tiedonsiirron väyliä radio-, kaapeli- tai kuituverkoissa”, summaa DNA:n liityntäverkoista ja laitetiloista vastaava johtaja Mikko Kannisto.

Kupariverkkoa käytetään pääasiassa lankapuhelinyhteyksien ja vanhan laajakaistatekniikan (xDSL), eli korkeintaan muutaman kymmenen megan yhteysnopeuksien ylläpitämiseen. Sitä ei tule siis sekoittaa nykyaikaisiin kaapeli- tai kuituratkaisuihin. Muutosprojektin aikana DNA:n kupariverkon asiakkaat ohjataan korvaavien palveluiden piiriin ja lopulta varsinaisesta kupariverkosta luovutaan.

"Tänä vuonna aloitetut purkutyöt Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa ovat sujuneet hienosti. Vaikka kupariasiakkaita on jäljellä hyvin vähän, olemme havainneet, että kupariyhteyksiä on käytetty Suomessa vuosikymmenten mittaan varsin luovasti. Esimerkiksi erään paikkakunnan kirkonkellojen ohjausjärjestelmä toimi lankapuhelinliittymän kautta, mutta saatiin helposti korvattua nykyaikaisella ratkaisulla. Tämän voisi sanoa olleen sellainen 1900-lukulainen IoT-ratkaisu", Kannisto toteaa pilke silmäkulmassaan.

Kaikkiaan muutostyöt koskettavat niitä kuntia Suomessa, joissa DNA:lla on kupariverkkopohjaisia palveluja. Kun alueilla ei enää ole asiakkaita kupariverkon piirissä, DNA purkaa tarpeettomat laitetilat ja laitteistot, jotka kierrätetään elektroniikkaromuna uusiokäyttöön. DNA tiedotti kupariverkkojen purkamisesta laajemmin jo toukokuussa 2021.

Kuparipohjaisten palveluiden päättyminen Satakunnassa

Aikaisintaan maaliskuun 2023 lopussa:

• Harjavalta
  • Honkajoki
  • Huittinen
  • Kankaanpää
  • Karvia
  • Kokemäki
  • Kullaa
  • Nakkila
  • Noormarkku
  • Ulvila

Aikaisintaan kesäkuun 2023 lopussa:

• Porin postinumeroalueet 28500, 28540, 28560, 28600, 28660, 28760, 28800, 28840 ja 28900

Aikaisintaan lokakuun 2023 lopussa

• Porin postinumeroalueet 28100, 28130, 28190, 28200, 28220, 28370 ja 28430

DNA lähestyy kaikkia kupariverkkoasiakkaitaan kirjeitse 6–12 kuukautta ennen kuparipohjaisten palveluiden irtisanomista ja tarjoaa päättyvien palveluiden tilalle korvaavia palveluita.

Lisätietoa medialle:

Mikko Kannisto, johtaja, liityntäverkot ja laitetilat, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi

Lisätietoa kupariverkon purkamisesta: www.dna.fi/tuki-kupariverkon-purkaminen

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Five tips for a smart-device-free day – “It’s a good idea to stop for a day and think about your relationship with that device”28.9.2022 08:10:00 EEST | Press release

This coming Sunday, October 2nd, will be a Disconnect Day in Finland. The Disconnect Day is a theme day organised by DNA that focuses on the importance of spending time together face to face and encourages everyone who can to deliberately put their devices aside. The Disconnect Day is inspired by a survey that found that Finns generally want to reduce the time they spend on smart devices. Five families tested the Disconnect Day concept in advance and found it has significant positive effects, such as a greater sense of restfulness.

Viisi vinkkiä älylaitteettoman päivän viettoon – “On hyvä edes päiväksi pysähtyä miettimään omaa suhdetta siihen laitteeseen”28.9.2022 08:10:00 EEST | Tiedote

Tulevana sunnuntaina 2. lokakuuta vietetään Suomessa Älyvapaapäivää. Kyseessä on läsnäolon merkitystä korostava DNA:n toteuttama teemapäivä, joka kannustaa kaikkia mahdollisuuksiensa mukaan laittamaan älylaitteet kyseisenä päivänä tarkoituksellisesti sivuun. Taustalla on tutkimuksesta ilmennyt suomalaisten tahtotila vähentää älylaitteilla käytettyä aikaa. Viisi perhettä testasi Älyvapaapäivän viettoa ennakkoon ja havaitsi siinä keskeisiä positiivisia vaikutuksia, kuten levollinen olotila.

Smart devices and networks are needed to make everyday life as easy and straightforward as possible. On the other hand, the amount of time we spend on smart devices and the effects of excessive use have been the subject of a long and protracted public conversation. DNA has studied people’s attitudes towards the use of smart devices and found that as much as 44 per cent of Finns feel that they spend too much time on their devices. To give us all a good reason to focus on what is in front of us instead of on our smart devices at least once a year, DNA is encouraging everyone who can to take a Disconnect Day on the 2nd of October and deliberately put their devices aside.

Tutkitusti lähes puolet suomalaisista kokee käyttävänsä liikaa aikaa älylaitteilla – Älyvapaapäivä kannustaa keskittymään läsnäoloon16.9.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

Älylaitteita ja verkkoja tarvitaan, jotta arki olisi mutkatonta ja sujuvaa. Toisaalta älylaitteilla vietettävän ajan määrästä ja liiallisen käytön vaikutuksista on käyty jo paljon keskustelua. DNA tutki älylaitteiden käyttöön liittyviä asenteita, ja peräti 44 prosenttia suomalaisista kokee viettävänsä liikaa aikaa laitteiden äärellä. Jotta älylaitteettomaan läsnäoloon olisi ainakin kerran vuodessa hyvä syy, DNA kannustaa kaikkia, joille se on mahdollista, viettämään 2.10. Älyvapaapäivää ja laittamaan tarkoituksellisesti laitteet sivuun.

DNA to try fully location-independent recruitment – personnel will also be allowed to work abroad for four weeks15.9.2022 07:00:00 EEST | Press release

DNA is taking another step towards more freedom the company is experimenting in the technology and IT departments with a recruitment and working model that is completely independent of the location in Finland. Additionally, the possibility of working from abroad will be extended to four weeks. The reforms are based on DNA’s new employer promise to be a human and one-of-a-kind workplace for all DNA employees.