DNA:n matkapuhelinverkon huippunopeus 600 megabittiin sekunnissa

DNA on päivittänyt 4G-matkapuhelinverkkoonsa teoreettisen 600 megabittiin sekunnissa (Mbit/s) maksiminopeuden ensimmäisenä Suomessa. Huippunopeutta tukevia päätelaitteita odotetaan markkinoille tämän vuoden aikana. Käytännön nopeustestit suoritettiin Siuntion Karubyssä.

Siuntiossa Karubyn kylässä sijaitseva tukiasema hyödyntää uutta kolmen taajuuden LTE-, 256 QAM- ja Ericssonin Lean Carrier-tekniikkaa.Uudet toiminnallisuudet kasvattavat matkapuhelinverkon kapasiteettia sekä huippunopeutta ja parantavat siten erilaisten mobiilidatasovellusten käyttäjäkokemusta entisestään.

Huippunopeutta tukevia päätelaitteita odotetaan markkinoille vielä tämän vuoden puolella. Ericsson Lean Carrier-tekniikka, joka vähentää merkittävästi 4G-verkon sisäisiä häiriötä ja parantaa siten keskimääräisiä datanopeuksia, puolestaan toimii kaikilla päätelaitteilla. Toiminnallisuuksia otetaan käyttöön loppuvuoden aikana DNA:n 4G-verkossa ympäri Suomea.

”Haluamme tarjota asiakkaillemme parhaan mahdollisen verkon ja uusimman 4G-tekniikan hyödyntämismahdollisuuden heti sen markkinoille tulon yhteydessä. Uusin tekniikka ja hyvä käyttökokemus kulkevat käsi kädessä. Tuoreen Omnitelen tutkimuksen mukaan DNA:n mobiililaajakaista olikin nopein lähes kaikissa väestömäärältään suurimmissa kaupungeissa. Uudet toiminnallisuudet parantavat keskimääräistä datanopeutta DNA:n verkossa entisestään”, sanoo DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari.

”Suomi on mobiililaajakaistojen luvattu maa, meillä on kattavat ja nopeat verkot ja käytämme kansainvälisten vertailujen mukaan liittymiämme ahkerasti. Koska olemme ottaneet mobiililaajakaistan omaksemme, on tärkeää pitää huolta, että yhteydet ja palvelut toimivat sujuvasti. DNA:n kanssa tekemämme nopeusennätys kertoo, että verkon teknologia on valmis käytön kasvuun myös jatkossa”, Suomen Ericssonin operaattoriliiketoiminnasta vastaava Anssi Kulju toteaa.

Aiemmin tällä viikolla DNA teki myös kiinteän laajakaistaverkon nopeusennätyksen. Ennätysnopeus 3,055 Gbit/s saavutettiin normaalissa tuotantoverkossa live-oloissa ensimmäisenä Euroopassa. Nopeus saavutettiin uusimmalla Docsis 3.1 -verkkoteknologialla.

Katso matkapuhelinverkon nopeustestimme Siuntiossa: https://youtu.be/o9OifGW_7rY

Lisätietoja:

DNA Oy, radioverkkojohtaja Jarkko Laari, puh. 044 044 4949 jarkko.laari@dna.fi

Ericssonin viestintä: puh. 044 299 2556

DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2015 oli 828,8 miljoonaa euroa ja liikevoitto 73,1 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business sekä @DNA_Palvelu ja Facebookissa.