DNA:n matkaviestinverkon dataliikenteen määrä jälleen uuteen ennätykseen

DNA:n asiakkaat käyttävät liittymää kohden eniten mobiilidataa maailmassa, toteaa uusimman dataliikennettä koskevan raporttinsa tänään julkaissut tietoliikennealan analyysi- ja konsulttiyritys Tefficient.

DNA:n liittymäkohtainen dataliikenteen määrä vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla oli keskimäärin 14,7 gigatavua (GB) per liittymä ja kuukausi. Datan käyttö DNA:n liittymillä on edelleen nousukiidossa, sillä vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä määrä on noussut 16,5 gigatavuun. Tilaston toisella sijalla on itävaltalainen 3 (Drei), jonka vastaavat luvut vuoden 2017 ensimmäiseltä puoliskolta ovat 14,3 gigatavua per liittymä ja kuukausi.

Analyysissään Tefficient nostaa DNA:n liittymien datarajattomuuden merkittäväksi datamäärien kasvun perusteeksi.

”Useimmat asiakkaamme pitävät sujuvaa tiedonsiirtoa matkapuhelinliittymänsä välttämättömänä ja itsestäänselvänä ominaisuutena. Olemme tietenkin huomioineet tämän palveluidemme suunnittelussa, toteaa DNA:n kuluttajaliiketoiminnasta handset-liiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan.

DNA:n kuluttajaliittymissä datan hinta ei riipu määrästä vaan enimmäisnopeudesta, ja merkittävä osa asiakkaista on valinnut liittymänsä enimmäisnopeudet 4G-tasolle.

”Asiakkaamme ovat siirtyneet 3G-liittymistä nopeampiin 4G-liittymiin, ja lähes 100 prosenttia uusista puhelimistakin on 4G-puhelimia. Siirtyminen 4G-verkon palveluihin on asiakkaille helppoa ja luontevaa, koska 4G-verkkomme kattaa yli 99 prosenttia suomalaisista, ja 4G-liittymillä he saavat puhelimestaankin täyden hyödyn, Kamtsan jatkaa.

Myös yritysasiakkaille DNA:lla on tarjolla useampia datarajattomia liittymävaihtoehtoja.

DNA:n 4G-enimmäisnopeudet ja asiakkaiden liittymissä toteutuvat 4G-nopeudet ovat kuluvana vuonna nousseet datan käyttömäärien kasvusta huolimatta. Marraskuun lukemilla mitattuna DNA:n mobiililiittymien keskimääräinen datanopeus oli kasvanut vuodessa yli 10 prosenttia: Vuoden 2017 marraskuussa mobiililiittymien keskimääräinen datanopeus oli reilut 10 prosenttia enemmän kuin vuoden 2016 marraskuussa. Nopeuksien kasvu käytön kasvusta huolimattakin johtuu DNA:n vuonna 2017 4G-verkkoonsa tekemistä merkittävistä kapasiteetti-investoinneista.

Tefficient on kansainvälinen tietoliikennealan analyysi-, vertailu- ja konsulttiyritys, jonka tuore raportti julkaistaan täällä: http://tefficient.com/spotting-the-operators-capable-of-monetising-the-data-usage-growth/

johtaja, handset-liiketoiminta, Cedric Kamtsan, DNA Oyj, puh. 044 906 2377, cedric.kamtsan@dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2016 oli 859 miljoonaa euroa ja liiketulos 91 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,8 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business ja @DNA_Palvelu sekä Facebookissa.

Study: Finnish companies need to improve their preparedness for cyber threats15.3.2024 10:00:00 EET | Press release

Rapidly evolving artificial intelligence, the ever-changing global situation, and hectic everyday life are challenging the cyber security of businesses and citizens on a daily basis. According to a Nordic survey commissioned by DNA’s parent company Telenor and conducted by the Norstat Group, Finnish business leaders recognise these challenges, but companies are insufficiently prepared for cyber threats.