DNA:n matkaviestinverkon dataliikenteen määrä uuteen ennätykseen

DNA:n verkon mobiilidataliikenne kasvoi vuoden takaisesta 60 prosenttia. Myös DNA:n liittymäkohtainen tiedonsiirtomäärä kasvoi edelleen. Tefficientin tuoreen raportin* mukaan Suomessa eniten mobiilidataa käyttävät tänäkin vuonna DNA:n asiakkaat.

Matkaviestinverkon dataliikenteestä suuri enemmistö on streaming- eli videoliikennettä 4G-verkossa. Tyypillisimmin videoita ladataan Netflixistä ja Youtubesta.

DNA:n tuoreen tutkimuksen**) mukaan erityisesti nuoret ovat lisänneet TV-sisältöjen katseluaan: toukokuussa 2017 tehtyyn tutkimukseen vastanneista 15-24-vuotiaista 42 prosenttia kertoo lisänneensä TV-sisältöjen katseluaan viimeisen vuoden aikana.

"Videot ovat tulleet mobiililaitteisiin jäädäkseen. Verkot ja päätelaitteet ovat aina vain parempia ja datan hinnat pysyvät edullisina, joten videoiden parissa viihdytään aina vain enemmän," toteaa DNA:n radioverkoista vastaava johtaja Jarkko Laari.

Vuonna 2016 DNA:n liittymä- ja kuukausikohtainen keskimääräinen mobiilidatakäyttö oli 10,7 gigatavua. Alkuvuoden  2017 keskiarvo on 14,8 gigatavua, ja nyt ollaan jo 15,2 gigatavun tasolla.

Vuosi sitten DNA:n matkaviestinverkon dataliikenne ylitti kiinteän laajakaistaliikenteen määrän, ja tänä vuonna ero on kasvanut: viime vuonna DNA:n matkaviestinverkossa oli 18 prosenttia enemmän dataa kuin kiinteässä verkossa, tänä vuonna vastaava lukema on 30 prosenttia.

Tefficientin uusimman raportin mukaan Suomessa käytetään mobiilidataa koko maailman laajuisesti eniten per liittymä.

DNA:n 4G-verkko kattaa yli 99 prosenttia suomalaisista, ja sitä laajennetaan edelleen kattavammaksi ja tehokkaammaksi. Uusia kapasiteettilaajennuksia tehdään useita päivittäin. 4G-liikenne kasvaa jyrkästi, ja tällä hetkellä jo yli 80 prosenttia kaikesta datasta kulkee 4G-verkossa. Myös DNA:n kiinteän verkon liikenne on kasvussa. DNA:n kaapeliverkko on kuluneen vuoden aikana päivitetty DNA Valokuitu Plus -verkoksi, joka mahdollistaa jopa gigaluokan laajakaistanopeudet ilman mitään muutostöitä taloyhtiön sisäverkossa. Jo lähivuosina DNA Valokuitu Plus -verkossa ovat mahdollisia usean gigan yhteydet jopa kymmeneen gigaan asti.

*Lähde: Tefficient on kansainvälinen tietoliikennealan analyysi-, vertailu- ja konsulttiyritys, jonka julkaisemat raportit tässä: http://tefficient.com/more-for-more-isnt-happening/ (maavertailu) ja
http://tefficient.com/the-luxury-of-the-commodity-gigabyte/ (operaattorivertailu).

**) https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=62047856

johtaja, radioverkot, Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2016 oli 859 miljoonaa euroa ja liiketulos 91 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,8 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business ja @DNA_Palvelu sekä Facebookissa.