DNA:n matkaviestinverkossa jo miljoona yhtäaikaista IPv6-käyttäjää

DNA:n matkaviestinverkossa on saavutettu miljoonan yhtäaikaisen IPv6-käyttäjän määrä. IPv6-käyttäjien määrää kasvattaa erityisesti mobiilipäätelaitteiden nopea kehitys. DNA:n IPv6-liikennemäärä on kansainvälisestikin huomattava, ja DNA:n verkot mahdollistavat IPv6-yhteydet yli kahdelle miljoonalle yhtäaikaiselle käyttäjälle.

IPv6-yhteys parantaa asiakkaiden käyttökokemusta, sillä sen avulla pääsee käyttämään monia nopeiden verkkojen mahdollistamia palveluita täysipainoisesti. Lisäksi IPv6 on välttämätön monissa IoT-palveluissa.

"Yksinkertaistettuna voidaan sanoa, että IPv6 on verkkolaitteelle sama asia kuin puhelinnumero puhelimelle: Kun IPv6 on käytössä, niin jokaisella laitteella on oma osoite ja siihen saadaan suora kaksisuuntainen yhteys", toteaa DNA:n välitysverkkojen tuotantojohtaja Ville Virtanen.

Esimerkiksi useamman pelaajan väliseen vuorovaikutukseen perustuvat verkkopelit sujuvat parhaiten niin, että jokaisella on oma IP-osoite ja pelaajien muodostama yhteys on mahdollisimman paikallinen. Paikallisuus vähentää pelaamisessa harmittavia verkkoviiveitä. Myös IoT-palvelut kuten kameroilla tehtävä etävalvonta tehostuu, jos jokainen laite on IPv6-yhteydessä, sillä siten valvonnan järjestäjä voi saada yhteyden mihin tahansa haluamaansa kameraan heti.

DNA:lla IPv6-protokolla on laajasti käytössä sekä matkaviestin- että kiinteässä verkossa. Matkaviestinverkossa yhtäaikaisia IPv6-käyttäjiä on jo useiden päivien ajan ollut toistuvasti vähintään miljoona, ja joulumyynti tulee osaltaan vielä kasvattamaan käyttäjien määrää.

Kiinteiden laajakaistojen DNA Valokuitu Plus -verkossa yhtäaikaisia IPv6-käyttäjiä on toistuvasti enemmän kuin kaksisataatuhatta.

"Uusissa päätelaitteissa IPv6-protokolla on nykyään lähes aina oletusarvoisesti valittuna. Mobiilipäätelaitteita uusitaan tiuhemmin kuin kiinteän verkon laitteita, ja älypuhelimet ja mokkulat ovat useimmilla käytännössä koko ajan päällä. Tästä syystä on helppo ymmärtää, että juuri matkaviestinverkossa miljoonan IPv6-käyttäjän määrä saavutettiin ensin", Virtanen sanoo.

Myös useimmat verkkopalvelut kuten Facebook, Netflix, Snapchat ja YouTube hyödyntävät jo IPv6-protokollaa.

DNA:n sijoitus World IPv6 Launch -organisaation 200 eri kansainvälistä verkkotoimittajaa kattavassa ja IPv6-käyttöönottoa kartoittavassa listassa on 45*. DNA on suomalaisista operaattoreista selkeästi korkeimmalla sijalla.

IPv6–protokollan yleistyminen lisää osaltaan käyttäjien tietoturvaa, sillä se tekee mahdottomaksi porttiskannauksen. Porttiskannaus on yleinen tietoturvauhka, jossa ohjelmien ja käyttöjärjestelmän haavoittuvuuksia kartoitetaan rikollisissa tarkoituksissa tietoliikenneportteja tutkimalla.

Lisäksi IPv6 on välttämätön, jotta 5G-verkon mahdollisuudet tulevat asiakkaiden käyttöön. 5G-verkko mahdollistaa esimerkiksi nykyiseen nähden moninkertaisen laitemäärän kytkemisen verkkoon, mutta suorat kaksisuuntaiset yhteydet laitteiden välillä edellyttävät 5G-verkossakin sitä, että IPv6 on käytössä. Myös nykyisissä 4G-verkoissa IPv6 nopeuttaa verkon palveluita, koska yhteydet asiakkaan liittymän ja verkon palveluiden välillä kulkevat eheästi ilman turhia viiveitä ja parhaassa tapauksessa täysin paikallisesti.

DNA otti ensimmäisenä operaattorina Suomessa IPv6-protokollan laajamittaisesti käyttöön kesäkuussa 2015, ja maaliskuussa 2017 kansainvälinen IPv6 Forum palkitsi DNA:n Jim Bound - palkinnolla merkittävästä käyttöönotosta.

Lisätietoja:
välitysverkkojen tuotantojohtaja Ville Virtanen, DNA Oyj, puh. 044 220 3272, ville.virtanen@dna.fi

Lisätietoa IPv6-protokollasta ja sen hyödyistä DNA:n sivuilta: https://www.dna.fi/ipv6

*) Kansainvälisesti merkittävimmät IPv6-yhteyksien tarjoajat: http://www.worldipv6launch.org/measurements/

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2016 oli 859 miljoonaa euroa ja liiketulos 91 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,8 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, @DNA_Business ja @DNA_Palvelu sekä Facebookissa.

Distribution of Discovery and Eurosport pay-TV channels to DNA’s customers is at risk of being discontinued on 1 January8.12.2017 09:35Tiedote

DNA is preparing to discontinue the distribution of the Discovery and Eurosport pay-TV channels starting from 1 January 2018. This is due to the unreasonably high distribution fee increase demands that the television company Discovery has presented during the agreement negotiations, and the fact that the risk of discontinued distribution has already realised with several other operators in a similar situation.