DNA:n mobiilidatan nopeus metrossa huippuluokkaa

Omnitele Oy:n tuoreen tutkimuksen mukaan DNA:n mobiililaajakaista on edelleen Helsingin ja Espoon metroreitillä nopein.

4G-verkon kapasiteettilaajennukset ja 5G-rakentaminen parantavat mobiilidatan nopeuksia entisestään.

Mittausten suurin keskimääräinen saapuvan liikenteen tiedonsiirtonopeus 115,3 Mbit/s saavutettiin DNA:n liittymällä. Elisan liittymällä vastaava tulos oli 72,3 Mbit/s ja Telian liittymällä 68,2 Mbit/s.

Myös edellisissä vastaavissa eli syyskuussa 2018 tehdyissä mittauksissa suurin keskimääräinen saapuvan liikenteen nopeus (85,2 Mbit/s) mitattiin DNA:n liittymällä.

”DNA:n asiakkaat ovat maailman kovimpia mobiilidatan käyttäjiä*, ja suosituimmat mobiilisisällöt vaativat suuria nopeuksia. Mittaamme nopeuksia ja laajennamme verkkoa jatkuvasti, jotta asiakkaat voivat olla tyytyväisiä vielä datan käytön kasvaessakin”, kertoo DNA:n handset-liiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan.

DNA:lla on parhaillaan käynnissä 5G-verkon laajentaminen ja 4G-verkon kapasiteettilaajennuksia esimerkiksi Helsingin kantakaupungissa ja itäisissä osissa, sekä metroreitillä että muilla suuren mobiilidatankäytön alueilla.

"Olen metrossa matkustaessani havainnut, että myös muista matkustajista suurin osa katsoo puhelinta lähes koko ajan. Mitä nopeampi datayhteys, sitä sujuvampaa on videoiden katselu esimerkiksi YouTubesta, pelien pelaaminen tai musiikin striimaus. Mobiilidatan käyttö pysyy sujuvana, vaikka netissä olisi yhtä aikaa paljonkin matkustajia, sillä DNA:n 4G-tukiasemien kapasiteettia laajennetaan aktiivisesti", Kamtsan toteaa.

Suurin osa mobiilista tiedonsiirrosta on saapuvaa liikennettä eli internetistä omaan laitteeseen katseltavaksi tai kuunneltavaksi ladattavaa sisältöä.

Tutkimuksesta

Mittauksissa käytettiin kunkin operaattorin nopeimpia saatavilla olevia kuluttajille suunnattuja matkapuhelinliittymätuotteita.

Tutkimuksen tulokset ja operaattoreiden tulosjärjestys vaihtelivat jonkin verran metroreitin varrella. Tulokset antavat kuitenkin varsin hyvän yleiskuvan keskimääräisistä tiedonsiirtonopeuksista ja operaattoreiden keskinäisistä eroista reitin varrella mittausajankohtana.

Mittaukset tehtiin joulukuussa 2019 mittaamalla metron sisällä metron reitti edestakaisin useamman kerran päivässä kuuden päivän ajan, sisältäen sekä ruuhka- että hiljaisemmat ajat.

Oy Omnitele Ab on itsenäinen matkaviestinverkkojen toimintaan ja niiden kehitykseen erikoistunut konsulttiyhtiö. Omnitelen omistaa joukko suomalaisia pääomasijoittajia ja operaattoreita.

Lisätietoja:

Tutkimusraportti: www.dna.fi/verkko

*) Tefficient: https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=69864615

Cedric Kamtsan, handset-liiketoiminnan johtaja, DNA Oyj, puh. 044 906 2377, cedric.kamtsan@dna.fi

DNA:n viestintä: puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA subscriptions now include unlimited data transfer in Sweden, Denmark, Norway and the Baltic countries25.6.2020 10:15:00 EESTPress release

DNA has improved the roaming pricing of its consumer subscriptions in Sweden, Denmark, Norway, Estonia, Latvia and Lithuania by offering unlimited data transfer in these countries as of 24 June and by including data transfer in the monthly DNA subscription fee. The improvement automatically applies to all types of subscriptions available at DNA that include a roaming feature.

DNA:n liittymissä nyt rajaton tiedonsiirto myös Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Baltiassa25.6.2020 10:15:00 EESTTiedote

DNA on parantanut kuluttajille suunnattujen liittymiensä verkkovierailuhinnoittelua Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa, missä liittymien tiedonsiirto on 24.6. alkaen ollut rajatonta ja sisältyy nyt liittymän kuukausimaksuun. Parannus koskee automaattisesti kaikkia DNA:n myynnissä olevia liittymätyyppejä, jotka sisältävät verkkovierailuominaisuuden.