DNA:n myydyimmät puhelimet joulukuussa ja koko vuonna 2019 sekä joulun verkkodataa

Samsung jatkaa suosikkina sekä joulukuun että koko vuoden 2019 myyntilistoilla, ja Apple seuraa hyvänä kakkosena. Joulupaketeista avattujen laitteiden käyttöönotto näkyy joulun verkkodatassa: esimerkiksi jouluaaton huipputunteina DNA:n verkossa otettiin käyttöön uusia puhelimia jopa kuusinkertainen määrä tyypilliseen päivään verrattuna.

DNA:n joulukuun Top 15 -listan ykkössijalla jatkaa Samsung Galaxy A50, joka on samalla myös koko vuoden 2019 myydyin puhelin DNA:lla. Joulukuun toiselle sijalle nousi Samsungin S10-sarjan edullisempi lippulaivamalli Samsung Galaxy S10e, joka on tämän joulun kiistattomia hittituotteita. Kolmoseksi nousi Applen syksyn uutuuksien normalisoituneen saatavuuden myötä Apple iPhone 11.

”Joululahjapaketteihin on tänä vuonna hankittu aiempaa arvokkaampia puhelimia. Puhelimien käyttö monipuolistuu entisestään ja myös vaatimukset laitteille kasvavat”, kertoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

”Myös laitteen suojaamiseen kiinnitetään yhä enemmän huomiota. Jos lahjapaketista ei löytynyt suojakuorta ja näytönsuojalasia, on sellaiset syytä hankkia uuteen puhelimeen ensi tilassa. Suojaamalla laitteen asianmukaisesti käyttäjä huolehtii myös puhelimensa jälleenmyyntiarvon säilymisestä. Vanhan puhelimen vaihtoon tuominen on yleistynyt selvästi vuoden 2019 aikana”, Aavikko kertoo.

Joulukuun Top 15 -listalla on kaikkiaan kuusi Samsungin puhelinmallia, ja Samsung on myös koko vuoden ykkönen saatuaan viidentoista myydyimmän puhelimen listalle kaikkiaan kahdeksan mallia. Applella on kummallakin Top 15 -listalla toiseksi eniten puhelinmalleja – joulukuussa viisi ja koko vuoden listalla neljä. Kolmanneksi ylsi Huawei, joka sai joulukuun listalle kolme puhelinmallia ja koko vuoden myydyimpien joukkoon kaksi puhelinta. Honor on joulukuun listalla yhdellä mallilla, mutta merkki ei yltänyt koko vuoden Top 15 -joukkoon. OnePlus sai koko vuoden listalle suosikkimalli OnePlus 6T:n.

”Koko vuoden myydyimpien laitteiden joukossa ei ole varsinaisia yllätyksiä. Listaa hallitsevien Samsungin ja Applen lisäksi mukaan mahtuvat myös viime vuoden suosikkimalli OnePlus 6T sekä Huawei Nova 3. Samsungin menestyksestä tekee erityisen hienon se, että kärjessä kuukaudesta toiseen pysytelleet A50 ja A40 tulivat myyntiin vasta alkukesästä. Moni vuoden 2019 suosituimmista malleista on epäilemättä myös alkuvuoden 2020 halutuimpien älypuhelinten joukossa”, Aavikko ennustaa.

Yksittäisistä puhelinmalleista eniten Top 15 -sijoituksia vuonna 2019 ottivat Apple iPhone 8 ja Apple iPhone 7 – molemmat olivat mukana listalla 11 kertaa. Kaikkiaan kahdeksan listapaikkaa vuoden aikana ottivat Samsung Galaxy A50, Samsung Galaxy A40 ja Apple iPhone XR. Seitsemän kertaa listalle nousivat Huawei Nova 3 sekä Samsung Galaxy -mallit A70, A20e ja A10.

Verkkodata kertoo: Lahjapaketista avatut puhelimet käyttöön heti aattona

Joulun aika poikkeaa matkaviestinverkon datankäytössä tavallisista päivistä, kun uudet puhelimet otetaan käyttöön ja lahjaksi saatuihin laitteisiin ryhdytään lataamaan päivityksiä, ohjelmia ja sovelluksia. Jouluaatto on noin kello 13:een saakka matkaviestinverkon datankäytön kannalta tavallista päivää hiljaisempi, mutta iltapäivällä mobiilidatan käyttö kääntyy jyrkkään nousuun.

”Verkkodatasta voimme päätellä, että lahjapaketteja ryhdytään avaamaan iltapäivällä neljän paikkeilla. Eittämättä puhelin on suosittu ja toivottu lahja, sillä uusia puhelimia otettiin tänä jouluaattona parin-kolmen tunnin aikana heti kello 16:n jälkeen käyttöön noin kuusinkertainen määrä tavallisen päivän vastaavaan aikaan verrattuna”, Aavikko kertoo.

Puhelimien lisäksi joulupaketeista on löytynyt myös mm. pelikonsoleita ja tietokoneita.

”Näihin ladataan pelit ja päivitykset netin kautta, mikä näkyy erityisesti joulupäivän aamusta alkaen. DNA:n matkaviestinverkossa siirretyn datan määrä on normaalia arkipäivää korkeammalla tasolla taas heti joulupäivän aamusta, ja sama jatkuu vain yltyen koko päivän”, Aavikko kertoo.

Videosisältöjen katselu tuotti jouluna suurimman osan matkaviestinverkon dataliikenteestä. Videoiden katselun tuottama dataliikenne tuplaantui edelliseen jouluun verrattuna.

”Video- ja tv-sisältöjä tarjotaan yhä enemmän ja entistäkin korkeampilaatuisena. Käyttäjillä on entistä enemmän hyvälaatuisia, tarkkanäyttöisiä laitteita, joilla voi katsoa myös esimerkiksi 4K-kuvaa. Nopeat ja laadukkaat datayhteydet mahdollistavat näin huiman kasvun dataliikenteessä”, Aavikko toteaa.

Mitä vuosi 2020 tuo mukanaan?

Sen lisäksi, että etenkin 5G-ominaisuus tulee puhelimiin laajalti vuoden 2020 aikana, uusi vuosi merkitsee myös muita teknologisia uudistuksia.

”Todennäköisesti suurin osa vuoden 2020 uutuuspuhelimista varustetaan 5G-ominaisuudella, ja odotammekin tarjolle hyvin kiinnostavia tuotteita”, Aavikko kertoo.

DNA tuo 5G-puhelimia myyntiin sitä mukaa kun uusia julkistuksia tulee valmistajilta.

”Taittuvanäyttöisiä puhelimia tulee paljon lisää. Myös kameran valmistajat panostavat laitteiden kehitykseen edelleen paljon, onhan kamera kuitenkin yksi puhelimen käytetyimmistä ominaisuuksista ja kuluttajien mielestä usein myös tärkein. Onkin mielenkiintoista nähdä, saadaanko jo esimerkiksi 3D-kamerat osaksi puhelimia ja mitä muita innovaatioita kameran ympärille saadaan”, Aavikko arvioi tulevaa vuotta.

DNA laajentaa 5G-verkkoaan ripeästi uusille alueille. Joulukuussa DNA toi myyntiin 5G-teknologiaan pohjautuvan Kiinteä 5G -palvelun, joka mahdollistaa nopean ja tasalaatuisen laajakaistayhteyden kotitalouksille ja yrityksille. Kotien käyttöön suunnattu palvelu on ensimmäisenä tarjolla suurimpien kaupunkien omakoti- ja pientaloalueilla, ja saatavuus laajenee uusille alueille nopeasti.

DNA:n myydyimmät puhelimet joulukuussa 2019

1. (1.) Samsung Galaxy A50
2. (3.) Samsung Galaxy S10e
3. (4.) Apple iPhone 11
4. (11.) Huawei P Smart 2019
5. (6.) Samsung Galaxy A40
6. (5.) Apple iPhone 8
7. (2.) Samsung Galaxy A20e
8. (-) Huawei Y5 2019
9. (7.) Samsung Galaxy A70
10. (14.) Apple iPhone 7
11. (9.) Samsung Galaxy A10
12. (-) Honor 20 Lite
13. (-) Apple iPhone 11 Pro
14. (15.) Huawei P30 Lite
15. (13.) Apple iPhone XR

(Edellisen kuukauden sijoitus sulkeissa.)

Koko vuoden 2019 myydyimmät puhelimet DNA:lla

1. (-) Samsung Galaxy A50
2. (-) Samsung Galaxy A40
3. (1.) Apple iPhone 7
4. (5.) Apple iPhone 8
5. (-) Samsung Galaxy A10
6. (-) Apple iPhone XR
7. () Huawei Nova 3
8. (-) Samsung Galaxy A70
9. (-) OnePlus 6T
10. (-) Samsung Galaxy A20e
11. (-) Huawei P Smart 2019
12. (-) Samsung Galaxy S10e
13. (-) Samsung Galaxy J6
14. (-) Apple iPhone XS
15. (-) Samsung Galaxy A7

(Vuoden 2018 sijoitus sulkeissa.)

DNA julkaisee myydyimmät puhelimet -seurannan kuukausittain, aina kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä. Tiedot perustuvat DNA:n eri myyntikanavissa kerättäviin myyntilukuihin. Aiempien kuukausien myyntitilastot löytyvät osoitteesta https://corporate.dna.fi/media/myyntitilastot

Koko vuoden myydyimpien puhelimien listan kohdalla on hyvä huomioida, että mallit ovat olleet myynnissä keskenään eripituisia aikoja. Listaa ei ole painotettu myynnissäoloajan mukaan.

Toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu yli 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2018 oli 912 miljoonaa euroa ja liiketulos 139 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA:n 5G-verkko yltää nyt Kanta-Hämeessä liki joka kolkkaan – ja paranee yhä11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n 5G-verkon rakennustyöt Kanta-Hämeessä ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan yhä jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of Kanta-Häme – and is still improving11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in Kanta-Häme now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Kymenlaaksossa liki joka kolkkaan – ja paranee yhä11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Kymenlaaksossa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.