DNA:n puheliikenteen kovin kasvu osuu aamupäivään – tarve käydä kahdenkeskisiä keskusteluja kasvanut poikkeusaikana

Poikkeustilanne on tyhjentänyt toimistoja, päiväkoteja, kouluja ja muita oppilaitoksia. Samalla tarve pitää yhteyttä muihin on kasvanut. Puheliikenteen merkittävin kasvu osuu nyt aamupäivään, kello kymmenen ja yhdentoista väliin iltapäivän sijaan. Lisäksi etätyöt ja -opinnot ovat kasvattaneet DNA:n paluuliikennettä eli netinkäyttäjältä eri palveluihin lähtevää liikennettä arkipäivinä jopa 120 prosenttia.

Suomalaiset ovat soitelleet toisilleen entistä enemmän, ja puheliikenteen kovin kasvu osuu nyt aamupäivään. Puheliikenteen kasvupiikin muutos iltapäivästä aamupäivään alkoi näkyä jo maaliskuun loppupuolella. Maaliskuun alun tilanteeseen verrattuna arkipäivien puheliikenne on kasvanut korkeimmillaan jopa lähes 50 prosenttia. Myös viikonloppuisin soitellaan yhä enemmän. Maaliskuun lopulla viikonlopun puheliikenne oli noussut jopa yli 40 prosenttia alkukuuhun verrattuna.

– Kiinnostavaa on se, kuinka juuri perinteinen puheliikenne on kasvanut poikkeusaikana. Tarve käydä kahdenkeskisiä keskusteluja läheisten ja työkavereiden kanssa näkyy tässä selvästi, kuvailee DNA:n välitysverkkojen johtaja Ville Virtanen.

Uutisia ja hallituksen tiedotustilaisuuksia seurataan tarkkaan. Tiedotustilaisuuksien aikaan muiden palveluiden kuten esimerkiksi Netflixin suuntaan kulkevat tiedonsiirtomäärät vähenevät. DNA:n verkon puheliikenne on puolestaan kasvanut poikkeuksellisesti tiedotustilaisuuksien aikana.

Etätyöt ja etäopinnot kasvattavat nyt selkeästi DNA:n verkkojen paluusuuntaista upstream-liikennettä eli netinkäyttäjältä eri palveluihin lähtevää liikennettä. Paluusuuntainen mobiililiikenne kasvoi huhtikuun ensimmäisinä päivinä puolenpäivän aikaan parhaimmillaan jopa 120 prosenttia. Paluuliikenteen kovin kasvu osuukin nyt arkipäivinä toimistoaikaan, kello 10–15 välille. Aiemmin tämä liikenne on ollut suurinta iltaisin kello 19–20 välisenä aikana.

– Etätyöt ja -opinnot vaikuttavat paluuliikenteen merkittävään kasvuun arkipäivien aikana, kun palavereja ja kokoontumisia pidetään erilaisten palvelujen kuten Skypen, Zoomin ja Teamsin välityksellä. Viikonloppuisin suurin liikenne osuu edelleen ilta-aikaan kuten aiemminkin, summaa Virtanen.

Erilaiset suoratoisto- ja viihdepalvelut kasvattavat puolestaan netinkäyttäjälle eli myötäsuuntaan kulkevaa downstream-liikennettä. Aiemmin viihdepalvelujen käyttö on painottunut selkeämmin iltaan, mutta nyt se on tasaantunut useammalle tunnille päivän mittaan.

DNA:n verkkoon on varattu runsaasti kapasiteettia, sillä mitoitukset tehdään aina kovimman käyttöpiikin mukaan. Lisäksi verkonhallinta on hajautettu eri sijainteihin toimintavarmuuden takaamiseksi.

Ville Virtanen, johtaja, välitysverkot, DNA Oyj, puh. 044 220 3272, ville.virtanen@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä.