DNA:n valokuituverkko laajeni Jyväskylään

DNA:n valokuituyhteydet ovat nyt laajasti taloyhtiö- ja yritysasiakkaiden saatavilla Jyväskylässä. DNA:n valokuitu mahdollistaa monipuoliset tv-palvelut ja jopa gigaluokan (1000 Mbit/s) laajakaistanopeudet.

"Voimme nyt tarjota markkinoiden nopeimmat laajakaistapalvelut ja monipuoliset tv-palvelut kiinteistöille ja yrityksille myös suuressa osassa Jyväskylää. Vahvistuva läsnäolomme näkyy paikallisesti parempina palveluina ja edullisempina hintoina”, toteaa DNA:n siirtoverkkojohtaja Mikko Kannisto.

Uusimpien standardien mukaiset valokuituyhteydet ovat saatavilla esimerkiksi Lutakossa, nopeasti laajentuvalla Kankaan alueella ja useissa yrityspuistoissa. Palvelualue laajenee vielä kevään mittaan, ja laajakaistan enimmäisnopeudet nousevat lähivuosina jopa kymmeneen gigaan asti.

"Kartoitimme Jyväskylän alueen tarkasti laajentumissuunnitelmaa tehdessämme. Toimitamme valokuituyhteyksiä alueille, joissa niille on arviomme mukaan eniten kysyntää", Kannisto sanoo.

Valokuiturakentaminen parantaa laajakaistanopeuksien lisäksi DNA:n paikallisia mobiilidatanopeuksia, koska myös matkaviestinverkon tukiasemat hyödyntävät valokuitua. Laajakaista-asiakkaille valokuidun etuna ovat suurempien nopeuksien lisäksi monia muita tekniikoita lyhempi verkkoviive ja suurempi yhteyskapasiteetti.

Suuret nopeudet aina vain suositumpia

Suurin ja nopeimmin kasvava osa netin käyttöä on tv:n ja videosisältöjen katselua. TV:tä ja videoita katsotaan kotona usein yhtä aikaa, useilla eri päätelaitteilla. DNA:n arvion mukaan tyypillisessä neljän hengen perheessä on 9–15 laitetta, jotka ovat yhteydessä verkkoon.

"Gigaluokan nopeudet ovat aina vain kysytympiä, koska nettiyhteyttä käyttävien laitteiden määrä kodeissa kasvaa ja yhä suurempi osa laitteista on internetissä yhtä aikaa”, Kannisto kertoo.

DNA:n kiinteään verkkoon liittyneissä kiinteistöissä gigaluokan laajakaistan ja kattavat tv-palvelut saadaan käyttöön helposti: Valokuitu Plus -nimellä tarjottava uuden sukupolven kuituverkko mahdollistaa gigaluokan laajakaistan jopa ilman kiinteistön sisäverkon muutoksia. Nopean laajakaistan lisäksi DNA:n kiinteässä verkossa on tarjolla yli 170 televisiokanavaa, mukaan lukien yli 61 HD- eli teräväpiirtokanavaa.

Saatavuusalueet ja lisätiedot: https://www.dna.fi/taloyhtion-asukkaat

Mikko Kannisto, johtaja, siirtoverkot, DNA Oyj, puh. 044 590 2527, mikko.kannisto@dna.fi

DNA Oyj on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yhteydenpitoon, viihtymiseen ja työntekoon laadukkaita puhe, data- ja tv-palveluita. DNA on Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija sekä kaapeli- että antenniverkossa. Yritysten osalta DNA näkee keskeisenä kasvualueena ajasta ja paikasta riippumattoman uuden työn, joka mahdollistuu älykkäillä päätelaitteilla, monipuolisilla viestintäpalveluilla ja nopeilla yhteyksillä. DNA:n liikevaihto vuonna 2017 oli 886 miljoonaa euroa ja liiketulos 124 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3,9 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Konserniin kuuluu myös DNA Kauppa, Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA TV Vuokraamo rental store now offers all movies in HD quality – Nordisk Film catalogue as the latest addition25.9.2018 11:45Tiedote

The movie selection of the DNA TV service expands today as titles in the Nordisk Film catalogue are added to available rental movies. As of today, all Vuokraamo rental movies are available in HD quality. As consumers habits change, viewers are increasingly using broadband to watch rental movies. Consumers today want all TV content to be accessible in one place at any time, and viewable with the device of their choosing.