DNA:n vuoden 2021 teknologiatrendit näyttävät 5G:n, verkottumisen ja pandemian vaikutusten monet ulottuvuudet

DNA kokosi yhteen tulevan vuoden teknologiatrendit. Niistä on selvästi nähtävissä, että ensi vuosi tulee olemaan teknologisen kehityksen avaamien mahdollisuuksien ja pandemian vauhdittamien muutosten vuosi. Myös vastuullisuuden teemat näkyvät entistä vahvempina, ja paine tarjota tasavertaisia osallistumismahdollisuuksia ja tuottaa ympäristöystävällistä teknologiaa kasvaa monessa yrityksessä.

DNA:n teknologiatrendit vuodelle 2021: vuosi 2021 tulee olemaan teknologisen kehityksen avaamien mahdollisuuksien ja pandemian vauhdittamien muutosten vuosi.

DNA:n asiantuntijoiden tunnistamat 17 trendiä kattavat ajankohtaiset ilmiöt laajasti. DNA:n toiminnassa vahvimmin vaikuttavat trendit liittyvät verkottumiseen, turvallisuuteen ja 5G:n tuomiin uusiin mahdollisuuksiin.

- Nopea ja tasalaatuinen kiinteä 5G -yhteys toimistoon ja kotiin kiinnostivat jo kuluneena vuonna laajasti, ja olemme saaneet kiinteän 5G:n asiakkailtamme paljon hyvää palautetta. Tulevana vuonna 5G-verkot laajenevat, ja kiinteä 5G -yhteys tulee useammille mahdolliseksi, kertoo DNA:lla yritysliiketoiminnan strategiasta ja yritysasiakkaiden palveluliiketoiminnasta vastaava johtaja Tuukka Toivonen.

Myös SD-WAN eli toimipisteyhteyksien tuottaminen keskitettynä ohjelmistopohjaisena yritysverkkoratkaisuna on tärkeä palvelu monille DNA:n asiakkaille. DNA:n Secure SD-WAN -ratkaisu sisältää sisäänrakennetun tietoturvan ja kattaa Suomen lisäksi Pohjoismaat ja muut kansainväliset toteutukset. Tulevaisuudessa SD-WAN-ratkaisut kehittyvät enenevässä määrin SD-Branch-ratkaisuiksi, joissa hallitaan keskitetysti toimipisteiden välisten yhteyksien lisäksi toimipisteiden lähiverkkoja.

Nyt julkaistu trendikokoelma on tehty tueksi erityisesti yrityksille ja yrittäjille, mutta siinä on ajankohtaista tietoa kaikille.

- Korona aiheutti muutoksia työskentely- ja opiskelutapoihin ja palveluiden siirtymistä verkkoon, ja se kehitys jatkuu vielä sittenkin, kun koronasta päästään eroon. Lisäksi varsinkin kyberturvallisuuden uhat ja niiltä suojautuminen koskevat jokaista, joka työskentelee, asioi tai muuten vain kuluttaa aikaa tietoverkoissa, Toivonen painottaa.

Kyberturvallisuus on vahvasti läsnä uusissa trendeissä esimerkiksi tekoälyn näkökulmasta: Tutkimusyhtiö Forresterin tutkimusraportin mukaan 88 prosenttia tietoturvan asiantuntijoista arvioi, että tekoälyn ja koneoppimisen voimin tapahtuvista hyökkäyksistä tulee valtavirtaa. Yli puolet heistä odottaa, että näin käy jo vuoden 2021 kuluessa. Jokainen onnistunut uudenlainen hyökkäys tuottaa koulutusaineistoa koneoppiville algoritmeille, jotka tunnistavat heikkouksia yhä nopeammin ja mahdollistavat yhä ovelammat iskut.*

Teknologiaa ja työelämää koskettavia trendejä luotaamalla ja jakamalla DNA haluaa tukea asiakkaitaan jatkuvasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.

Tuukka Toivonen, johtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 3333, tuukka.toivonen@dna.fi

DNA:n viestintä: puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA:n teknologiatrendit 2021 -opas ladattavissa kokonaisuudessaan: https://www.dna.fi/yrityksille/teknologiatrendit2021

Liite: Tiivistelmä DNA:n vuoden 2021 teknologiatrendeistä

*DNA:n teknologiatrendit 2021

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n koko vuoden ja joulukuun 2020 myydyimmät puhelimet ja älykellot sekä tietokoneet – vuosi oli poikkeuksellinen myös laitteiden myynnin osalta4.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Poikkeuksellinen vuosi näkyi myös laitteiden myynnissä. Laadukkaiden laitteiden sekä yhteyksien merkitys kasvoi vuoden aikana entisestään. DNA:lla 5G-puhelimien myynti kehittyi merkittävästi – joulukuussa niiden osuus oli jo lähes 50 % puhelimien myynnistä. Älykellojen myynti kaksinkertaistui ja kannettavien tietokoneiden lisäksi myös pöytätietokoneiden myynti kasvoi vuoteen 2019 verrattuna.

A significant difference in the amount of data transferred with 5G and 4G, although the use is driven by the same logic — but expert expects this to change30.12.2020 10:15:00 EETPress release

Much has been said about the potential of 5G, but we have not had much evidence of consumers’ actual 5G behaviour until now. DNA’s data comparison* shows how big of a difference there actually is in the amount of transferred data depending on whether the consumer’s internet or mobile subscription has a 3G, 4G or 5G connection.

5G:llä ja 4G:llä siirretyn datan määrissä valtavia eroja, mutta käyttöä ohjaa sama logiikka – asiaan on kuitenkin tulossa muutos, sanoo asiantuntija30.12.2020 10:15:00 EETTiedote

5G:n mahdollisuuksista on puhuttu paljon, mutta kuluttajien toteutuneesta 5G-käyttäytymisestä ei tähän asti ole ollut paljoakaan näyttöä. DNA:n datavertailusta* käy ilmi, kuinka suuria erot siirretyn datan määrässä todellisuudessa ovat sen mukaan, onko netti- tai mobiililiittymän kuluttajalla käytössään 3G-, 4G- vai 5G-yhteys.