DNA:s 5G utvidgades till Lappfjärd i Kristinestad – utbyggnaden styrs av nätverksdata

DNA:s 5G-nät har nu öppnats också i Kristinestad, närmare bestämt Lappfjärds kyrkby. Nätverkets totala befolkningstäckning uppgår redan till 42 %, dvs. ca. 2,3 miljoner finländare på 103 olika orter. De senaste orterna som anslutits till nätet utöver Kristinestad är Janakkala, Kankaanpää, Kumo och Lojo. Utöver färdiga planer beror utbyggnaden på nätverksdata.

Bild: DNA

”Det känns fantastiskt att vi kan erbjuda 5G-tjänster till Kristinestads invånare. Nu i början har vårt fokus i regionen legat på att lansera 5G-tjänster i Lappfjärds kyrkby. DNA följer upp 4G-datamängder och kapaciteten och förnyar sitt nätverk efter behov baserat på användningen. Detta innebär med andra ord att gamla basstationer uppdateras till 5G exakt där kapacitetsbehovet är som störst”, berättar DNA:s radionätchef Jarkko Laari

DNA:s 5G-tjänster finns för närvarande på följande 103 orter: Ackas, Alajärvi, Askola, Esbo, Eura, Euraåminne, Forssa, Haapavesi, Hangö, Harjavalta, Hattula, Hausjärvi, Heinola, Helsingfors, Hollola, Hyvinge, Tavastehus, Ijo, Ilmola, Storkyro, Janakkala, Jockis, Jorois, Juupajoki, Jyväskylä, Jämsä, Träskända, S:t Karins, Kangasala, Kankaanpää, Högfors, Kaskö, Kauhava, Grankulla, Kervo, Kumo, Karleby, Kouvola, Kristinestad, Kronoby, Kuopio, Kurikka, Kärkölä, Lahtis, Laihela, Lappo, Laukas, Lembois, Lundo, Limingo, Lojo, Loimaa, Masku, Muhos, Mäntsälä, Nådendal, Nakkila, Nivala, Nokia, Nurmijärvi, Orimattila, Orivesi, Uleåborg, Padasjoki, Pemar, Pargas, Pedersöre, Jakobstad, Birkala, Björneborg, Borgå, Pungalaitio, Pyhäjoki, Pälkäne, Pöytis, Brahestad, Reso, Raumo, Riihimäki, Rusko, Saarijärvi, Salo, Sastamala, Seinäjoki, Siilinjärvi, Sibbo, Sjundeå, Somero, Suonenjoki, Sysmä, Säkylä, Tammerfors, Östermark, Åbo, Tusby, Ulvsby, Vasa, Valkeakoski, Vanda, Varkaus, Vichtis, Ylivieska och Ylöjärvi.

På vissa orter täcker 5G-nätet stadskärnorna och tätorterna bra, men på andra ställen är nätverket fortfarande ganska lokalt. Du kan enkelt kolla situationen för ditt område på DNA:s 5G-karta på adressen www.dna.fi/5G. Kartan uppdateras med fördröjning och det är möjligt att de senaste uppdateringarna ännu inte visas.

Utbyggnaden av 5G förbättrar 4G-förbindelser

För närvarande byggs DNA:s 5G-nät särskilt i centrala Helsingfors, Esbo, Jyväskylä och Lahtis. Under sommaren kommer det befintliga nätet att byggas ut också i Forssa, Tavastehus, Karleby, Björneborg och Raumo. I slutet av sommaren fortsätter expansionsarbetet även i Kyrkslätt, Borgå, Raseborg, Seinäjoki och Vasa.

Under året har DNA byggt 5G i ökande takt för varje månad och byggandet av Finlands gemensamma nätverk (Suomen Yhteisverkko) har accelererat tillväxten ytterligare. Utbyggnaden av 5G syftar faktiskt på omfattande uppdatering av mobilnätet. Nya 5G-basstationer installeras alltså inte vid sidan av gammal utrustning utan de ersätter områdets gamla basstationer. Den nya tekniken gör att hastigheterna och användarupplevelsen även för 4G-kunder blir bättre.

“I 5G-områden överförs även 2G-, 3G- och 4G-näten till den nya och effektivare basstationen. Detta ökar kapaciteten och hastigheterna avsevärt också för den gamla tekniken”, sammanfattar Laari.

5G-nätet i Östra och Norra Finland byggs av Suomen Yhteisverkko Oy, som DNA Abp och Telia Finland Abp äger gemensamt. Det treåriga byggprojektet startade i mars i Varkaus och när Varkaus-regionen blev klar har projektet fortsatt i Heinävesi och Leppävirta. Under året öppnar Yhteisverkko flera nya basstationer i Sydöstra Finland och på skidorterna i Norra Finland.

Mer information till medierna:

radionätchef Jarkko Laari, DNA Abp, tfn 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA kommunikation, tfn 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA:s 5G-täckningskarta: https://www.dna.fi/5G

DNA är ett av de ledande företagen inom telekommunikation i Finland. Vi vill göra kundernas vardag enklare. Vi erbjuder förbindelser, tjänster och utrustning för hem och jobb, och genom detta bidrar vi till samhällets digitalisering. Kunder i DNA:s mobila nätverk använder mest mobildata per abonnemang i världen. DNA har cirka 3,6 miljoner abonnemangskunder i mobilnätet och i det fasta nätet. Företaget har tilldelats flera gånger som en utmärkt arbetsgivare och familjevänlig arbetsplats. År 2020 uppgick vår omsättning till 934 miljoner euro. Bolaget har cirka 1 600 anställda runt om i Finland. DNA:s aktier är listade på Nasdaq Helsinki. Mer information finns på adressen www.dna.fi, på Twitter @DNA_fi och på Facebook.

Följ DNA Oyj

Senaste pressmeddelandena från DNA Oyj

What if storm Vieno cuts off the Internet connection? DNA’s expert explains how the network is protected – and what you shouldn’t do in case you lose your Internet connection15.6.2021 10:45:00 EEST | Press release

Storm Vieno is expected to hit most of Finland in the next few days. Gale force winds will increase the risk of power cuts, as the storm may result in trees falling over power lines. But what exactly will happen if this occurs and a consumer notices that their smart device has lost the network connection? DNA provides a unique behind-the-scenes view of its network control centre where preparations are underway to make sure that the Internet works in Finland at a time of crisis.

Entä jos Vieno-myrsky katkaisee netin? DNA:n asiantuntija kertoo, miten verkko on turvattu – ja mitä ei kannata tehdä, jos netti katkeaa15.6.2021 10:45:00 EEST | Tiedote

Vieno-myrsky pyyhkii Suomen yli tänään. Puuskainen tuuli lisää sähkökatkoksien riskiä, kun myrsky voi kaataa puita sähkölinjojen päälle. Mutta mitä tarkalleen ottaen tapahtuu, jos näin käy ja kuluttaja huomaa älylaitteensa verkkoyhteyden olevan poikki? DNA tarjoaa harvinaisen katsauksen verkkonsa valvomoon, jossa varmistetaan suomalaisten netin toimivuus myös kriisin hetkellä.

DNA personnel do not need to return to the office, and few intend to do so – "It is clear that work independent of place is here to stay"14.6.2021 14:33:39 EEST | Press release

A flexible way of working, regardless of place and time, has been one of DNA's success stories since 2012. However, no one was prepared for the full-flexed remote working caused by the coronavirus pandemic. Now the lessons of the exceptional year are being used to take the flexible work culture even further. DNA has listened to its personnel through regular surveys, and now pays special attention to tools and systems, premises and safety, managerial work and leadership, and well-being and a sense of community.

Liperi, Tohmajärvi ja Rääkkylä saavat kattavan 5G-verkon – DNA:n ja Telian Yhteisverkon rakennus alueilla alkaa14.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama yhtiö Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Kolmivuotinen rakennusprojekti käynnistyi Varkaudesta maaliskuussa 2021 ja jatkuu nyt kesä–heinäkuussa Liperissä, Tohmajärvellä ja Rääkkylässä. Uuden 5G-verkon myötä myös alueen 4G-verkon kapasiteetti moninkertaistuu.

DNA:n henkilöstön ei tarvitse palata toimistolle, ja vain harva aikookaan – ”On selvää, että paikasta riippumaton työnteko on tullut jäädäkseen”14.6.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Joustava ja mutkaton tapa tehdä töitä paikasta ja ajasta riippumatta on ollut yksi DNA:n menestystarinoista jo vuodesta 2012 lähtien. Koronapandemian aiheuttamaan täysmääräiseen etätyöhön ei kuitenkaan kukaan osannut varautua. Nyt poikkeusajan oppeja hyödynnetään mutkattoman työkulttuurin viemisessä entistäkin pidemmälle. DNA on kuunnellut henkilöstöään säännöllisten kyselyiden avulla, ja kiinnittää nyt erityistä huomiota työvälineisiin ja -järjestelmiin, toimitiloihin ja turvallisuuteen, esihenkilötyöhön ja johtamiseen sekä hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen.