DOKUMENTTI ”294” ON KIITOS KORONAKRIISIN ETULINJAN TYÖNTEKIJÖILLE

294 on Dome Karukosken ohjaama lyhytdokumentti suomalaisen ruokakaupan henkilökunnasta koronakriisin aikaan keväällä 2020. Dokumentin on tilannut HOK-Elanto kunnianosoituksena ja kiitoksena kaikille niille etulinjassa työskenteleville ammattilaisille, jotka pitävät arkemme pyörimässä kaupoissa, terveydenhuollossa ym. Dokumentin nimi 294 tulee tutkimuksesta*), jonka mukaan myymälän kassa on Suomen 294. arvostetuin ammatti.

– Dokumentti on kunnianosoitus ja kiitos heille, jotka pitävät elämämme normaalina tänä epänormaalina aikana. Tämä poikkeuksellinen aika ja sen sankarit ansaitsevat tulla dokumentoiduksi, HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen kertoo.

Hanke sai alkunsa, kun HOK-Elannon johto pohti tapaa osoittaa kiitollisuutta henkilöstölleen.

– Koronaviikkojen aikana meidän väkemme on näyttänyt esimerkkiä poikkeuksellisesta reagointikyvystä, yhteispelistä ja vastuun kantamisesta. Kriisin alku oli jokaiselle henkilökohtaisesti pelottava, mutta lamaantumisen sijasta talossa levisi vahva ”yhdessä tästä selvitään” -asenne.

– Hyvänä esimerkkinä poikkeuksellisen upeasta ihmisten yhteispelistä oli meidän 800 ravintola-alan ammattilaisen nopea siirtyminen heille täysin uusiin marketkaupan työtehtäviin. Tämän hengen me halusimme dokumentoida ja tehdä kaikille näkyväksi, Liimatainen jatkaa.

– Hankkeen aikana kävi selväksi, että aihe on universaali, Dome Karukoski toteaa. Hänen mukaansa tämä kriisi on tehnyt näkyväksi niiden ihmisten merkityksen, joiden työstä ja vastuuntunnosta elämämme perusasiat riippuvat.

– Uskon, että he, jotka pitävät yhteiskunnan pyörät pyörimässä näinä poikkeuksellisina aikoina, saavat koronakriisin myötä aivan uudenlaista arvostusta meiltä kaikilta suomalaisilta, summaa Liimatainen.

294-lyhytdokumentti on julkaistu HOK-Elannon YouTube-kanavassa. Dokumentissa kuullaan HOK-Elannon myymälähenkilökunnan ja koronakriisin ajaksi kauppoihin töihin siirtyneiden ravintolatyöntekijöiden ajatuksia, tunteita ja kertomuksia korona-arjesta.

Dokumentti 294 YouTubessa: https://www.youtube.com/watch?v=cSlOedgoCkk

#ammatti294 @hokelanto

*) Ammattien arvostus -tutkimus, Suomen Kuvalehti / Kantar TNS, 2018

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.294

toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen, p. 010 76 60700, veli-matti.liimatainen@sok.fi
henkilöstöjohtaja Antero Levänen, p. 010 76 60110, antero.levanen@sok.fi
viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola, p. 010 76 60596, tuomas.ahola@sok.fi
viestintäpäällikkö Katri Karsi, p. 010 76 60591, katri.karsi@sok.fi

HOK-Elannon vuosi 2023: ennätysmäärä maksettuja Bonuksia ja uusia asiakasomistajia, liikevaihto kasvoi yli 6 prosenttia 2,6 miljardiin euroon22.2.2024 10:05:00 EET | Tiedote

S-ryhmän suurimman alueosuuskaupan HOK-Elannon vuosi 2023 oli menestyksekäs. Asiakasomistajien määrä kasvoi ennätyksellistä tahtia: uusia asiakasomistajia liittyi yli 37 000 ja asiakasomistajia oli vuoden lopussa yhteensä yli 680 000. HOK-Elannon asiakasomistajat hyötyivät jäsenyydestään ennätyksellisellä tavalla: heille maksettiin yli 90 miljoonaa euroa Bonusta ja maksutapaetua. HOK-Elanto-konsernin liikevaihto kasvoi vuonna 2023 edellisvuodesta 6,3 prosenttia 2 567 miljoonaan euroon.