DOKUMENTTI ”294” ON KIITOS KORONAKRIISIN ETULINJAN TYÖNTEKIJÖILLE

294 on Dome Karukosken ohjaama lyhytdokumentti suomalaisen ruokakaupan henkilökunnasta koronakriisin aikaan keväällä 2020. Dokumentin on tilannut HOK-Elanto kunnianosoituksena ja kiitoksena kaikille niille etulinjassa työskenteleville ammattilaisille, jotka pitävät arkemme pyörimässä kaupoissa, terveydenhuollossa ym. Dokumentin nimi 294 tulee tutkimuksesta*), jonka mukaan myymälän kassa on Suomen 294. arvostetuin ammatti.

– Dokumentti on kunnianosoitus ja kiitos heille, jotka pitävät elämämme normaalina tänä epänormaalina aikana. Tämä poikkeuksellinen aika ja sen sankarit ansaitsevat tulla dokumentoiduksi, HOK-Elannon toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen kertoo.

Hanke sai alkunsa, kun HOK-Elannon johto pohti tapaa osoittaa kiitollisuutta henkilöstölleen.

– Koronaviikkojen aikana meidän väkemme on näyttänyt esimerkkiä poikkeuksellisesta reagointikyvystä, yhteispelistä ja vastuun kantamisesta. Kriisin alku oli jokaiselle henkilökohtaisesti pelottava, mutta lamaantumisen sijasta talossa levisi vahva ”yhdessä tästä selvitään” -asenne.

– Hyvänä esimerkkinä poikkeuksellisen upeasta ihmisten yhteispelistä oli meidän 800 ravintola-alan ammattilaisen nopea siirtyminen heille täysin uusiin marketkaupan työtehtäviin. Tämän hengen me halusimme dokumentoida ja tehdä kaikille näkyväksi, Liimatainen jatkaa.

– Hankkeen aikana kävi selväksi, että aihe on universaali, Dome Karukoski toteaa. Hänen mukaansa tämä kriisi on tehnyt näkyväksi niiden ihmisten merkityksen, joiden työstä ja vastuuntunnosta elämämme perusasiat riippuvat.

– Uskon, että he, jotka pitävät yhteiskunnan pyörät pyörimässä näinä poikkeuksellisina aikoina, saavat koronakriisin myötä aivan uudenlaista arvostusta meiltä kaikilta suomalaisilta, summaa Liimatainen.

294-lyhytdokumentti on julkaistu HOK-Elannon YouTube-kanavassa. Dokumentissa kuullaan HOK-Elannon myymälähenkilökunnan ja koronakriisin ajaksi kauppoihin töihin siirtyneiden ravintolatyöntekijöiden ajatuksia, tunteita ja kertomuksia korona-arjesta.

Dokumentti 294 YouTubessa: https://www.youtube.com/watch?v=cSlOedgoCkk

#ammatti294 @hokelanto

*) Ammattien arvostus -tutkimus, Suomen Kuvalehti / Kantar TNS, 2018

toimitusjohtaja Veli-Matti Liimatainen, p. 010 76 60700, veli-matti.liimatainen@sok.fi
henkilöstöjohtaja Antero Levänen, p. 010 76 60110, antero.levanen@sok.fi
viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola, p. 010 76 60596, tuomas.ahola@sok.fi
viestintäpäällikkö Katri Karsi, p. 010 76 60591, katri.karsi@sok.fi

Kaupintie 14, PL 53

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 320.