Dome Karukosken elämäkerta ilmestyy huhtikuussa - huikea matka maalaiskylästä Hollywoodiin

Kuinka koulukiusattu poika valloitti Suomen ja vakuutti sitten Hollywoodin​? Kalle Kinnusen ja Matti Rämön kirjoittama, huhtikuun 16. päivä ilmestyvä Hymypoika piirtää tarkan kuvan lepsämäläispojan tiestä Los Angelesin tähtiloistoon.

Dome Karukoski (s.1976) on valloittanut suomalaisten sydämet muun muassa elokuvilla Tyttö sinä olet tähti, Leijonasydän, Napapiirin sankarit ja Tom of Finland. Viime vuonna Karukoskelta ilmestyi hänen ensimmäinen Hollywood-elokuvansa Tolkien.

Mutta millaisen matkan altavastaajia ja rakkauden vaikeutta kuvannut elokuvaohjaaja on itse kulkenut? Ja miten amerikkalaisnäyttelijän suomenruotsalaisesta pojasta tuli elokuvakoulun outolintu, kotimaisen leffan uusi toivo ja lopulta Hollywood-elokuvateollisuuden lupaava tulokas?

Huhtikuun 16. päivä ilmestyvässä Hymypoika-kirjassa Karukoskesta kertovat hänen elokuvistaan tuttu Suomen näyttelijöiden kärkikasti sekä ohjaaja itse. Matka on täynnä koettelemuksia, pettymyksiä mutta toisaalta suuria voittoja.

Kirjan ovat kirjoittaneet pitkän linjan toimittajat Kalle Kinnunen ja Matti Rämö. Kinnunen on toimittaja, Suomen Kuvalehden elokuvakriitikko ja tietokirjailija.Rämö on Seuran toimittaja, joka on erikoistunut tutkivaan journalismiin ja elokuviin.

Dome Karukosken haastattelupyynnöt ja PDF-vedokset: eeva.louko@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi