Donation på en miljon euro från Jane och Aatos Erkkos stiftelse till Nationalgalleriet

Stordonationen är ett viktigt steg som bidrar till att stärka finländsk konst och kultur

”Vi är väldigt glada och tacksamma över donationen,” säger Nationalgalleriets generaldirektör Risto Ruohonen. ”Det är en tydlig signal om att Nationalgalleriet och dess tre museer – Ateneum, Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff – utför ett värdefullt arbete för att upprätthålla och utöka Finlands konst- och kulturarv.”

Nationalgalleriet noterar donationen genom att namnge en av salarna i Konstmuseet Ateneum efter Jane och Aatos Erkkos stiftelse. ”Vi bygger upp Nationalgalleriet och alla dess funktioner med tanke på framtida generationer. Vi behöver visionärers stöd på den färden,” konstaterar Ateneums museichef Susanna Pettersson.

”Sedan 1800-talet har man förstått att ansvaret för kulturarvet är omfattande. Den stordonation vi nu har fått vittnar om att tanken om att vi bygger något tillsammans lever kvar och är stark än i dag. Det vill vi också berätta för vår publik. Att nämna salar efter stora givare är internationell praxis,” fortsätter Pettersson.

Nationalgalleriets stiftelsekapitalinsamling inleddes hösten 2015 och pågår till slutet av juni 2017. Målet är att samla in 8 miljoner euro av företag, samfund och privatpersoner. Staten bidrar med 2,5 euro för varje donerad euro. Genom att nå insamlingsmålet på 8 miljoner får Nationalgalleriet alltså motfinansiering för 20 miljoner euro.

”Nationalgalleriets grundfinansiering kommer även i framtiden från Veikkaus tipsmedel, men till exempel digitala förnyelser och internationella projekt drar nytta av finansieringssätt som är mer flexibla," säger insamlingschef Jyri Tawast.

Nationalgalleriets styrelse fattar beslut om vad ränteavkastningen från stiftelsekapitalet används till. "Museibesökarnas upplevelser i världens ledande museer skapar en positiv press att se till att våra museers utställningsprogram, publikarbete och evenemangshelheter är på den nivå som finländska och internationella museibesökare förväntar sig. Den avkastning som placeringen av donationsmedlen ger möjliggör den typen av satsningar," förklarar Tawast.

Medelanskaffningskampanjen syns även på Ateneums, Kiasmas och Sinebrychoffs museifasader och i museernas biljettförsäljningssalar. Man kan delta i insamlingen genom att ge ett bidrag i samband med att man köper en museibiljett, genom att lägga pengar i insamlingsbössorna i museerna, genom mobilbidrag eller genom donationer via sajten kansallisgalleria.fi. Insamlingen väntas inbringa 700 000-800 000 euro från allmänheten till Nationalgalleriets stiftelses stiftelsekapital.

Insamlingens webbplats:
www.kansallisgalleria.fi

Bildbank:
press.fng.fi

Mer information:

generaldirektör, Nationalgalleriet
tfn 050 556 7169

Jyri Tawast
direktör, kapitalinsamling, Nationalgalleriet
tfn 044 261 0242

Johanna Eiramo
kommunikationschef, Nationalgalleriet
johanna.eiramo@fng.fi
tfn 0400995699

Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä.